Hej,

har i princip samma problem som beskrivs i http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=300508 fast min bil är en 9-5 2,3t MY03.

Bytte igår termostat och tempgivare (den som sitter intill termostaten om det nu finns flera) men bilen går inte riktigt upp i temperatur ändå, står någonstans mellan 7 & 8 isf. 9, så fort man rullar (inte snabbt, säg 50-70) droppar temperaturen mot 7 eller lite under och vid stillastående rör den sig långsamt mot 8 men inte speciellt mycket längre.

Anledningen till bytet var att tempen varit väldigt låg, precis ovanför det blå fältet med tänd check engine och felkod P0116. Köpte prylarna på mekonomen, någon som har dålig erfarenhet av deras termostater / tempgivare? Tempgivaren hade dessutom tjockare känselkropp (större diameter, inte längre) än den som satt i från början, har jag fått fel givare? (men kontakt och gängor stämde helt)

Eller ska det helt enkelt vara så med utetemp på -20 (som det var igår)? jag trodde den helt skulle stänga termostaten och då borde den väl komma upp i temperatur? Innetempen i bilen kändes klart förbättrad och CEL har inte tänts igen men jag körde bara ca 40 min för att testa igår, det kanske tar längre tid?

/U