Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Vilken bilbarnstol i NG9-3 SC?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Vilken bilbarnstol i NG9-3 SC?

    Hej!

    Vilken bakåtvänd bilbarnstol får plats i 93 SC -06. Vi har en Britax i fruns Mazda 6 men den går inte in i Saaben, sätet hamnar för långt fram.

    Vilka stolar har ni?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Kör Britax HiWay bak i vår 2007:a. Funkar fint.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    156

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Har en Britax Römer Baby-Safe, den står mitten bak i min 9-3sc -07 och jag har inga problem med stolar tar i (kan dock inte föra framstolarna längst bak) eller något, funkar fint.
    "There Is Nothing More dangerous Than A Wounded Mosquito."
    SAAB 9-3sc -07 Maptun Steg 3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Stefan E
    Kör Britax HiWay bak i vår 2007:a. Funkar fint.
    Jag kanske ska tillägga att platsen framför barnstolen inte är så väldigt väl tilltagen då stolen är framflyttad en del. Men en ganska småväxt vuxen kan sitta där i alla fall.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Jag satte in en Britax Hi-way idag. Sätet hamnade långt fram så någon vuxen kan knappast sitta där.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Akta Graco Cosmic Comfort S funkar kanon i hade den i våra
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Allan K
    Jag satte in en Britax Hi-way idag. Sätet hamnade långt fram så någon vuxen kan knappast sitta där.
    Jag är ganska kort, 1,71, men framstolen framför Britax HiWay-stolen står faktiskt lite längre bak än vad jag har förarstolen. Så i min bil kan en vuxen sitta där om man inte är för lång. Sen är det förstås en definitionsfråga vad man tycker är bekvämt.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Britax Two-way fungerar inte så bra. Svårt att få till en bra lutning och ändå stjäl stolen nästan allt utrymme för passageraren fram.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    [quote=Stefan E]
    Citat Ursprungligen postat av "Allan K":388z2yvk
    Jag satte in en Britax Hi-way idag. Sätet hamnade långt fram så någon vuxen kan knappast sitta där.
    Jag är ganska kort, 1,71, men framstolen framför Britax HiWay-stolen står faktiskt lite längre bak än vad jag har förarstolen. Så i min bil kan en vuxen sitta där om man inte är för lång. Sen är det förstås en definitionsfråga vad man tycker är bekvämt.[/quote:388z2yvk]

    Jag tror att om jag modifierar styroxbiten(gör en ny) som sitter under stödet i framkant på bilbarnstolen så går den längre bak. Stödbiten går emot bilens baksätes ryggstöd och begränsar en del. Lämnar man bort den har man fel lutning.

    Britax Two-way går inte alls i Saaben.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Min erfarenhet av barnstolar i baksätet är att du måste ha en isofixstol om någon skall kunna sitta någorlunda komfortabelt i framsätet. Alla andra stolar bygger på att du skall hänga stolen på kanten av baksätet, och då måste du flytta fram framsätet obehagligt långt.

    Sen är isofixstolar både dyra och svåra att montera i SAABar, men that's life.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Min erfarenhet av barnstolar i baksätet är att du måste ha en isofixstol om någon skall kunna sitta någorlunda komfortabelt i framsätet. Alla andra stolar bygger på att du skall hänga stolen på kanten av baksätet, och då måste du flytta fram framsätet obehagligt långt.

    Sen är isofixstolar både dyra och svåra att montera i SAABar, men that's life.
    En sanning med modifikation, en stol med inbyggd "tilt" typ Be-Safe (ej isofix) och Maxi-Cosi Mobi behöver inte lika stor plats som en stol "utan tilt" då man kan ändra sittläget under färd och således kan få en bra lutning i stolen fast den är monterad "rakt".

    Be-Safe med Iso-Fix och Be-Safe utan Iso-Fix tar samma plats, varken mer eller mindre än den andra och båda är godkända till 18 kilo.

    Maxi-Cosi Mobi är godkänd till 25 kilo.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Hej,

    Saab original bakåtvänd på mittplats funkar lysande. Kört så i snart tre år på min 9-3 SC.

    Gott om plats för en på varje sida, och gott om plats fram. Mitten bak är inskuren så stolen går att luta bra.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Saab original bakåtvänd på mittplats funkar lysande. Kört så i snart tre år på min 9-3 SC.

    Gott om plats för en på varje sida, och gott om plats fram. Mitten bak är inskuren så stolen går att luta bra.

    Mvh
    KK
    Är det den här stolen du har?
    http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... barn4m-4y/

    Den är utan isofix om jag har fattat rätt?
    Nån som vet på ett ungefär vad en sån stol kostar?
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Citat Ursprungligen postat av mazurka
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Saab original bakåtvänd på mittplats funkar lysande. Kört så i snart tre år på min 9-3 SC.

    Gott om plats för en på varje sida, och gott om plats fram. Mitten bak är inskuren så stolen går att luta bra.

    Mvh
    KK
    Är det den här stolen du har?
    http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... barn4m-4y/

    Den är utan isofix om jag har fattat rätt?
    Nån som vet på ett ungefär vad en sån stol kostar?
    Den stolen finns även i sitt "ursprungsnamn" och är en Akta Graco DuoFlex XTP och ligger runt 2500.
    Med största säkerhet billigare än vad Saab tar för dom
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Hmm, dottern nyss fyllda 3 år börjar nu växa ur vår Britax Two-way (bältet räcker inte till längre). Vi måste alltså hitta en stol som tar 25 kg bakåtvänd i baksätet samtidigt som den ska rymma långa barn och passa bak i en 9-3 SC med bibehållen funktion i framsätet.

    Lite resultat från tråden:
    Akta Graco Cosmic Comfort S [ok] - Klarar 25 kg och ska enligt evo passa bra i bilen. Hur är det med utrymme för långa barn?

    Saab original/Akta Graco DuoFlex XTP [ej ok] - Klarar endast 18 kg bakåtvänd i baksätet.

    Maxi-Cosi Mobi [ok] - Klarar 25 kg men ser på bilder ut att ha väldigt tjock botten och därmed kommer barnet sitta högt. Hur är det med utrymmet för långa barn?

    Britax Two-way [ej ok] - Stolen klarar 25 kg men rymmer ej långa barn. Tar dessutom mycket plats i bilen.

    Britax High-way [ej ok] - Stolen klarar 25 kg men det står att den är för barn upp till 4,5 år och eftersom vår Britax Two-way som är för barn upp till 6 år är för liten så tvivlar jag på att denna räcker...

    Någon som har kommentarer eller tillägg till detta?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Prova Britax Multi-Tech!
    Bästa "växa"-stolen av alla!

    Innan du köper en Cosmic Comfort S så tänk på att du inte får ta bort nackskyddet i den och det käkar upp ganska mkt plats i stolen tyvärr.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Vilka har stolar med isfix i sin 9-3sc? prov montea en babysafe på saab igår men tyckte det blev lite för dåligt benutrymme för min dotter blir ju inte ens 10cm mot baksätes ryggen vilket känns lite snålt? men det var det ända som inte var bra....



    http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... tolar.aspx

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Det blir lite trångt med alla stolar, framförallt med IsoFix där man inte kan flytta stolen "längre bak" när dom blir äldre.
    Men ha i åtanke hur barnen sitter när dom leker också, oftast sitter dom skräddare och alla möjliga konstiga ställningar så 9 ggr av 10 så tycker vi att det ser mkt mera obekvämt ut än det egentligen är!

    Är det verkligen en BabySafe du monterat och inte en BeSafe Izi Kid X2/X3 ?
    BabySafe är Britax babyskydd
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Det blir lite trångt med alla stolar, framförallt med IsoFix där man inte kan flytta stolen "längre bak" när dom blir äldre.
    Men ha i åtanke hur barnen sitter när dom leker också, oftast sitter dom skräddare och alla möjliga konstiga ställningar så 9 ggr av 10 så tycker vi att det ser mkt mera obekvämt ut än det egentligen är!

    Är det verkligen en BabySafe du monterat och inte en BeSafe Izi Kid X2/X3 ?
    BabySafe är Britax babyskydd

    du har rätt det var eb Besafe en fråga till någon som vet något bra sparkskydd som sitter bra i bilen ? och vart man kan köpa det? kan inte på stå att jag har hittat något bra än

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Vilken bilbarnstol i 93 SC?

    BeSafe har sparkskydd som har uttag för IsoFix så du slipper klippa sönder ett nytt!
    Bör finnas hos alla som säljer BeSafe stolar! Mekonomen t.ex.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

Liknande ämnen

  1. Bilbarnstol 9-5 -06--->
    Av og9-3-98 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 14:33
  2. Vilken framåtvänd bilbarnstol till 9-3 SS Cab?
    Av Dadid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 17:13
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 22:46
  4. Bilbarnstol bak i 9-5
    Av janro i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •