Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Varnings text i SID: Batteriet laddas inte.. stanna snarast .. NG9-3

  1. #21
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Vanings texst: Batteriet laddas inte.. stanna snarast ..

    OBS!! Lämna inte in bilen till en annan firma innan du har pratat med Kungsbacka! En sådan ny bil måste ha begbilsgaranti, men om du lämnar in den på en annan firma innan du har fått ok på detta från Kungsbacka så kan de mycket väl friskriva sig från alla reparationskostnader. Det är upp till Kungsbacka att avgöra om de vill laga bilen hos sig eller om de lejjer ut det till någon annan, men innan Kungsbacka har bestämt sig så får ingen annan pilla på bilen
    /Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-12 klockan 23:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    431

    Re: Vanings texst: Batteriet laddas inte.. stanna snarast ..

    Ok.. får ta och ringa kungsbacka på i morgon.. Dom lär säga sig helt från allt ansvar..
    men jag vet ju inte hundra vad som är felet..
    mvh erik

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    431

    Re: Vanings texst: Batteriet laddas inte.. stanna snarast ..

    Hello killar!!
    Det var generatorn som hade kastat in handuken!!
    Bytes på kronobers bil i Ljungby.. Gick på garanti!!
    Saab har förlängt garanti till 3år på generatorn...
    Vill tacka alla för hjälpen!!
    mvh erik

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2024
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    "Batteriet laddas ej. Stanna snarast!" 9-3 Biopower 2008

    Köpte en Saab 9-3 1,8T Biopower 2008 i höstas för att ha som andrabil.
    Nu får jag meddelande ” Batteriet laddas ej. Stanna snarast. ”

    Mätte upp batteriet och mycket riktigt så laddar den inte, endast 11,5V då motorn är igång.
    Testade för säkerhets skull att byta startbatteri med vår förstabil, men det är samma problem, så tyvärr är det inte batteriet.
    Har kollat kablar och allt ser ok ut.

    Borde rimligtvis vara fel på laddningsregulatorn eller själva generatorn (Elller kan det vara något annat???)

    Efter mycket googlande så ser jag att laddregulatorn tyvärr är slut hos alla reservdelsförsäljare (...börjar det redan bli ont om resrvdelar til 9-3 ? )
    Återstår då alltså att byta ut hela generatorn. Här uppstår ett nytt problem. Trots att jag skriver in mitt regnr, så får jag upp förslag på många olika generatorer.
    120A, 140A, frilöpande remskiva, fast remskiva.
    Vilken ska jag välja? Eller går det bra med vilken som som sidan ger förslag på?
    Senast redigerat av M.H den 2024-03-13 klockan 09:03.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Jag gissar att biopower har 140A med frihjul. Men det står på den svarta plastkåpan på baksidan generatorn mot insuget.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Här finns original-regulatorn (men kontrollera för piratdelar gentemot bilden hos esaabparts.com: https://www.esaabparts.com/saab/parts/12793278 - ingjutningen av Bosch-märket är nog svår för piraterna): https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=F00M144172

    12793278.jpg

    Det ska dock påpekas att om det är kolen så brukar felet gå av och på i början, så gör det inte det är felet sannolikt något annat än att kolen är slut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2024
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svaren!
    Håller med om att om det är kolen så borde felet uppstått över tid inte slutat direkt, vilket det nu gjort.

    Men, jag kom på en sak, bilen har inte körts alls på några veckor och står utomhus. Om det nu är frihjul på generatorn, så kanske det är så att frihjulet har kärvat/rostat fast under tiden den stått stilla. I så fall driver ju inte generatorn. Ska kolla detta när jag kommer hem ikväll efter jobbet. Borde förhoppningsvis gå att se utan att montera ut generatorn.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2024
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Nä, det var inte frihjulet. Rotorn snurrar på fint inne i generatorn

    har nu identifierat nuvarande generator. Lyckades att ta bild på plastkåpan genom att tråckla ner mobilen i motorutrymmet. Det är en Bosch 120A 14V , med nr 127 57 363 och 0 124 425 040. Remskivan har frihjul.
    Den ser inte ut att varit utbytt någon gång (ca 15000 mil), men man kan ju självklart inte vara säker.


    vad tror ni? Kan man vara säker på att det är regulatorn som pajat? Den går på ca 500:- på ebay.
    Är det kanske bättre att köpa en helt ny generator (ej Bosch) på Skruvat, Autodoc eller liknande säljare? Kostar runt 2000:- ?
    Senast redigerat av M.H den 2024-03-14 klockan 20:18.

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jag lagar start/gen själv och har delar till dessa men det primära felet på de flesta nyare bosch är inte regulatorn i sig utan kolen tar slut och släpringen är många ggr slut. Man kan ha tur och kan byta regulator en gång och med nya kol få det att gå nå år igen men det är oftast en nödlösning. I övrigt är det sällan nå fel på dessa förutom lager och frihjul. Pysslar man själv så är inte byte av släpring nån raketforskning heller.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2024
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svaren!
    Jag beställde en ny generator.


  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2024
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Har nu installerat den nya generatorn och nu laddar den fint ca 14,5V.
    Tyvärr dyker dock felmeddelandet upp ibland när jag startar motorn. Kanske händer var 5e gång.

    Generatorn laddar dock fint även när detta händer, och det går att köra utan någon påverkan.
    Stänger jag av motorn och startar igen så försvinner det oftast. Uppkommer också endast vid just start ögonblicket, har hittills aldrig hänt medan jag kör.
    Bör tilläggas att generatorn är helt ny, men inte original. Kanske därför?

    Några ideer om varför och hur jag kan få bort detta?

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Du har säkerligen fått fel sorts generator. Bilen förväntar sig återkopplingssignal ”L-Term” på hur mycket den laddar, och detta saknas på en del pirat generatorer. Byte av laddningsregulator eller generator är lösningen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2024
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Som jag misstänkte...Då får jag tyvärr leva med den felkoden då

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Fabrikat? I terorin så ska alla fungera. Finns många fabrikat detta krånglar på dock och många ggr är lösningen en original bosch regulator. Har inte fördjupat mig i problematiken men problemet uppstår bara ibland på vissa. Det kan vara helt rätt grejer, regulatorn ska matcha original och allt är rätt så men vissa dummar sig ändå. Jag har till och med satt en problemgenerator i min egen bil och då fungerade det........En av mina start/gen leverantörer säljer som alternativ eftermarknadsgen med bosch regulator så fenomenet verkar inte helt okänt.
    Om nån har mer info om signaler och vad som påverkar detta så bistå gärna.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •