Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Check Engine p0101

  1. #1

    Check Engine p0101

    Jakten på den felfria motorn fortsätter.

    Jag har sedan inköpet av saaben dratts med mindre ryck mellan 2000-3000rpm. Dessa verkar jag numera ar fått bort med hjälp nya stift.

    Nu har jag 2 problem återstående.

    1. När jag gick från BF98 till BF95 så tändes CE-lampan vid lugn körning på motorvägen. Jag har under längre tid misstänkt stiften och bytte i samband med detta stiften. Passade på att rycka säkring nr 17 för släcka lampan. Detta har hänt 1 gång förut, ungerfär 4veckor tidigare.
    2dagar senare fick jag möjligheten att kolla bilen med en Tech2. Den hittade inga fel alls, borde den inte gjort om CE lampan har lyst? För inte försvinner väl felkoder om man rycker särkingen på en så pass ny bil?
    Nu 3 dagar efter tech2:an så har lampan börjat lysa igen. Bilen går hur bra som helst när den är varm, men vill gärna rycka på vägen upp till arbetstemp, men går i huvudsak väldigt bra.

    2. Kylarvattnet i mitt expansionskärl blir aldrig mer än ljummet. Jag har tryck i system då det pyser när man lossar på locket. Man känner att kylarslangen från kylarna till motorn är varm.
    Kan en trasig/kärvande termostat vara orsaken till detta och även mitt problem på punkt 1? För motorn måste blir duktigt varm innan den går bra.

    3. Är det normalt att turbon Glöder på en orginalbil efter inspirerande körning?

    Huvudrollen innehavs av en 9-5 2,0t Biopower 05

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Check Engine utan fel, Termostaten?

    Hej!

    1. Som sagt läst ur felkoden så vet du mer, den tänds ju av en anledning och det är möjligt att det orsakar rycken du känner. Felkoderna försvínner när du gör boxen strömlös.

    2. Då det inte är någon cirkulation på vattnet i expantionskärlet som det är i resten av motorn så blir inte vattnet där i så varmt.
    Tar motorn lång tid på sig att bli varm?
    Märker du ifall tempmätaren dimper ner lite i temp på t.ex motorvägen?
    Svarar du ja på dom frågorna så bör du byta termostat annars är det nog inget fel på den.

    3. Ja!

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Check Engine p0101

    Kollade felkoder ikväll.

    Fick då fram P0101 - Maf Airflow bla bla bla.

    Har läst lite på forumet att det antingen är läckage efter Maf alt. Trött LMM.

    Jag kan tycka mig höra ett pysande ljud vid gaspådrag, lite som sugpyset som blir när man åker med öppetfilter. Dock inte alls lika starkt. Dom kanske låter så orginal, eller låter det som en solklar läcka?

    Finns det några vanliga ställen det brukar läcka, kan det vara AV?

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Check Engine p0101

    Hej!

    Felkoden betyder LMM felaktig funktion detta kan bero på luftläckage någonstans så leta läckage.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Check Engine 9-5 -01 2,3t
    Av Burnett i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 01:56
  2. check engine
    Av Flanders i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 19:18
  3. Check Engine?
    Av JonsteR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •