Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

  1. #1

    Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    Har fått ett väldigt dovt (knappt hörbart) missljud i vänster framdämpare (vid brunslock etc).
    Ljudet är ej metalliskt (tror därför inte det är en bussning).
    Misstänker att alla skador på bussningar/stag/fjädrar etc ger metalliska "klonk" (har haft sådana fel på andra bilar)??

    Vad kan ge dova och ganska tysta, missljud på en 9-3 SC efter drygt 5000 mil?

  2. #2

    Re: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    Jag har nu kört ytterligare 2 månader och har kvar problemet.
    Dock, det förefaller som om det varierar med temperaturen. Ju kallare det är ju mer missljud.

    Är det runt 20 så är bilen tyst... ?!?

    Kan det vara dämparen som låter? Vad annars kan skifta ljud med temperaturen?

  3. #3

    Re: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    Det kan vara samma fel som jag hade på min bil som är exakt samma modell och år, har gått 6000 mil.

    Jag märkte det i vintras när det var gropiga vägar. Tyckte det lät som nån plast-del som klapprade i varje gupp i låg fart. Mycket tydligt ljud men inte direkt metalliskt. Trodde först att det var batterikåpan som satt löst. Lämnade in bilen på verkstad och dom trodde det var "knakstaget" (stabilisatorstag) vänster fram så dom bytte det. Samma ljud kvarstod dock så dom bytte dämparen och sen var ljudet puts väck. Som tur var gick allt på garantin från ALD där jag köpte bilen.

    Hoppas du hittar felet på din bil
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  4. #4

    Re: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Det kan vara samma fel som jag hade på min bil som är exakt samma modell och år, har gått 6000 mil.

    Jag märkte det i vintras när det var gropiga vägar. Tyckte det lät som nån plast-del som klapprade i varje gupp i låg fart. Mycket tydligt ljud men inte direkt metalliskt. Trodde först att det var batterikåpan som satt löst. Lämnade in bilen på verkstad och dom trodde det var "knakstaget" (stabilisatorstag) vänster fram så dom bytte det. Samma ljud kvarstod dock så dom bytte dämparen och sen var ljudet puts väck. Som tur var gick allt på garantin från ALD där jag köpte bilen.

    Hoppas du hittar felet på din bil

    Hej,
    Hm, låter onekligen som om vi har/hade samma fel.
    Var det dämparen fram? Båda byttes va (höger , vänster)?

  5. #5

    Re: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    De bytte bara vänster fram dämpare... Enligt mecken var det väldigt ovanligt att dämpare går sönder på 9-3'or, desto vanligare med knakstag som pajar
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  6. #6

    Re: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    De bytte bara vänster fram dämpare... Enligt mecken var det väldigt ovanligt att dämpare går sönder på 9-3'or, desto vanligare med knakstag som pajar

    vet du vad bytet kostade?
    OCH, om man ska betala själv (ej garanti). Då är det lika bra att byta båda fram va?

  7. #7

    Re: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    Vet tyvärr inte vad det skulle kostat.

    Jag tänkte innan att det kanske blir nån slags obalans om den ena dämparen är mer sliten än den andra men jag märker inte av det iaf

    Om bilen gått långt skulle jag kanske bytt båda dämparna men din har ju bara gått 5000 mil... Någon mer kunnig person får gärna protestera mot detta
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  8. #8

    Re: Missljud i framvagn på 9-3 2,0t SC vector från 2008

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Vet tyvärr inte vad det skulle kostat.

    Jag tänkte innan att det kanske blir nån slags obalans om den ena dämparen är mer sliten än den andra men jag märker inte av det iaf

    Om bilen gått långt skulle jag kanske bytt båda dämparna men din har ju bara gått 5000 mil... Någon mer kunnig person får gärna protestera mot detta


    Hej,
    Mechanum tar 3800 för bytet (en dämpare...) och 295 för felsökning.

    1. Är inte 3800 dyrt?
    2. Bör inte detta gå på någon form av garanti/goodwill? Bilen är från 2008 och har gått mindre än 5600 mil.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t -02 Vector missljud, framvagn? automat? turbo?
    Av Ikzz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 21:15
  2. Missljud framvagn: Saab 9-3 SS Vector -04, 6500 mil
    Av de_78 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •