nån som vet vart man får tag på programvara så man kan åka med 2.3t i en 900ng turbo
nån som vet vart man får tag på programvara så man kan åka med 2.3t i en 900ng turbo
antar du moddat dit 9000 2,3t prylar på ng900 motor?
om du gjort så det är i princip en 9000 motor i ng900 så funkar 9000 2,3t programvara fint
Stämmer verkligen hastighetssignalen till styrboxen då eftersom de kommer från olika håll på en 9000 och NG900?
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-19 klockan 19:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
det tänkte jag inte på... det kan jag inte uttala mig om!
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-19 klockan 19:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
det är ju samma styrsystem så borde funka eller?
Det skiljer sig på hastighetssignalen. Annars fungerar 9000 programvara fint.
Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.
Gissar du nu eller vet du att mjukvara till en 9000 2.3T går att köra rakt av i en NG900 2.3?Ursprungligen postat av Jåball
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
inte för att vara dum nu men 9000 2,3t är ju inte samma som 9000 2,3T om man tänker ltt och ftt..
trådskaparen bör komplettera lite fakta om just vad han har för motor för att vi ska kunna ge korrekta svar..
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-19 klockan 19:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag har kört med original 9000 programvara med ändrad hastighetssignal o det var inga problem med Ce eller något. Men vet inte hur det blir när man kommer uppåt i trimsteg om det är annat som skiljer för att det ska bli bra.
/Classe
Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.
Hej!
Tänk nu efter lite...
Hur ser det ut för luft in och luft ut om man jämför en 2.3 installerad i en 900 resp 9000? Icke obetydliga skillnader.
Någon som känner sig manad att dra slutsatser av detta?
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Eller jämföra 2.0T program mellan 900 och 9000.Ursprungligen postat av DrBoost
Eller också kan man titta på program mellan T7-9-3 och 9-5....
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Lite gissningslek här nu.
För att svara på frågan så rekomenderar jag trådskaparen att vända sig till en firma/person som har insikt i programmvaru"modifiering" för att få det att lira bra.
Lycka till!
Inte för att kasta bensin på elden, men är det inte bara frågan om att plocka fram t5-suite och mappa om bränslet? Om insug, turbo m.m. är samma så är ju skillnaden "bara" att 10-15% mer luft tas in vid varje arbetstakt, och bränslet skall ökas i samma omfattning. Man kan ju som ledning titta på hur mapparna på en 9000 2.0T steg 1 och 2.3T steg 1 skiljer sig åt.
Men T5/T5-suite-manualen beskriver utförligt hur man mappar så det är bara att koppla in laptopen och köra!
Well, skriver jag som det är, så är det ändåså någon som tror sig veta bättre. Att det minsann inte behövs ändras något...Ursprungligen postat av Rickard
Därför uppmanar jag till att se och förstå med egna ögon, kanske det hjälper?
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Skriv hellre som det är, det är uppskattat av dom som inte tror sig veta bättre och som hellre lär sig nåt än att lyssna på nån som uppenbarligen inte har koll.
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-19 klockan 19:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Nu har jag läst DrBoosts inlägg i tråden flera gånger, men jag fattar fortfarande inte, behöver man ändra mjukvaran eller inte?
Visserligen finns där en lambdareglering, men det är väl en smalbandslambda?
I ett tidigare skede av min okunskap, råkade ett program med ursprung från en 9-3 aero göra ett kort besök i motorrummet på min 9-5:a... å hej vad mycket felkoder det blev...Ursprungligen postat av J.K Nilsson
9-5 1.9 tid -08
9-5 2.0t vector -06
9-5 2.3T -05
9-5 2.0t -01
Vad jag tror Dr Boost menar är att insuget på 9000 och Ng900 är olika detta i sin tur resulterar i att VE mappen i programmet blir felaktig, sen så skiljer ju även avgasgrenröret vilket också kommer påverka VE mapen i programmet. Så om man bara tar ett 9000 program rakt av och endast ändrar hastighetssignalen så har man ju ingen aning om brännslet, alltså om den kommer gå magert eller fett.
Jag kör själv en Ng900 med 2.3 Litersmaskin, till den så använder jag ett grundprogram för ändamålet som finns att ladda ner på Ecuproject, sen har jag ju så klart kollat med Bredbandslambda och avgastemp mätning så att den går schysst.