Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424

    Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Hej!

    Har fått dommen från verkstaden att tiltsensorn är trasig. Min bil larmar nästan direkt när man låser den.

    Dom vill ha 3500:- för att stoppa dit en ny. Då är 2500:- för sensorn.

    Min fråga är nu vilken sensor som passar på min Saab 9-5 kombi -07?
    Är det någon som har EPC som orkar kika efter vilket serienummer det är på denna?
    Passar de från 98 och fram? Eller måste jag ha från -06 och fram? Tyckte det verkade lite dyrt och vill kolla om jag hittar en beggad eller billigare på nätet?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    jag hittar ingen tiltsensor i epc, däremot rörelsesensor? kan det vara den?

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Nej det är inte samma sak.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    jag hittar ingen tiltsensor i epc, däremot rörelsesensor? kan det vara den?
    Vet ej.. verkstaden sa tiltsensor iaf. Hittar ingen på laga.se

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Jag kollade i EPC och det verkar som att rörelsesensorn ÄR tiltsensorn och sensorn som sitter i taket heter bara sensor?

    Kollar jag i WIS och jämför med EPC i text och bilder och min egna erfarenhet så heter tiltsensorn vinkelgivare i WIS, (den är placerad under passagerarstolen och det är tiltsensorn i praktiken).

    Bilderna i WIS och EPC visar samma sak, nämligen tiltsensorn, dock benämnd RÖRELSESENSOR i EPC och VINKELGIVARE i WIS. (Och tiltsensor enligt min erfarenhet som läst på dosan jag har under passagerarstolen).

    Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

    Artikelnummer isf är 45 88 232 och är samma från 1998-2009.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Jag kollade i EPC och det verkar som att rörelsesensorn ÄR tiltsensorn och sensorn som sitter i taket heter bara sensor?

    Kollar jag i WIS och jämför med EPC i text och bilder och min egna erfarenhet så heter tiltsensorn vinkelgivare i WIS, (den är placerad under passagerarstolen och det är tiltsensorn i praktiken).

    Bilderna i WIS och EPC visar samma sak, nämligen tiltsensorn, dock benämnd RÖRELSESENSOR i EPC och VINKELGIVARE i WIS. (Och tiltsensor enligt min erfarenhet som läst på dosan jag har under passagerarstolen).

    Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

    Artikelnummer isf är 45 88 232 och är samma från 1998-2009.
    Fasiken du är grym soffe! Tack så mycket! Sitter den under passagerarstolen på din bil? Du har ju en -07 så det torde vara lika på min -07.
    Då ska jag kika under stolen, sitter den på undersidan utav sätet?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Den sitter skruvad i golvet och hittas enklast från baksätet om du kör fram passagerarstolen max framåt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Det verkar finnas några på bildelsbasen om man söker på artikelnumret.
    http://www.bildelsbasen.se/?index=de...&query=4588232

    Så här ser den ut.
    [img]http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=http://image.fbt.se/global/images/image.php?srcmnt/newftp/71/bil/lgnr/158361_1.jpg&width=370&height=&width=&height/img]
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Finns på Ebay för en dryg hundring plus frakt!! (Jag har själv beställt Saab-grejer från Ebay, England och frakten är VÄLDIGT snabb 2-3dagar).

    http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_Pre...1&_sop=2&_sc=1
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Det där verkar intressant. Det måste jag kika mer på. Jag köper ju gärna 2st från ebay för 100:-/st istället för 2500:- för en helt ny från Saab.
    Köper en och monterar själv, så får jag åka till verkstaden sedan och få den programmerad igen.
    Tack!

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  11. #11

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Väldans intressant, jag har precis samma problem med min 9-5 kombi. Med samma p/n på sensorn enligt verkstan (och ungefär samma pris förstås). Men jag kan inte se röken av nån sensor under passagerarstolen. Går det att få lite mer precis var man ska leta?

    En så sensor borde väl bara kunna indikera med öppen eller sluten krets, dvs antingen är det bara att koppla bort den eller att kortsluta rätt pinnar? Nån som vet säkert? Fas först ska man ju hitta den.
    _______________________
    9-5 SportCombi 1.9 TiD -07
    9-3 SE Turbo -98 /såld

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Om man inte är jättesugen på tiltsensorn så går det ju alldeles utmärkt att i TECH2-an säga att man inte har någon längre, oavsett om man har monterat bort den eller inte. Då förvinner ju garanterat problemet.

  13. #13

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Tackar så mycket. Jag hittade vad TECH2 är för nåt i en annan tråd (http://www.etas.com/data/products_Scan_ ... _TECH2.jpg), antar att bara verkstäder har sådana och fixar omprogrammeringen för några hundralappar eller så? Den auktoriserade verkstan jag var hos, Svenska Bil i Gbg, kunde inte själva svara på om tiltsensorn gick att programmera bort de skulle behöva fråga SAAB först...
    _______________________
    9-5 SportCombi 1.9 TiD -07
    9-3 SE Turbo -98 /såld

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Citat Ursprungligen postat av frankspappa
    Tackar så mycket. Jag hittade vad TECH2 är för nåt i en annan tråd (http://www.etas.com/data/products_Scan_ ... _TECH2.jpg), antar att bara verkstäder har sådana och fixar omprogrammeringen för några hundralappar eller så? Den auktoriserade verkstan jag var hos, Svenska Bil i Gbg, kunde inte själva svara på om tiltsensorn gick att programmera bort de skulle behöva fråga SAAB först...

    Jo den går att programmera bort. Det har dom gjort på min nu.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  15. #15

    Re: Tiltsensor, vilken passar och art nummer?

    Det var ett rätt bra tag sen nu, men fortsättningen på mitt problem och att det "självläkte" kanske kan vara till nytta för någon ändå, så här kommer storyn för den intresserade...

    Verkstan ville ha rätt många hundralappar för att stänga av sensorn, så jag funderade på detta och under tiden använde jag "DOORS ONLY" för att slippa slå på tiltlarmet. Det höll jag på med i ett par tre veckor, sen glömde jag bort mej och larmade på som vanligt. Och larmet gick inte på längre. Därefter fungerade larmsystemet helt normalt. Tills ungefär ett år senare (dvs i våras). Då dök precis samma problem upp igen. Samma åtgärd, "DOORS ONLY" i nån vecka eller två, sen var allt lugnt igen. Har inte kollat exakt hur länge det dröjer innan problemet självläkt, men det kanske jag kommer att kunna göra nästa vår...

    Om nu orsaken har nåt att göra med tiden på året. Nån mjukvarubugg kopplad till klockan? Hmm... låter väl inte helt sannolikt. Funderade på om det kan ha varit att jag ställt och låst bilen i lätt uppförsbacke utanför garaget och senare på kvällen låst upp, kört in i horisontellt garage, och låst igen innan sensorn hunnit fatta att läget ändrat på sig. Men den förklaringen håller inte för alla tillfällen som larmet löst ut. Har inte en susning om varför larmet kan bete sig så här, men det finns i vart fall ett sätt att gå runt det hela med lite tålamod. Kan ju tänkas fungera för fler.
    _______________________
    9-5 SportCombi 1.9 TiD -07
    9-3 SE Turbo -98 /såld

Liknande ämnen

  1. Tiltsensor 9-5
    Av m2949 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 20:10
  2. Reflektor 9000 vilken sida? (Art nummer)
    Av Micke_Persson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •