Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: IT - Systemkartläggning, lön?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    IT - Systemkartläggning, lön?

    Hej har ett par frågor ang. vad detta yrke kallas och vad en lämplig lön skulle vara.

    Tjänsten:

    Ett stort företag på marknaden har tagit över den totala driften för ett annat stort företag. Där dem behöver konsulter som arbetar med systemkarläggning.

    Dem har sagt att man förutsätter att det inte finns någon som helst dokumentation om nuvarande uppsättning av servrar/applikationer (dokumentation som fanns har bevisats vara helt irrelevant i frågan). Alltså kommer man som konsult behöva inventera system, applikationer, kommunikation och servrar. Allting i princip, från hur kerstin arbetar på plan 4 till hur uppsättningen i de olika AD.en ser ut. Detta behöver göras på ett stort antal olika "siter" lite överallt i världen. Både i Amerika, asien, afrika och europa.

    Det blir mycket resande, det är en sak som är säker. Den tänkta konsulten kommer då ansvara för att den insamlade informationen som kommer in verkligen fungerar vid en server flytt. Då all drift centralt skall hanteras ( i det här fallet) i Finland. Så konsultens arbete innebär att sätta sig med en dator på siten och samla in allt som har med IT och göra. Sedan processa detta och styra teamet som migrerar över driften centralt.

    Vi talar om över 150 olika ställen i världen.
    Vad kallas en sådan tjänst för samt vad ligger lönen på ungefär.

    Jag kommer på följande benämningar: Projekt tekniker, informationsarkitekt/systemarkitekt, Systemkartläggnings tekniker ?!? Känns som att jag är ute och cyklar.

    Något som är säkert är att konsulten får sig en jävla resa

    Argument vid löneförhandling:
    Stort ansvar..
    Obekväm arbetssituation (många resor / mycket transit)?
    Mer???

    Mvh.
    Almy

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Finns inte namn på alla yrken, men om man är ansvarig för något område så kan man kallas blabla-ansvarig. Yrket heter IT-konsult.

    En lämplig lön är 35.000 och upp, inkl förmåner, om man kan debitera minst 500kr/h ut mot kund eller motsvarande. Det är lite girigt att ha ett täckningsbidrag på mer än 40% om man inte har speciella omkostnader.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Tack för svar!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Du skriver om att beskriva hur Kerstin arbetar, den meningen pekar på att det inte bara handlar om IT utan också om en kartläggning av affärsverksamheten. Det yrket skulle jag kalla verksamhetsarkitekt (enterprise architect). Fast detta arbete handlar också om att driva detta vidare, inklusive affärs- och IT utveckling / effektivisering etc.

    Resten av din text låter dock väldigt mycket som IT och då kanske man istället ska kalla det för IT-arkitekt, eller om man vill vara lite mer generell kan man ju självklart kalla det IT-konsult, men jag är böjd att snarare kalla detta kartläggningsarbete för arkitektur.

    Ska du göra det som timbaserad konsult tycker jag att det, beroende på ansvar och omfattning, borde gå att debitera mer än 500 / h, det gör jag i alla fall för sådana arbeten (fast då ingår ofta också verksamhetsutveckling vilket jag ser som ett arbete med klart större förädligsvärde än den rena kartläggningen). Nu låter detta som en stor verksamhet och ett långt åtagande, då sjunker ju oftast timpenningen men jag tror jag skulle gå in i förhandlingen med ett högre bud än 500 iaf.

    /U

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Beror lite på hur "kritiska" system det gäller också, är det enkla administrativa system, eller är det affärssystem som processar betalningsflöden på miljarder kronor?
    Om det gäller affärssystem, i stockholm, oslo eller helsingfors, och man skulle ta in en extern konsult skulle jag säga 1250 per timme, och med ett tb på 40% kan ni ju räkna ut vad månadslönen skulle bli med 100% beläggning, men i detta fall är det väl interndebitering?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Hej,
    Jag skulle undvika det jobbet...och det företaget.

    Låter inte seriöst.
    En person åker runt med en laptop och dokumenterar allt utan input från dagens dokumentation.
    Och sen skall man sätta upp grejorna efter det och få det att fungera.

    Bara brandväggs reglerna räcker för en person, om man skall få det att fungerar sen.

    Annars är det ett typiskt konsultjobb då man själv inte orkar med eller hittar någon som vill göra ett sådant gnetjobb. (förhalande dokumentation)

    Seriöst så är det 5 man som reser till deras centrala it avdelning(förutsätter att dom har det och att det inte är 150 helt olika siter) river igenom systemen utifrån sina kompetensområden. sen skickar man ut några klientnissar som kollar av deras lokalasystem och kommer hem med en lista på vad som behöver analyseras mer för eventuella konsolideringar m.m.
    Att bara analysera vilka skrivare som finns och hur dom skall drivas från Finland
    är en fin uppgift.

    Eller vill man ha ett fint dokument på flera sidor att vifta med för ledningen?
    Då kan man skicka en nyutexamenerad.

    Eller skickar dom ut en jävul på alla områden för att han skall skapa sig en överblick och lägga upp en strategi? Men en sådan person vet vad han skall ha i lön.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Själva projektet har deadline om ca 1,5år men förhoppningar om att bli klara redan i år, detta såklart med flera personer inblandade.

    Alla siter har inte stora koncernkritiska system/applikationer men ett antal har det såklart, alltså är det inte alltid en driftenhet som hanterar 15-20 siter. Visst finns det dokumentering men det finns inget standardiserat arbetssätt på de flera olika siterna. Till exempel, man har markerat (inför detta jobb) att 500 servrar är Biz critical samt att dem har 50 applikationer som biz critical.

    Men börjar man rota lite så faller hela den dokumentationen, på grund av flera logiska orsaker. Det kan vara simpla frågor som att varför är server 40-50 markerade som critical när dem inte associeras eller har kopplingar till de kritiska applikationerna. Detsamma med markerade applikationer, då dem i vissa fall inte haft kopplingar till de kritiska servrarna. Då blir man såklart tvungen att backa ett steg och ta och samla in informationen på nytt och göra denna inventering. Visst dissar man inte deras nuvarande dokumentation som finns på div. orter. Men helt klart måste det granskas. Nu är det så att det här arbetet redan har börjat i form av att den nya driftleverantörer redan har börjat ta över ansvaret. Nuvarande it organisation arbetar vidare med driften tills de inhyrda konsulterna / nyanställda åker runt och i samråd med lokal it (om det finns) kartlägger IT och sedan processar informationen och förbereder för central drift. Allting kan kanske inte alltid driftas centralt, men just nu vet man inte vad som kan och inte kan flyttas. Därav behovet för kunskap i ämnet..

    Företaget är helt klart seriöst, och det var kanske inte klockrent formulerat av mig där jag påstod att man pluggar in en dator och "skannar". Det är såklart flertal personer med i jobbet. Med olika bakgrunder.

    Det har varit lokal drift där lokal kompetens har skött de nuvarande systemen, och fått tillgång till de resurser dem har behövt. Detta arbetet går då ut på att samla de systemen som kan flyttas över till de centrala driftenheterna (där finland är ett). Och på så vid nå en standardisering.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Hej,

    Titlar motsvarande:
    systemingenjör/dokumentatör/teknisk dokumentatör, lön beroende på ålder samt utbildning+kompetens samt löneläge på företaget i fråga.
    Men 25.000-30.000 kr för att joxa med dokumentation verkar rimligt iom att det handlar om att dokumentera befintliga system.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    500kr/h kan man knappt hyra in en lagerarbetare för ju. De systemutvecklare jag har anlitat som haft lite erfarenhet har legat mellan 800-900kr/h om de kommit från mindre bolag. Sitter de i större bolag kostar de 1000kr+/h. Då pratar vi om personer med 7-8 års erfarenhet av systemutveckling. Moms tillkommer givetvis.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    25-30K för ett jobb som låter så avancerat att man knappt inte ens kan beskriva vad man ska pyssla med?

    Låter ju iaf väldigt billigt, vill man få det gjort av någon som har rätt kunskap så lär man inte komma långt med 25, det har du ju nästan som Andreas_Lofgren sa det, lagerarbetare.

    Systemutvecklare eller systemtekniker låter väl kanske rimligt, skulle väl gisa på att rätt person iaf vill ha en bit över 40 i månaden med tanke på uppdragets karaktär med mycket resor.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    500kr/h kan man knappt hyra in en lagerarbetare för ju. De systemutvecklare jag har anlitat som haft lite erfarenhet har legat mellan 800-900kr/h om de kommit från mindre bolag. Sitter de i större bolag kostar de 1000kr+/h. Då pratar vi om personer med 7-8 års erfarenhet av systemutveckling. Moms tillkommer givetvis.
    Håller med. 500kr är vad småfirmor på småorter tar för enklare IT-support på orten. Är man in en större stad eller har ett resande jobb kostar det som Andreas runt tusenlappen i timmen. Jag har jobbat med sånt här i 16 år så jag har hyffsad koll.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Någon direkt koppling mellan konsultarvodet och samme konsults lön kan nog inte göras då även beläggningsgraden spelar stor roll för lönsamheten.

    Självklart motiverar ett högt arode även en hög lön, särskilt om det gäller ett längre uppdrag dvs hög beläggningsgrad men då förekommer det väl å andra sidan inte alltför sällan att timpriset mot kund rabatteras?

    Själv kan jag av den givna beskrivningen inte alls bedöma vilken lön personen ifråga skall kunna begära då det inte är min bransch.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Konsultarvodet har absolut ingen direkt koppling till lön. På managementkonsultfirman jag jobbade tidigare hade de mer seniora 2-3 ggr högre lön än jag men deras arvode låg bara runt 50% högre. De mer juniora konsulterna försörjer de mer senioras löner då skillnaden mellan arvode och lön är större för dem.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Konsultarvodet har absolut ingen direkt koppling till lön. På managementkonsultfirman jag jobbade tidigare hade de mer seniora 2-3 ggr högre lön än jag men deras arvode låg bara runt 50% högre. De mer juniora konsulterna försörjer de mer senioras löner då skillnaden mellan arvode och lön är större för dem.
    Kopplingen mellan lön och arvode finns naturligtvis då det för en anställd kan användas som ett argument då man kommer med löneanspråk om man kan debitera en hög summa mot kund.

    I de konsultfirmor jag jobbat de senare åren har det inte alltid varit så att de anställda känt till vilken summa deras arbete debiteras kund.

    Och som Andreas_Lofgren nämner går det inte heller alltid att använda någon sorts schablon, åtminstone inte samma faktor däremellan, på relationen mellan månadslön och debiterbart konsultarvode för alla lönenivåer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Man tar naturligtvis så mycket betalt man kan utan att kunderna flyr men det finns förstås också alltid en en beräknad kostnad per timme som man måste ta hänsyn till. Normal kostnad för en liknande tjänst ligger på i runda slängar 500kr/tim beroende på bl.a. lön och övriga fasta kostnader.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Titlar motsvarande:
    systemingenjör/dokumentatör/teknisk dokumentatör, lön beroende på ålder samt utbildning+kompetens samt löneläge på företaget i fråga.
    Men 25.000-30.000 kr för att joxa med dokumentation verkar rimligt iom att det handlar om att dokumentera befintliga system.

    Mvh
    Johan


    Men med så mycket resande så borde det bli en hel del traktamente och restidsersättning mm, så summan av kardemomman kan nog bli "rätt bra".
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    500kr/h kan man knappt hyra in en lagerarbetare för ju. De systemutvecklare jag har anlitat som haft lite erfarenhet har legat mellan 800-900kr/h om de kommit från mindre bolag. Sitter de i större bolag kostar de 1000kr+/h. Då pratar vi om personer med 7-8 års erfarenhet av systemutveckling. Moms tillkommer givetvis.
    Ni borde nog uppdatera er lite på vad t ex ST-Ericsson och Sony Ericsson betalar enligt sina ramavtal. Det är inte många konsultuppdrag på de olika Ericssonbolagen som ligger närmre 1000 än 500, snarare helt tvärtom.

    /Från en i branschen..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Citat Ursprungligen postat av murmurer

    Ni borde nog uppdatera er lite på vad t ex ST-Ericsson och Sony Ericsson betalar enligt sina ramavtal. Det är inte många konsultuppdrag på de olika Ericssonbolagen som ligger närmre 1000 än 500, snarare helt tvärtom.

    /Från en i branschen..
    Det där får du nog utveckla lite närmare ?? För en 500-ing får du inte mycket uträttat - åtminstone då det gäller höjd och kvalité på uppdraget.

    Skulle Ericsson med flera BARA betala en 500-ing så är det mera ett uttryck för kompetens/komplexitet på uppdragen - eller har jag fel?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av murmurer

    Ni borde nog uppdatera er lite på vad t ex ST-Ericsson och Sony Ericsson betalar enligt sina ramavtal. Det är inte många konsultuppdrag på de olika Ericssonbolagen som ligger närmre 1000 än 500, snarare helt tvärtom.

    /Från en i branschen..
    Det där får du nog utveckla lite närmare ?? För en 500-ing får du inte mycket uträttat - åtminstone då det gäller höjd och kvalité på uppdraget.

    Skulle Ericsson med flera BARA betala en 500-ing så är det mera ett uttryck för kompetens/komplexitet på uppdragen - eller har jag fel?
    Av säkert förståeliga skäl tänker (får) jag inte gå närmare in på det, men den krassa sanningen är att ramavtalspriserna är väldigt låga. Och jo, det är kvalificerade uppdrag utförda av kunnigt folk med åtskilliga års erfarenhet inom branschen.
    Priserna har pressats något enormt senaste åren.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: IT - Systemkartläggning, lön?

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Citat Ursprungligen postat av csan

    Det där får du nog utveckla lite närmare ?? För en 500-ing får du inte mycket uträttat - åtminstone då det gäller höjd och kvalité på uppdraget.

    Skulle Ericsson med flera BARA betala en 500-ing så är det mera ett uttryck för kompetens/komplexitet på uppdragen - eller har jag fel?
    Av säkert förståeliga skäl tänker (får) jag inte gå närmare in på det, men den krassa sanningen är att ramavtalspriserna är väldigt låga. Och jo, det är kvalificerade uppdrag utförda av kunnigt folk med åtskilliga års erfarenhet inom branschen.
    Priserna har pressats något enormt senaste åren.
    Som en tumregel i konsultsvängen gäller:

    För kostnadstäckning måste man till kund lägga på 100%. Antag att du som konsult behöver/kalkylerar med en intäckt på ~750:- /timme beroende lite på beläggningsgrad. Detta innebär att pris ut till kund måste ligga på ~1500:- /timme.

    Du indikerar här att Ericsson-bolagen ligger på ~500:- till kund. Detta innebär att man internt räknar med en personalkostnad på runt 250:- /timme.
    Den matematiken är helt sjuk - man tvingas betala för att ta ett uppdrag.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •