Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Fick som sagt med ett open air kit till min 9-3 aero ss.
    Enligt BSR´s hemsida ska någon LMM T8 Komplett följa med.
    Vad är det? något som behövs för att kunna montera filtret?

    Fick med allt utom den grejjen, så kontaktade förra ägaren angående den delen, men han visste inte vad det var för något själv och det var inget han hade iaf.

    Källa: http://sv.bsr.se/products/4900503/

    Ber om ursäkt för alla mina idiotiska trådar, men vet man inget, måste man få fråga.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Hej!

    Förstår du inte, det är ett OMEN!
    Du skall helt enkelt inte montera fanstyget!
    Det är inte bra för din motor, ger mer negativa verkningar än positiva.
    Varav vissa är bestående...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Förstår du inte, det är ett OMEN!
    Du skall helt enkelt inte montera fanstyget!
    Det är inte bra för din motor, ger mer negativa verkningar än positiva.
    Varav vissa är bestående...
    Kan du ge mig en källa förutom lösa rykten om ditt påstående?
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Okej, lägger ner open air kitt nu helt.

    Bättre köra på insats sportfilter då? Vilket ska man köpa som är värt pengarna då? Får man något insugsljud med ett insatsfilter?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Okej, lägger ner open air kitt nu helt.

    Bättre köra på insats sportfilter då? Vilket ska man köpa som är värt pengarna då? Får man något insugsljud med ett insatsfilter?
    Insatsfilter av sportmodell renar luften lika bra/dåligt som ett öppet, vet ej omg insugsljudet dock. Man tröttnar rätt snabbt på den skiten ändå. Jag har dock 1k körda mil med bsr och har inte sett några konstigheter på diverse mätningar före och efter/under tiden jag haft filtret. En vacker dag ska jag lägga upp den databas jag byggt upp med olika saker jag forskat på. Tror många skulle uppskatta 6ans egentliga potential.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  6. #6

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Här är några bilder från rengöringen av min T7 LMM. Den mätte väl 25% fel vid max mass request före rengöringen. http://home.online.no/~niande/divers...r/lmm2_red.jpg
    http://home.online.no/~niande/divers...r/lmm4_red.jpg

    Kört med inoljad "sportfilter" av förra ägaren.
    Man bör også komma ihåg att et bomullsfilter innsatt med olja fungerar lite annorlunda än ett pappfilter. Dom kan nog rena lika bra när dom är nya, men efter som tiden går, vil oljan torka bort i et innoljad bomullsfilter. Dvs filtret renar dårligare med tiden. Et pappfilter vil bara bli mer och mer tätt med tiden, och inte slippa igjennom mera smuts, men mindre luft.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Förstår du inte, det är ett OMEN!
    Du skall helt enkelt inte montera fanstyget!
    Det är inte bra för din motor, ger mer negativa verkningar än positiva.
    Varav vissa är bestående...
    Kan du ge mig en källa förutom lösa rykten om ditt påstående?
    Lösa rykten, var får du det ifrån? Om du gör lite undersökning så fattar du att lösa rykten är inte min grej!

    Gå in på KN's hemsida och läs om filtrering!
    Sök på några äldre inlägg jag gjort, så klarnar det säkert.

    Vad är det som gör att folk inte vill förstå???
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Här är några bilder från rengöringen av min T7 LMM. Den mätte väl 25% fel vid max mass request före rengöringen. http://home.online.no/~niande/divers...r/lmm2_red.jpg
    http://home.online.no/~niande/divers...r/lmm4_red.jpg

    Kört med inoljad "sportfilter" av förra ägaren.
    Man bör også komma ihåg att et bomullsfilter innsatt med olja fungerar lite annorlunda än ett pappfilter. Dom kan nog rena lika bra när dom är nya, men efter som tiden går, vil oljan torka bort i et innoljad bomullsfilter. Dvs filtret renar dårligare med tiden. Et pappfilter vil bara bli mer och mer tätt med tiden, och inte slippa igjennom mera smuts, men mindre luft.
    Ett nytt KN-filter släpper igeom ganska mycket och stora partiklar, OM man får tro deras egna information. Vilket iofs gäller för filter av liknande koontruktion.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Kan du ge mig en källa förutom lösa rykten om ditt påstående?
    Lösa rykten, var får du det ifrån? Om du gör lite undersökning så fattar du att lösa rykten är inte min grej!

    Gå in på KN's hemsida och läs om filtrering!
    Sök på några äldre inlägg jag gjort, så klarnar det säkert.

    Vad är det som gör att folk inte vill förstå???
    Men inte anger du dig själv som källa? Och KN beskriver det på sitt sätt, AEM på sitt osv. Det jag söker är en oberoende forskningsrapport. Bsr skriver sitt: http://sv.bsr.se/faq/116/
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    Lösa rykten, var får du det ifrån? Om du gör lite undersökning så fattar du att lösa rykten är inte min grej!

    Gå in på KN's hemsida och läs om filtrering!
    Sök på några äldre inlägg jag gjort, så klarnar det säkert.

    Vad är det som gör att folk inte vill förstå???
    Men inte anger du dig själv som källa? Och KN beskriver det på sitt sätt, AEM på sitt osv. Det jag söker är en oberoende forskningsrapport. Bsr skriver sitt: http://sv.bsr.se/faq/116/
    Om KN själva anger att filtreringen fungerar dåligt behöver du då någon mer oberoende källa som styrker detta?

    Luftfiltret har väl även mer till uppgift än att bara INTE förstöra LMM?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Men inte anger du dig själv som källa? Och KN beskriver det på sitt sätt, AEM på sitt osv. Det jag söker är en oberoende forskningsrapport. Bsr skriver sitt: http://sv.bsr.se/faq/116/
    Om KN själva anger att filtreringen fungerar dåligt behöver du då någon mer oberoende källa som styrker detta?

    Luftfiltret har väl även mer till uppgift än att bara INTE förstöra LMM?
    Jag vill ha en rapport som säger att ett öppet filter verkligen skadar LMM. Varför hoppar du alltid in med en dryg underton och försöker tillrättavisa alla hela tiden? Enligt min egen forskning har inte LMM ändrat utséende det minsta efter 1000mil öppet filter. Är det bara jag som har tur eller finns det mer forskning på det hela? Min förra bil körde jag 6k mil i utan minsta påverkan av LMM, och i den satt en KN.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Hej!

    LMM är ett av de MINSTA problemen!
    Det finns fakta som jag är förhindrad att dela med mig av.
    Du kan ju välja att läsa hos KN som varit duktiga nog att redovisa vissa data.
    Notera i synnerhet hur de mäter skitgenomsläppet över tid...

    MEN, den som vill läsa och förstå kan lägga ihop ett o annat för att komma till insikt.

    Man kan ju spinna vidare på sidoeffekter av olämpligt placerade luftfilter, suger in skit, vatten, varmluft etc.

    Vidare, inloppssystemet är INTE något rör där man har ett statiskt flöde, utan synnerligen varierande förhållanden, både vad beträffar flöde och pulsationer. Detta gör att förändringar i inloppssystemet påverkar hur rätt eller fel LMM mäter. Ta bara en spdan enkel skitsak som att sätta en krök innan eller efter LMM om det innan var en rak stump.

    En sak är klar, att det finns massor av fakta i ämnet, emellertid är mycket av dessa fakta något som ligger i händerna på biltillverkare. Inte åtkomligt för dig, men för mig!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om KN själva anger att filtreringen fungerar dåligt behöver du då någon mer oberoende källa som styrker detta?

    Luftfiltret har väl även mer till uppgift än att bara INTE förstöra LMM?
    Jag vill ha en rapport som säger att ett öppet filter verkligen skadar LMM. Varför hoppar du alltid in med en dryg underton och försöker tillrättavisa alla hela tiden? Enligt min egen forskning har inte LMM ändrat utséende det minsta efter 1000mil öppet filter. Är det bara jag som har tur eller finns det mer forskning på det hela? Min förra bil körde jag 6k mil i utan minsta påverkan av LMM, och i den satt en KN.
    "alltid in med en dryg underton"?

    "försöker tillrättavisa alla hela tiden"?

    För att jag här helt neutralt och i syfte att få vetskap ställer dessa två frågor till dig?

    Det är väl istället DU som tvärsäkert hävdar att
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Insatsfilter av sportmodell renar luften lika bra/dåligt som ett öppet..
    samt att du har en
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    databas jag byggt upp med olika saker jag forskat på
    och om denna databas då innehåller tillförlitliga forskningsresultat även gällande luftfilter behöver du väl inte vänta till "en vacker dag" att delge oss andra detta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Jag vill ha en rapport som säger att ett öppet filter verkligen skadar LMM. Varför hoppar du alltid in med en dryg underton och försöker tillrättavisa alla hela tiden? Enligt min egen forskning har inte LMM ändrat utséende det minsta efter 1000mil öppet filter. Är det bara jag som har tur eller finns det mer forskning på det hela? Min förra bil körde jag 6k mil i utan minsta påverkan av LMM, och i den satt en KN.
    "alltid in med en dryg underton"?

    "försöker tillrättavisa alla hela tiden"?

    För att jag här helt neutralt och i syfte att få vetskap ställer dessa två frågor till dig?

    Det är väl istället DU som tvärsäkert hävdar att
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Insatsfilter av sportmodell renar luften lika bra/dåligt som ett öppet..
    samt att du har en
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    databas jag byggt upp med olika saker jag forskat på
    och om denna databas då innehåller tillförlitliga forskningsresultat även gällande luftfilter behöver du väl inte vänta till "en vacker dag" att delge oss andra detta?
    I varenda tråd jag läst (inte varje du skrivit i) där du lägger ett inlägg har det ofta en sådan jobbig "mod"-ton över sig att man bara vill lägga ner hela diskussionen direkt. Ett insatsfilter av sportmodell släpper igenom lika mkt som ett öppet filter av sportmodell. Jag kommer dela med mig av mina resultat när allt här 100% klart, och det är som vilken forskning som helst, en konsekvent metod för att mäta hur LMM, bensinförbrukning, temperaturer på filter, tidsaspekter och andra relevanta data påverkas. Det täcker dock bara min bilmodell, resten är en annan historia.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Hej !

    Jag håller med Dr Boost !

    Vet inte om det kan vara till nytta min inlägg men jag skriver ändå

    Köpte år 2005 Nordic steg 3 fungerade bra.Monterar JR öppet filter och kör,efter knappt 1-2 veckor laddar bilen 2.0 sen 1.6,undrade vad det kan vara.
    Orsak trasig LMM..

    Har pratat med en polare som jag känt i 11 år,han byter flera turbos i veckan mm användning av öppet filter insats filter KN eller vad som helst har orsakat att turbon blir lite naggade om jag förståd rätt inkl min egen tyvär vilket var inte orginal.
    Så det finns en stor del i det Dr boost skriver.

    Under min tid på forumet,vad Dr boost än sagt skrivit till mig har alltid stämmt till 110 %.
    Många gånger ville jag byta ena eller andra när bilen inte fungerade men tack vore Dr boost så slapp jag kasta pengarna i sjön.

    Folk måste förstå att han är inte ute för att jävlas med sina inlägg.
    Det är min uppfattning av han.
    Jag respekterar han i alla fall till 100 % och kommer även att göra framöver.
    Men det är jag ,alla är tyvär inte lika..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: Vad är LMM T8 komplett? bsr open air kit.

    Så med andra ord är det inte värt att montera öppet filter eller insats sportluftfilter då båda är dåliga för bilen?

    Bättre att bara köra på orginal filter som man köper på tex, mekonomen då?
    Skulle det nu finnas något insats sportfilter som verkligen fungerar och bilen inte mår dåligt av det, så får ni gärna skriva vilket.

Liknande ämnen

  1. open SiD
    Av Ioneye i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 21:58
  2. komplett ifylld servicebok var inte komplett
    Av Totteboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •