Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 Aero -00 med många elfel. LÖSNING I SIKTE! :-)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    9-5 Aero -00 med många elfel. LÖSNING I SIKTE! :-)

    Jag har ett... eller många problem med min 9-5 aero -00.
    Den ticksar och spökar nåt grymt i princip hela tiden.

    Det började med att den ibland varnade för dimljus ur funktion och överhettad vxllåda trots att ljusen funkade. Vxllådsvarningen kunde komma ca 5 sek efter att jag startat bilen...

    Sen har det eskalerat. Nu har den ett oändligt antal hyss för sig. varningarna kommer och går, oftas dimljus och vxllåda. Blinkers blinkar av sig själv ömsom höger ömsom vänster. och ibland bägge samtidigt. Ibland blinkar blinkerspilarna på instrumentpanelen samtidigt, ibland inte. Instrumentbelysningen slocknar/blinkar. varningshornet piper tutar och kvittrar som värsta djäkla fågelkolonien... :-( typ: tut, tut, tut, tutututututut, ping ping tutututut ping ping tuuuuuuuuut kaping kaping ping ping ... osv! Jag blir vansinning... Nu har jag faktiskt avlägsnat högtalaren från kretskortet i varningsenheten och skickat den i omloppsbana runt andromedagalaxen!! tji fick du din faan! Enda problemet med det är att jag inte längre har något "blinkersreläljud" då det är ett artificiellt ljud från högtalaren.

    Ticksen fortsätter även om jag kopplar ur varningsenheten.... alltså de som kan fortsätta... dvs.blinkers och instrumentbelysning. Jag har provat att rycka säkringar en efter en för att försöka lokalisera i vilken del av elsysytemet felet kan ligga i då jag misstänkt skavskada eller jordfel. Jag har kontrollerat och efterdragit alla jordpunkter jag kunde hitta.

    I början så upplevede jag att problemen var värre vid regn och fuktig väderlek... Nu skiter den dock i vädret och djävlas ungefär lika mycket hela tiden.

    Jag har lossat alla kontaktstycken jag hittat, torkat ur och sprutat elektronikrengöring i dem.

    jag inser ju att om jag lämnar in den så kommer verkstan felsöka i oändlighet med en dyr faktura som följd utan garantier att de hittar felet.... vad i fn ska jag göra.....

    Någon som haft liknanade problem och hittat en lösning...
    Kan det vara motorns styrmodul som djäklas... går varningarna via den eller går de direkt in till varningsenheten? Om de går direkt till varningsenheten borde ju inte felen kvarstå när jag kopplar ur den...

    Hispan nästa!

    Stay safe!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Elfel... jag blir galen....

    Kollat släpvagnskontakten? Långskott kanske men kortis där kan ge mysko elfel....

    Annars är mitt tips jordfel någonstans men det kanske du redan listat ut själv?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Re: 9-5 Aero -00 med många elfel (Elfel... jag blir galen..

    HERUEKA!
    Tack för tipset men dragkroken var redan kollad... T.om kopplat ur den helt och hållet...
    Ja. jag har misstänkt jordfel eller skavskada hela tiden....

    MEN!!! Nu har jag hittat felet!
    Servade bilen åt frugan igår. Bytte termostat, motorvärmare, kylvätska, olja och filter.
    När jag lastade in verktyg mm i bagaget när allt var klart så säger kompisen, -Du blinkersen blinkade till just när du öppnade bakluckan! WHAT!??? Jag började givetvis försöka provocera fram det igen.... och se mycket riktigt.. just när låset "switchar" mellen stäng och öppen lucka så händer mycket underliga saker... Tutan tutar, blinkers blinkar och larmet jiddrar mm....
    Har inte ännu hunnit kolla om felet är i själva låset eller i strömkretsen till låset..... Hoppas på det första, men hur som helst, nu vet jag vilken krets som spökar... :-)

    Golvplank vad skönt!! har haft dessa fel i ca 3 år och de har bara eskalerat hela tiden....
    Nu ser jag en lösning på problemet...

    stay safe...

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: 9-5 Aero -00 med många elfel. LÖSNING I SIKTE! :-)

    Tippar på att din 9-5 är en Sedan. Då har du ett kabelbrott där kabeln går över gångjärnet.

    Läs här viewtopic.php?f=6&t=220716&hilit=+skadad+kabel

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Re: 9-5 Aero -00 med många elfel. LÖSNING I SIKTE! :-)

    Nope! Fel tippat! En kombi :-) och jag tror jag konstaterat att det inte är i kabelstammarna i gångjärnen. Fick inte fram felet hur jag än hanterade kablarna i gångjärnen och i taket..(jag kåpade av närmast luckan) men så fort jag flippade lucklåset fram och tillbaka så började den flippra!

    Ska ta bort elkablarna till låset i kväll och bygla dem med en kabel..... Försvinner felet då så ligger det i själva låset..... fortsätter det så ligger felet i kablarna.


    Tjing!

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5 Aero -00 med många elfel. LÖSNING I SIKTE! :-)

    Kan det vara DICE (eller är det TWICE?)-enheten som inte mår bra?

    Den styr väl den mesta elen i bilen...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Sambon ringde. Många elfel på bilen...
    Av beagleboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 19:57
  2. Smart lösning för fästen till Aero stötfångare?
    Av mathiasnyström i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 21:19
  3. Saab 9000 CD -94 Elfel - Felsökning - lösning?
    Av id0len i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •