Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Eller trasig vet jag inte, den är ur funktion. Finns det någon av er med erfarenheter? Enkel fix eller byte som gäller? Och i fall av byte, kan man göra något själv eller är det aukt. AC-verkstad som gäller? Det är väl förkastligt att släppa ut skiten i naturen, så om man byter själv, finns det något kit då med möjligheter att fånga upp det gamla och sedan fylla på nytt? Jag har hört det snackas om några burkar man kan tjacka på ebay för en trehunka men då vet man väl inte riktigt hur mycket man fyller på vad?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Sag denna; http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=32281


    Men vafa... man kan val inte bara slappa ut skiten? Aven om det inte ar freon langre.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Har jag tur sa ar det val fraga om nagot i denna stilen; http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php

    Men det ar ju for 9000. Koman nu, snalla, ingen som vill dela med sig av erfarenheterna?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Nagon snackade om en "thermoswitch" pa kompressorn som kan krangla? Vad tror ni om det?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Det är sällan vilda chansningar vid reparationer fungerar.
    Om du har planer på att fixa din AC själv så skulle jag starkt rekommendera att du först sätter dig in i hur en sådan fungerar och hur man felsöker en sådan.

    Sök här på forumet så hittar du mycket skrivet i frågan och söker du på Google så hittar du massor av information.

    Kort kan man väl sammanfatta frågan som:
    - på en og9-3 är det vanligt att AC-pumpens koppling packar ihop. Den är enkel att felsöka och byta (finns flera beskrivningar om det här på forumet)
    - har köldmediet bara pyst ut på normalt sätt utan att det finns en läcka och du inte fått in fukt i systemet så kan du i bästa fall fylla på med ebay-kittet (om man vet hur man gör) och få det att fungera igen
    - plockar du isär systemet så att köldmediet pyser ut eller om det kommit in fukt i systemet kommer du inte att kunna fixa det själv (med tanke på hur litet du verkar veta om AC-system). Dessutom behöver du dyrbara verktyg som tex en vacuumpump.

    Per L

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Det är sällan vilda chansningar vid reparationer fungerar.
    Om du har planer på att fixa din AC själv så skulle jag starkt rekommendera att du först sätter dig in i hur en sådan fungerar och hur man felsöker en sådan.

    Sök här på forumet så hittar du mycket skrivet i frågan och söker du på Google så hittar du massor av information.

    Kort kan man väl sammanfatta frågan som:
    - på en og9-3 är det vanligt att AC-pumpens koppling packar ihop. Den är enkel att felsöka och byta (finns flera beskrivningar om det här på forumet)
    - har köldmediet bara pyst ut på normalt sätt utan att det finns en läcka och du inte fått in fukt i systemet så kan du i bästa fall fylla på med ebay-kittet (om man vet hur man gör) och få det att fungera igen
    - plockar du isär systemet så att köldmediet pyser ut eller om det kommit in fukt i systemet kommer du inte att kunna fixa det själv (med tanke på hur litet du verkar veta om AC-system). Dessutom behöver du dyrbara verktyg som tex en vacuumpump.

    Per L
    Tack. Jo jag har definitivt planerat att sätta mig in i detta, därav postar jag här på forumet som accompanjemang till google-läsning. Jag skall börja med att kolla kontakten och sedan felsöka kopplingen. Jag har ingen läcka, jag tog nämnligen bilen till aut. acverkstad för att fylla på den och det var förstås han som tömde, fyllde på igen och trycktestade systemet - och därefter sa att "det är fel på kompressorn, byt den". Men nu är det väl så att om jag byter den hos en verkstad så kostar det 2 gånger så mycket som biltjyven är värd. Och har jag lärt mig en sak vad gäller verkstäder som vill byta skit så är det att det inte alltid är nödvändigt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Vad för bil handlar det om? I rubriken står det ng9-3 men alla dina andra trådar handlar om og9-3.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Vad för bil handlar det om? I rubriken står det ng9-3 men alla dina andra trådar handlar om og9-3.
    Oj, sorry, det skall vara og9-3. Jag har feber.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Jag mätte volten på kontakten som går TILL kompressorn och fick 13 volt någonting. Varför inte 12? Nåja, den har ström i alla fall.

    Sedan tog jag en video på kopplingen utan ac:

    http://www.youtube.com/watch?v=D0dZpnmra8c

    ... och en video med ac på:

    http://www.youtube.com/watch?v=KwtEsHXnSio

    Är det någon som ser eller hör något som är oroväckande?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Oj, sorry, det skall vara og9-3

    Ändra gärna i rubriken också så att nya läsare förstår direkt vad det handlar om.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Oj, sorry, det skall vara og9-3

    Ändra gärna i rubriken också så att nya läsare förstår direkt vad det handlar om.
    Jag tror inte att man kan göra det. Moderator kankse?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #12

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Har du varit hos en kylnisse så är det inte säkert att det är någon köldmedel kvar då de oftast suger ut detta och inte fyller tillbaka om de misstänker en läcka. Mängden har du sedan 'tillgodo' vid senare reparation då det faktiskt är din egendom.

    dom brukar trycka upp till lite övertryck med kväve för att fukt inte skall tränga in tills du sväljer den feta offerten och köper reparationen... det kanske är detta som nu snurrar runt i ditt system (kör inte för länge med det bara då kompressorn överhettas väldigt snabbt då.)

    haken är dock att du måste reparera hos den firman som tömde systemet för att kunna tillgodoräkna dig den gasen...

