Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Höjdjustering av Xenonhalvljus OG9-5

  1. #1

    Höjdjustering av Xenonhalvljus OG9-5

    Var o besiktade min 9-5 aero -03 i går. Fick nerslag på halvljuset var förlågt,väster sida. Höger sida klarade sig precis. Dom påstod att dom ej kunde justera detta pga att ja har xenon-ljus. ??? Nån som kan nått om detta? Mvh christian

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101

    Re: Justering av halvljus xenonljus

    Hej

    Du måste kalibrera om din xenon reglering, och detta görs antingen via en saab verkstad eller någon verkstad som har utrustning att göra detta...

    Du kan alltså inte göra detta själv.
    //Dennis Stendahl

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Justering av halvljus xenonljus

    Det går att justera halvljuset mha skruvmejsel även på bilar med xenon. Helst skall det göras mha Tech2 men det går med skruvmejsel.
    /Johan

  4. #4
    om man justerar xenonljuset själv med skruvmejsel stannar det kvar i det läget då? tänkte om datorn ställer ner dom ändå sen med tiden i något typ safe läge

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    På min 9-5 -02 så ställde man in strålkastarna med insexnyckel.

    Och ja. Det stannar där

    Fått för mig att det läget man ställer in ljuset på blir lägsta läget.
    Min låg i botten pga trasig nivågivare.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Anledningen till att ljuset står fel kan bero på flera saker, men om varningslampan ej lyser så är det förmodligen yttre faktorer som fått lyset något ur sitt ursprungliga läge. Så länge den automatiska justeringen fungerar då man startar bilen (ljuset åker ner och upp) så ska det inte vara någon fara att själv justera. Det man kan kolla med tech 2 är att justeringsmotorn är någorlunda i mitten när ljuset står som det ska, det garanterar att det kan justera sig så mycket som det är tänkt. Så om inget är uppenbart trasigt ska det inte vara några problem att själv ställa in det, har själv gjort så på mina bilar.

  7. #7
    Innan man skruvar på justeringen är det bäst att försöka förstå varför det har blivit fel. En granne hade just detta problem, inga felkoder men ljuset hade fel höjd. Efter lite felsökning upptäckte vi att hållaren till främre givaren var böjd och därmed lurades höjdjusteringen. Grannen kopplade ihop detta med att han hade kört in i en snövall precis innan det blev fel med ljuset.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det går att justera halvljuset mha skruvmejsel även på bilar med xenon. Helst skall det göras mha Tech2 men det går med skruvmejsel.
    /Johan
    Ja det går, konstaterade jag idag. Men om man följer Haynes 9-5-handbok 2005-2010 så funkar det bara om man INTE följer anvisningarna på sidan 12-17. Närmare bestämt så har författaren (eller översättaren) blandat ihop texterna under bilderna 8.4b och 8.4c. Det ska vara "horisontella" för bild 8.4b, och "vertikala" för bild 8.4c. Tvärtom alltså! (Tack Arne som klargjorde det!)
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Höger Xenonhalvljus glappar NG9-3 -03
    Av AxelLiljeholm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-01-30, 00:17
  2. [LÖST] Höjdjustering halvljus OG9-5 Halogen
    Av Mr.P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-01-27, 13:45
  3. Bättre Xenonhalvljus OG9-5 -06
    Av Flaxe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 11:04
  4. Höjdjustering av manuell förarstol NG900
    Av pm922 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •