Är så förbannad att jag kan gå upp i limningen just nu. Måste få skriva av mig lite.

9-5an har tänt motorchecken då och då under några månader och jag har läst ut felkoderna 1312 och 1334, båda två tyder på tändkassetten. 1334 dök dock inte upp varje gång. Vid koll här på forumet så är stalltips 1 att byta kassetten vid dessa fel. Dock har bilen gått som en klocka även med detta fel. Och efter lite googlande så insåg jag att felet inte var direkt akut. Har minst sagt haft lite annat att tänka på det senaste halvåret annat än bilen. Det fick bli ett senare problem. Till saken hör också att jag mest kör lokalt och skulle kassetten ge upp är det inte hela världen att ringa någon och komma med en ny. Det fick bero helt enkelt.

Förra veckan körde frugan bilen och ringer och tycker att den är slö. Frugans felbeskrivningar har jag av erfarenhet lärt mig att ta med en nypa salt och eftersom motorvärmen var ok, ingen rökutveckling, inga missljud så körde hon vidare. Senare körde jag en provsväng runt kvarteret och kunde inte höra eller känna något onormalt. Någon dag senare skulle jag köra kvarterets ungar till Kungsberget för skidåkning och kommer ut på riks 80 i höjd med Valbo och ska där köra om en långtradare på motorvägen. Trycker ned gasen och INGENTING händer. Frugan har faktiskt rätt. Bilen har tappat 100 hk känns det som. Åker hem och kolla felkoder och det är samma gammla vanliga om tändkassetten men också en ny kod, 1105. Jag inser att byta tändkassetten är det hög tid för så att man kan utesluta att nya koden/felet inte har något med varandra att göra. Kassetten byttes och felkoder nollades. Inga nya felkoder har dykt upp och jag har kört en vecka, men som sagt, bara lokaltrafik i Gävle.

Men man kan ju inte åka omkring i en slö bil och jag inser ju att något hawaii är det. Dessutom så har bilen vid två tillfällen när den stått ett tag stannat direkt efter start och man har fått dra igång den igen. Det har aldrig hänt tidigare. Så jag kollar här på forumet på felkoden 1105. Det kokar ned till:

1.Staget wastegate 2.Slangar 3.Turbo har gått.

Men bilen gick oförskämt bra så man tror ju sällan det värsta. Haha vad fel man kan ha. Lämnade in bilen på närmaste verkstad som råkar vara Mekonomen och får då besked att turbon har rasat.

Och så långt är det väl ok i allt elände. Det som dock INTE är ok är det mekanikern sedan säger att om han ska göra turbobytet "så måste jag även uppgradera vevhusventilationen".

Va, svarar jag. Den ska ju vara åtgärdad i samband med en stor renovering av motorn jag gjorde i samband med att jag köpte bilen i dec 07. En renovering som kostade 20000 kr och gjord på auktoriserad SAAB-verkstad i Falun. Jag ber t.o.m mekanikern kolla en gång till och "nej, denna bil har ingen uppgraderad vevhusventilation".

Fram med kvittot frå 2007 och tyvärr så går det inte att utläsa SPECIFIKT att de utfört vevhusuppgraderingen. Det står bara oljetrågrengöring, oljesil, slang, rör som specifikation. Ändå så påstod mekanikern 2007 att anledningen till oljeläckaget vid bröstplåt (??) som jag faktiskt lämnade in bilen för med mycket stor sannolikhet berodde på problem med ventilationen och att den därför skulle fixas oavsett.

Och där står man med sin tvättade hals. SAAB verkstaden slår ju bara ifrån sig och säger att turboras kan bero på så mycket annat. Och det må så vara. Men jag har trots allt faktiskt fått information från verkstaden att vevhusventilationen skulle uppgraderas. Det var t.o.m något jag speciellt ville få gjort eftersom jag googlat efter kända problem för bilmodellen INNAN jag köpte den.

Ska jag behöva klyva motorn också för att kolla att verkstaden verkligen bytte kamkedjan också enligt instruktion etc. Fan att man inte kan lita på en verkstäder som säger att de kan mecka bilar och dessutom tar hutlöst betalt för det.

Och även om raset inte berodde på ventilationen så känns det surt. För chansen är trots allt hög. Bilen är servad av mig själv kontinuerligt och regelbunda oljebyten vid ca 1000 mil och familjekörd och aldrig trimmad. Så nu har man en "ny" bil, ny turbo, tändkassett, tändstift, kamkedja, framruta,bromsar etc etc.....



/Erber