    ---

    Nu snurrar kompressorn faktiskt (dvs ändgaveln snurrar) videon i andra videosnutten vilket indikerar tillräckligt med tryck (>= 2 Bar ungefär) - men av vad ??

    Hur känns insug och utlopp på kompressorn? - den ena bör vara ganska kall - i allafall en bit ut från kompressorn medan utloppet bör vara varmt - faktiskt riktig hett.

    hur låter den ?

    Sedan har du två rör som går igenom torpedplåten, en ganska grov och en ganska smal - hur känns dessa i temperatur när kompressorn går (proven bör göras i varmgarage eller verkstad där bilen är något så när rumsvarm eller åtminstone +15 grader eller så.

    Om du söker på 'R134a' och eller 'kondensor' forumets sökmotor så hittar du ett flertal trådar om just AC bl.a denna viewtopic.php?f=18&t=188891 och den är jättelång tråd som det har skrivits på i flera år - rekommenderas att du faktiskt läser hela tråden ända från början. Efter detta så bör du ha betydligt mindre frågor kvar utan handlar mera om att skaffa utrustningen som behövs...

    en manometerställ tex.

    Vakumpumpen kommer du inte undan om systemet är trycklöst... och vi pratar inte om en gammal kylskåpskompressor som vakumpump utan allra minst en 1-stegs lamellvakumppump köpes från tex. jula - helst skall det vara tvåstegs, men dessa är riktigt dyra...

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: ng9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Jag tror inte att man kan göra det. Moderator kankse?

    Klart du kan ändra rubriken i din egen tråd! Gå in på första inlägget och redigera rubriken så är saken biff.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    @ xxargs

    Den ena är kall och den andra ganska varm. Men det är efter 5 minuters tomgång efter kallstart i 15 graders värme. Den kanske blir asvarm senare. Är detta bra?

    Vad gäller de andra två rören så är det väl samma rör eller? Hur som, om jag kännt på rätt rör så var de varken varma eller jättekalla. Jag skulle säga att båda var relativt svala.

    Fan jag fattar inte. Kylnissen sa att kompressorn var förmodligen felet. Men den får ju ström, snurrar utan problem. Låter inte som lagerras eller hur? Vad är mitt problem?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  15. #15

    Re: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Utan att själv studera inkopplad manometerställ så är det svårt att gissa - men har man ingen större tryckskillnad fast kompressorns gavel snurrar som det gjorde i filmen så kan det antingen bero på att kompressorns inkrom faktiskt är paj med trasiga kolvar, trasig svivelskiva eller brott på axeln till svivelskiva eller att ventilerna i kompressorn är skadade. Den andra är att din expansionsventil står vidöppet och släpper igenom gas så att det inte blir någon större tryckskillnad alternativt att det är helt stopp i expansionsventilen.

    har du häktat av remmen och med magneten dragen provat att vrida kompressorn för hand (i samma riktning som motorn normalt driver) - hur känns det då??

    leta rätt på torkfiltret - är ibland framme framför kylaren och se om den har tittglas (ibland dold med en svart papperslapp över), vad ser du i den (om den finns) när kompressorn står still, precis vid start, under gång och när kompressorn stängs av.

    normalt brukar det se tomt ut, när kompressorn startar så är det skum och bubblor som rusar snabbt förbi tittglaset och kort därefter är utrymmet fylld med en dimmig vätska, och när kompressorn slår av så blir det bubbligt en kort stund och därefter tomt igen.

    om expansionsventilen är trasig och står vidöppen så blir det ingen större tryckskillnad och om du har tittglas så bör det rusa förbi mycket skum och vätska i hög fart och hela tiden (indikerar också kölmedelsbrist om det inte är något annat fel).

    om expansionsventilen är helt stängd så bör det bli ganska snabbt helt vätskefyllt och eventuella bubblor troligen rör sig i långsammare takt. I det läget så blir det heller ingen större tryckskillnad mer än just när kompressorn slår till och tömmer evaporatorn på gas och därefter svalnar alltihop i kondensorn och trycket sjunker igen, där ser man på absoluttrycket på evaporatorn går väldigt lågt (under 2 Bar) att något inte står rätt till (åter igen manometerstället...)


    Kostnads och strulmässigt om man får välja mellan expansionsventiltrubbel eller kompressorhaveri, så föredrar jag lätt kompressorhaveri med byte av kompressor. Expansionsventilen bruka sitta så jäkligt till att det är en mycket dyr historia i timmar räknat om en kylfirma skall göra jobbet.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Torkfiltret sitter som sagt framför kylaren (sitter bakom plastgrillen). Sett framifrån längst upp till höger. Och längst upp på filterhuset sitter ett litet tittglas.

    Per L

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    I glaset så händer... absolut ingenting. Inte vid start, inte vid gång och inte efteråt heller. Ingenting alls. Vad innebär det? Att det inte finns någon vätska trots allt? Jag åkte tillbaka till kylfirman och de erkände nu att de tömt systemet, trots att jag hade vätska från början och att ingen läcka fanns.

    Nu är det ju så att jag är så jäkla dum så att jag inte kollade om kompressors snurrade fint INNAN jag mixtrade med kontakten i hopp om att det bara var den som var smutsig eller oxiderat. Och även om den inte såg så farlig ut så är det väl möjligt att allt är lugnt nu. Jag menar, ni ser ju på videon att den snurrar fint, det finns en chans att den inte gjorde det innan.

    Jag vet inte vad jag skall göra nu. Antingen åker jag tebax till kylfirman en gång till och diagnostiserar och fyller på, och hoppas att det funkar denna gång. Men i så fall, finns det något mer jag kan passa på att göra nu medans systemet är tömt?

    Eller så gissar jag på att kompressors verkligen är paj och passar på att byta den mot en bättre begagnad nu medans systemet är tömt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Kan jag se pa expansionsventilen om den star oppen eller sitter fast? Vart sitter den? Ocksa; hur mycket mellanrum skall det vara mellan kopplingen och magnetprylen?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Ok, såhär är det.

    Jag har kylmedel i systemet.

    När jag tittar i titt-fönstret på torkfiltret så syns absolut ingenting, inte innan start av AC, inte under gång och inte efter att jag stänger av AC.

    När kylsnubben gjorde sin diagnos så stod manometerstället på Low pressure på typ 5 bar, och High pressure stod typ på samma. Kylkillen sa att det var därför han trodde att kompressorn är paj. Han sa att High pressure borde vara uppe vid minst 15 bar eller något sånt.

    Vad tror ni?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  20. #20

    Re: og9-3, AC-kompressorn är trasig.

    Kylkillen har rätt att trycket på på sugsidan borde gå ned till runt 2 Bar på lågsidan och runt 15 bar på högssidan om allt fungerar. Även om expansionsventilen stod helt öppet så blir det en viss tryckskillnad om pumpen pumpar, men av din inlägg så verkar det inte hända något alls och då håller jag med om att slutsatsen att pumpen förmodligen är trasig.

    Ett system som är fylld har alltid en skvätt med flytande kölmedier i sig i alla driftlägen och under drift så är det i mellan kondensorn och evaporatorn som vätska finns och när kompressorn slås av brukar det mesta hamna i evaporatorn kort efter att kompressorn slår av sig eftersom det är den kallaste punkten och därefter flyttar sig köldmediet sakta alltid till systemets kallaste punkt precis som att fukt alltid flyttar sig till kallaste stället i tex ett hus/källare.

    Det betyder att om kompressorn pumpar så borde någonting synas i tittglaset, typ en kort stund efter start efter längre stillestånd som bubblor eller vätska, även om systemet är närmast heltomt så brukar man se en variation i 'blänket' innanför i tittglaset av oljehinnan där som att det blåser på ganska ordentligt med gas runt i systemet.

    Nästa steg som jag ser det är att hänga av remmen och vrida med handen på kompressorn när magnetkopplingen är dragen - går det lätt runt utan motstånd eller fjädrande känsla (om det är en scrollkompressor), och det skrapar, skaver och låter illa etc. så är den förmodligen kaputt, precis som kylnissen redan har kommit fram till och byte till frisk kompressor måste göras med kanske en spolning av systemet måste göras om man ser metallspån mm. i kompressorn anslutningar.

    Kolla vad kylnissen vill ha för jobbet utöver kostnaden av en ny kompressor.

    ---

    Hur man själv tömmer systemet på det mesta av gasen utan att släppa ut gasen i luften och dessutom fylla tillbaka denna finns att läsa i trådarna, men kom ihåg att om du öppnat systemet för tex. ny kompressor så _måste_ den vakumsugas och att en ny torkfilter monteras in minuterna före vakumsugningen.

    en sak till - torkfiltret filtrerar i regel inte bort partiklar och skräp som många kanske tror iom. namnet 'filter' - den absorberar bara fukt i systemet vilket innebär att skräp som kommer in i systemet eller partiklar som skapats pga. kompressorhaveriet blir kvar och simmar runt som slippasta i oljan och vätskeflödet och det hela kan slitas ut mycket snabbt trots ny kompressor - mycket hög renhet gäller när man hanterar bil-AC.

    vill man inte trassla med det här själv, så får man bita i det sura äpplet och betala kylnissen för jobbet...

Liknande ämnen

  1. AC-kompressorn ryker, trasig när som helst? 9000
    Av SS9000K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 08:29
  2. Drivremslagret AC-kompressorn??
    Av bom75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 21:18
  3. AC-kompressorn låter?
    Av occe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •