Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Hejsan! Ville kolla om någon av er har haft ett liknade problem o vad som i så fall kan vara problemet.
    Frugan har en 95 aero -00 där varningslampan för oljetrycket kan fladdra till, eventuellt lysa i en halv sekund kanske. Det kan uppstå i stort sett när som helst.
    På tomgång liksom i motorvägsfart. Det konstiga är att stannar man motorn o låter den stå några minuter o startar igen så kan det ha slutat o ibland inte börja fladdra igen på flera veckor. Vad jag vet hände det för typ i oktober månad i fjor o så nu idag på väg hem från Malmö. Vi stannade till o väntade en stund o startade igen o sedan var den släckt hela vägen hem igen.
    Där finns olja i tillräcklig mängd.
    Inga konstiga ljud, typ lager knack eller så. verkar bara hända med bilen ordentligt varm.
    Kan det tänkas att det är något knas med oljetrycks givaren. Har ju själv varit med om att den kan jäklas. Men då att den inte tänds alls, aldrig att den har fladdrat så här.
    Så vad har ni för tankar o funderingar om vad det kan tänkas vara.
    Till läggas kan ju sägas att den har gått snart 25000 väl servade mil o inte uppvisat några tecken på tex oilsludge eller drar o normalt med olja.
    Mvh
    Roger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Oljevarnings lampan

    Oljepumpen som kanske håller på att ge upp?!?! Bara en tanke!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: Oljevarnings lampan

    Kanske är det dags att ta ner oljetråget och göra rent där samt i oljesilen? Kan säkert ha samlat på sig lite av både det ena och det andra under sina 25k mil.

    Samtidigt som man har oljetråget nere kan man ju kanske göra en skaplig bedömning av motorns skick av det man kommer åt.

    Har du senaste vevhusventilationen på bilen?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Oljevarnings lampan

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Oljepumpen som kanske håller på att ge upp?!?! Bara en tanke!
    Hmm jo det kan det ju kanske vara. Lite konstigt bara att det kommer o går då bara! Om det skulle vara oljepumpen som håller på o haverera tycker man ju kanske att det skulle bli värre o värre.
    Det är ju fyra månader sedan det hände förra gången.
    Måste ju nästan vara så att bilen har något i mot malmö, För det var när vi var på det hållet som det hände förra gången med
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Oljevarnings lampan

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Kanske är det dags att ta ner oljetråget och göra rent där samt i oljesilen? Kan säkert ha samlat på sig lite av både det ena och det andra under sina 25k mil.

    Samtidigt som man har oljetråget nere kan man ju kanske göra en skaplig bedömning av motorns skick av det man kommer åt.

    Har du senaste vevhusventilationen på bilen?
    Japp Det är den nya!
    Jo det är klart att det kanske finna en massa goja i silen!
    Men har förstås inte haft några problem med oilsludge i övrigt. Och vi liksom övriga ägare har haft oljebyte var tusende mil på den
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Oljevarnings lampan

    Personligen skulle jag börja med att byta oljetrycksgivaren så att du i fortsättningen kan utesluta detta billiga fel.
    Sedan brukar jag alltid förse mina bilar med en oljetrycksmätare för att inte råka ut för överraskningar på den fronten.

    Du borde åtminstone kunna kolla oljetrycket med en lös mätare. Det är ju ett förhållandevis litet arbete jämfört med att plocka ner oljetråget.

    Per L

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    35

    Re: Oljevarnings lampan

    Håller med Per. Byt givare så du har säker på att den är ok.
    Den sitter rätt illa till men är du händig så byter du den själv.

    Kolla trycket med en lös mätare är åxå en bra ide.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Oljevarnings lampan

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Personligen skulle jag börja med att byta oljetrycksgivaren så att du i fortsättningen kan utesluta detta billiga fel.
    Sedan brukar jag alltid förse mina bilar med en oljetrycksmätare för att inte råka ut för överraskningar på den fronten.

    Du borde åtminstone kunna kolla oljetrycket med en lös mätare. Det är ju ett förhållandevis litet arbete jämfört med att plocka ner oljetråget.

    Per L
    Jo det är väl i den ordningen jag själv har gått o funderat på
    Undrar förresten om man kunde göra en redneck lösning om det skulle vara så att det är silen i sumpen. Skulle man inte kunna trycka tex W40 baklänges om man tar bort oljefiltret? O kanske få bort något om det nu skulle vara silen som felar. Så kanske man klarar sig till värmen kommer ute igen
    Vet ju så klart att det är helt fel väg att gå! Men att riva ned sumpen i några minusgrader utomhus känns ju inte lockande.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Jag undrar just om du kan rensa silen genom att spola rengöringsvätska baklänges från oljefiltret? Mellan silen och oljefiltret sitter ju oljepumpen och den släpper nog inte förbi något varken framlänges eller baklänges om den inte snurrar.

    Däremot skulle det åtminstone teoretiskt kunna gå om du plockar bort oljepumpen och spolar i "sughålet" (som ju går till silen).

    Per L

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag undrar just om du kan rensa silen genom att spola rengöringsvätska baklänges från oljefiltret? Mellan silen och oljefiltret sitter ju oljepumpen och den släpper nog inte förbi något varken framlänges eller baklänges om den inte snurrar.

    Däremot skulle det åtminstone teoretiskt kunna gå om du plockar bort oljepumpen och spolar i "sughålet" (som ju går till silen).

    Per L
    Nä du har troligen rätt på den punkten!
    Tyvärr fanns ju nu inte oljetrycksgivaren på mekonomen så blir till o beställa på speedparts, men har i alla fall bytt olja igen o nytt filter.
    O faktiskt så slutade fladdret. Körde väl inte så långt kanske, runt en 5-6 mil.
    Ska ta o kolla trycket med en mätare så får man väl se om det är katastrof.
    Förresten en kille tidigare här frågade om jag hade den nyaste vevhusventilationen. O det har jag, men hur menar han den skulle påverka olje trycket?
    Mvh
    Roger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Kan tänkas vara så att det är det nya oljefiltret som gjort susen.
    Vilket fabrikat var det på det gamla filtret? Kan vara lite si och så med backventiler på en del oljefilter.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Kan tänkas vara så att det är det nya oljefiltret som gjort susen.
    Vilket fabrikat var det på det gamla filtret? Kan vara lite si och så med backventiler på en del oljefilter.
    Det var saabs orginal filter som satt på o även deras original olja.
    O det byttes till biltemas filter o deras olja till saab
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Kan vara så att backventilen i det gamla filtret gått sönder, och fått tryckgivaren att leva rövare pga tryckfluktuationer.
    Alternativ två är att backventilen i det gamla filtret var fullt fungerande, och Biltemafiltrets ventil inte är som den ska vilket ger högre oljetryck där givaren sitter. Om alternativ två är riktigt är grundproblemet någon annanstans i motorn och säkerligen inte så värst trevligt. Vågar du chansa?
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Kan vara så att backventilen i det gamla filtret gått sönder, och fått tryckgivaren att leva rövare pga tryckfluktuationer.
    Alternativ två är att backventilen i det gamla filtret var fullt fungerande, och Biltemafiltrets ventil inte är som den ska vilket ger högre oljetryck där givaren sitter. Om alternativ två är riktigt är grundproblemet någon annanstans i motorn och säkerligen inte så värst trevligt. Vågar du chansa?
    Nä det är säker inte trevligt om det skulle bli haveri! Men man kan ju heller inte hålla på o byta ut delar bara för att dom kanske kan vara fel. Då vet man ju heller inte om man löst problemet eller inte. Vet man inte vad felet är så vet man ju inte vad som ska bytas
    Så ska montera en mätare för o kontrollera trycket så får vad det visar.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: Oljevarningslampan blinkar ibland, 9-5 aero -00?

    Oljetrycksmätare låter som en utmärkt idé!
    Och ny oljetrycksgivare, inte dyrt och då vet du att du har en fullt fungerande givare. Givare som håller på att ge upp kan ibland bete sig sådär. Fungerar för det mesta som de ska, men ibland glappar det lite hit och dit. Kan hålla på så väldigt länge innan de ger upp för gott.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 23:15
  2. oljetryckslampan blinkar och lyser ibland 9-5 -99
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 13:23
  3. SRS lampan glöder/blinkar ibland ???
    Av jocke i köping i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 14:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •