Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Köra på Nürburgring

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Köra på Nürburgring.

    Ja det är ju en sak som är bra att tänka på

    någon som vet det där med tiderna?
    en länk till tidsschemat: http://www.nuerburgring.de/en/angebote/ ... leife.html

    Är tänkt att jag ska iväg 4/6 - 12/6 och då ska jag ju vara hemma 12/6 så ända dagen som skulle gå är lördagen den 11/6 och då har dom ju bara öppet mellan 17:30 till 19:00 vad jag kan se :/
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #22

    Re: Köra på Nürburgring.

    Jag har hört att väldigt många får problem med bilarna utanför grindarna till Nurnburgring

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Köra på Nürburgring.

    vad tänker du på då?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 17:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  4. #24
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köra på Nürburgring.

    Utanför så gäller ju försäkringen gissar jag. Det vill säga att skadorna som blev på bilen i Tyskland inträffade av någon konstig anledning inte i full fart på ringen. De kom till precis efter man kört ut genom grindarna från "Det gröna helvetet". Eller något liknande.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    506

    Re: Köra på Nürburgring.

    Har åkt ett varv på nurburgring, och instämmer med inlägget tidigare - håll koll i backspegeln !

    Nurburgring är en upplevelse även om man inte kör.

    Hälsningar
    Schnauzer
    99 turbo-80, 900 T16 Aero -88, 9-3t 2001.
    http://www.garaget.org/?car=27246

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Köra på Nürburgring.

    jag hoppas verkligen att det kommer att vara bra väder när man väl kommer dit

    Hur noga är dom att man har försäkringspappren med sig? och den "blåa" lappen är väl registreringsbeviset?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    506

    Re: Köra på Nürburgring.

    När jag var där var det bara att lösa biljett, ta plats i kön och när bommen gick upp var det bara att gasa. Någon kontroll av bil och papper skedde inte. Som någon ovan nämnde räknas ringen som en del av det tyska vägnätet. Om du läser anvisningarna på plats ser du ex v att man ska ha godkända däck, och att det inte är tillåtet med snökedjor

    Är du äventyrlig köper du en åktur i ringtaxin. Har lyckats få biljett på plats i BMW-byggnaden 2 av 3 gånger jag varit där. Förarna som kör dessa kan gasa kan jag lova. Ett minne för livet !


    Schnauzer
    99 turbo-80, 900 T16 Aero -88, 9-3t 2001.
    http://www.garaget.org/?car=27246

  8. #28
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Köra på Nürburgring.

    Ja det är lätt att känna sig lite vilsen där nere.
    när jag var där 2008 fick man gå in i en byggnad och köpa biljetter.
    tror det kostade 600:- för 4vrv

    Rent körmässig rekomenderar jag dig att spela tv/dataspel med just Nürburgring så du lär dig bansträckningen. det har man god hjälp av.

    Fast skall du köra en bil som inte är din och ämnar att ta det försiktigt kanske du klarar dig utan att lära dig perfekt kurvplacering och bromspunkter mm.

    Jag har aldrig blivit åksjuk av att köra själv tidigare, men det blev jag på ringen även min medåkare som tidigare skröt om att han aldrig blir åksjuk mådde lite dåligt efteråt. Tror det beror på de många höjdskillnaderna på banan.
    M en allt beror ju på hur känslig man är och hur hårt man kör.

    Tror du kommer få en upplevelse du aldrig kommer glömma.

    Lite film från mitt besök
    http://video.google.com/videoplay?docid ... 630353785#
    http://video.google.com/videoplay?docid ... 9100787352
    Lycka till!

  9. #29
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Köra på Nürburgring.

    Hej Rickard !

    Tyckte att du körde riktigt bra..

    Vad körde du som bäst, tid ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Köra på Nürburgring.

    Det verkar ju simpelt att få tag i en biljett för körningen iaf men öppetiderna och så, gäller dom som stod på listan jag länka till eller är det något speciellt "evenemang"? tänkte ifall man kan köpa biljett i automat och att det räknas in i deras vägnät så borde det kunna vara uppe längre?

    Jag har allt några racing spel till xboxen och där har det avverkats ett antal varv på den banan men som sagt så är det min flickväns mors bil vi ska ha så man får snåla lite på gasen så det inte händer något, men får ju iaf testa på banan och förhoppningsvis få mersmak så man kan få med polarna på en sväng dit någon gång fram över.

    Hade vart riktigt trevligt med en klubbträff där nere någon sommar
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  11. #31
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Köra på Nürburgring.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej Rickard !

    Tyckte att du körde riktigt bra..

    Vad körde du som bäst, tid ?

    Mvh
    Tog inga tider tyvärr.
    Men körde så pass lugnt att jag inte hade tyckt det var några bra tider.
    Under de 4vrv jag körde så var det tyvärr nedsatt till 70km/h på en sträcka pga reparation av räcke.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Köra på Nürburgring.

    Nu är det snart dags att bege sig ner till Tyskland och har en lite fråga till angående hjälm, är det något man behöver packa ner för att få köra på banan?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  13. #33
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Köra på Nürburgring.

    Inget krav, men något jag rekommenderar.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 17:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Köra på Nürburgring.

    Ringen är kul japp, och att köra där kan ge både spänning och överraskning.

    Många sparar slantar och åker långväga för att få köra några varv på den legendariska "ringen", så gjorde dessa killar från England.....

    http://www.youtube.com/watch?v=q4Qxic6qj3E
    Sierra 2,3 Aero

  15. #35
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Köra på Nürburgring.

    Classic
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 17:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Köra på Nürburgring.

    Så där, nu har man äntligen fått köra ett varv på Nürburgring .
    Va ju hur kul som helst, fast att det inte var min egna bil jag körde med. Det tog ju en liten stund att ta sig runt , kanske inte så konstigt när det va en 9-3 SC 1,8t med fyra vuxna och tillhörande packning för en vecka i Tyskland i bagaget :P och så fick man ju hålla sig undan för en och annan Porsche också :P
    Jag lyckades köra om tre bilar under varvet, något jag aldrig har lyckats med att göra på en STCS träff, inte ens en ända liten omkörning så jag vet inte vad man kan dra för slutsats av detta :P

    Det va ju lätt värt pengarna!
    Så hoppas det kan bli en resa dit nästa år så man kan få köra lite mer
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855

    Nürburgring med en 9-3ss

    Tjena. Någon här som har erfarenhet av att åka Nürburgring med en ng9-3, tanken är naturligtvis att köra några varv på denna mytomspunna bana.

    Något speciellt man bör kika över förutom lite allmänt, service osv?
    Bilen jag tänkt använda är en ORIGINAL 9-3 SS Aero 2004, planen är att se över bromsbelägg samt byta bromsvätska inför en resa söderut..

    Någon som har mer tips/erfarenheter??
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  18. #38
    MicEE har ju skrivit om det en del i sin tråd och han lär inte vara ensam, det finns fler trådar att söka efter

    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg


    Hur var bilen runt ringen då?
    Bromsarna är värdelösa, totalt 100% skräp faktiskt. Kom nog 7-8kurvor innan jag började uppleva brake-fade så det är helt klart på prio listan innan nästa resa ner.


    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Idag påbörjades dock lite uppgraderingar och underhåll på Dieselkombin. Tanken är att den ska kunna ge mig ett par trevliga varv runt Nürburgring i sommar och och världen tillåter så även kanske en liten runda runtom övriga Europa.
    Vad är målet och tanken med detta då, varför ens uppgradera en gammal Dieselkombi?
    Målet är att få en praktiskt och framförallt Ekonomisk bil att pendla till jobb med (6mil / dagen) samt för just längre resor i Europa. Bilen måste vara Driftsäker och pålitlig, bilen måste vara hyfsat bekväm och gärna relativt tyst. Bilen skall även klara minst 2 varv runt Nürburgring utan paus och överhettning.

    Dom små och redan överhettade bromsarna byttes ut mot 314mm från en Aero med sportbelägg och slitsade bromsskivor, vätskan byttes även den mot racevätska. Dom små bromsarna överhettade redan efter några kurvor sist vi var på Nürburgring, dock är det ej bara pga att dom är små utan mest troligt eftersom att bromsvätskan troligen inte var i jättebra kondition.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    Dock bara gammal info, det har ju trots allt hänt lite sedan 2011...
    Jag var ute efter "ny" info..
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  20. #40
    Då har du inte läst, "2021-05-17, 20:40" är inte 2011

Liknande ämnen

  1. Nürburgring nära konkurs
    Av cactuz i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 00:27
  2. Nurburgring: snabbaste saaben?
    Av tjohopp i forum Allmänt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •