Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Alla avgasvärden för höga-hjälp!

  1. #1

    Alla avgasvärden för höga-hjälp!

    Har sökt på forumet och hittat en del , men jag tror svaren kan skilja sig lite från fall till fall, så därför försöker jag själv.

    Bilen är en 9000-98 R-motor med SP Steg3+racekat.(ca287hk)

    Den drar ca 0,96 i snitt, går bra och verkar inte ha något fel.
    Olja och stift byter jag varje år, även tvätt av sportfiltret 2ggr/år.
    Gått 20 000 mil nu. Bränslepumpen är det enda jag bytt.

    Nu till saken:

    Besiktigad idag och genomgående för höga avgasvärden.
    Så här ser besiktningshistoriken ut.

    Trimsats och avgas monterat av SP i December-02.

    Bes. 2003-April:
    CO-0,1 CO2500-0,2 HC-078 LAMBDA-1,02

    Bes. 2004-April:
    CO-0,3 CO2500-0,3 HC-087 LAMBDA-1,02

    Bes. 2005-Idag:
    CO-0,7 CO2500-0,6 HC-155 LAMBDA-1,04

    Godkända värden är:
    CO-<0,5 CO2500-<0,3 HC-<100 LAMBDA-(0,97-1,03)

    Vi testade med 2 olika mätare och körde varmt emellan men den vägrade gå ner. Värdena har ju successivt blivit sämre och extra mycket just nu. Kan det vara ett mönster på trasig Lambasond-ingen varningslampa lyser på panelen. Var kostar en Lambdasond? Går den att testa själv?

    Kan det vara styrenheten som strular? Hur lång garanti har man från SP?
    Någon insatt som med ledning av mina uppgifter kan hjälpa mig på rätt spår? Finns det HC mätare att köpa till rimligt pris så att man slipper få en ombes.till?
    Något fusk som funkar att lura igenom bilen?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403
    Kolla katalysatorn så den funkar sen så läckage och även lamda sonden så den inte är trasig men är inte så troligt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 951
    Medlem#
    4181
    HC kan du få ner med lite tätare oljebyten än 1 gång/år.

    Rent luftfilter, nya stift ny olja samt nytt oljefilter och vräderna kommer att minska.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    etnål och k sprit e u beprövat annars

    men .. jag skulel nog kolla kissen endå ? .. kan an inte mäta upp lamdan någons omv et ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    etnål och k sprit e u beprövat annars

    men .. jag skulel nog kolla kissen endå ? .. kan an inte mäta upp lamdan någons omv et ?
    Etanol hjälper knappt nånting alls
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Jag byter olja och så vidare som jag gjort tidigare och det har ju funkat bra, tror heller inte jag får ner siffrorna tillräckligt bara genom detta.

    Katalysatorn skall väl inte vara förbrukad på 2,5 år, eller?
    Hur kollar man att den funkar?

    Kan det bero på att någon mutter uppe vid främre rörets början inte är rätt dragen? De skulle efterdras och jag vet att det var en som var svår att komma åt?

    Kan man lossa och själv mäta upp lambdasondens värden?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403
    Om katten har tackat för sig beror ju på dig och kvaliten på katalysatorn.
    Det är ju inte ovanligt att audi bilar har dåliga katalysatorer och då speciellt om dom körts hårt på autoban.

    Ska gå att mäta upp om lamdan är hel men har inga siffror i huvet.
    kolla även efter läckage då lamda värdet låg lite högt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Så väldigt högt lamdavärde kan bero på ett troligt läckage?
    Skall gå ut och felsöka imorgon så får vi se vad det ger.

    Går det att köpa en avgasmätare eller något liknande till överkomligt pris?
    Om man inte klarar ombesiktningen får man en månad till då eller hur funkar det?

  9. #9
    Har sökt och läst det mesta om höga avgasvärden på forumet.
    Jag har antecknat det som kan vara värt att kontrollera och nu också undersökt det mesta av det på bilen.
    Jag tar punkt för punkt med förhoppningen att ni som kan detta vill hjälpa mig rätt och korrigera vad jag skriver.
    Det verkar inte helt lätt att hitta felet utan att det kan kosta en del så jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få.

    1,Jag har kollat olja och vatten allt ser ok ut, inga blandningar och konstiga lukter. Det finns dock en fuktig fläck i vänster framkant av motorn sett från förarstolen. Det sägs att det är normalt att den kan "svettas" lite. Det har varit så här i flera år efter topplockspackningsbyte. Den är också efterdragen.

    2,Jag har letat läckor runt turbo och grenrör i den mån det går även känt på div.bultar men det ser ok ut. Jag bytte hela systemet för 28 månader sedan har kört ca 3000-3500 mil med det nu så det är inte så gammalt. Det är ett JT med racekat och 3"fram som också byttes. Racekatten sattes fast med avgasklämmor. Systemet har inte monterats med superklämmor som en del hävdar är ett måste för att få tätt på JT, det verkar vara tätt och SP som monterat vet nog vad de gör. Det finns en detalj som jag misstänker kan inverka på de höga avgasvärdena och det är att jag blev tillsagd att efterdra de 3st 13mm muttrarna vid främre röret mot turbon, jag gjorde det efter några veckor och det gick bra bortsett från muttern som satt närmast blocket. Det fanns ingen nyckel som fick plats mellan röret och muttern det var mycket trångt. Kände på muttrarna nu igen och jag kunde dra en aning på 2 av dem, den tredje hittar jag ingen nyckel till som får plats, jag får väl leta efter en vridbar hylsa/lednyckel med mycket tunna väggar.
    Hur som helst så verkar det som att främre röret inte är riktigt centrerat mot turbon därav att en bult är så trång, spåret mellan flänsarna ser också lite otätt ut just på den sida där muttern inte går att dra.
    Kan det vara detta som skapar avgasproblemen?
    Skall jag lossa alla 3 och dra om? Lägga något tätningsmedel emellan?
    Lambdasonden sitter ju bara 5 cm ifrån så den kanske påverkas kraftigt av minsta läcka så här nära den?
    Packningen mellan turbo och grenrör ser ok ut.

    3,Har tittat på rören under bilen och de ser ganska fräscha ut, inga tecken på läckage. Den böjbara delen på främre röret kan ju annars vara ett ställe där det kanske kan läcka. Racekatten ser fräsch ut den är ihopskarvad med klämmor dock inga superklämmor, på den främre klämman som är strax framför katten ser man en svart liten sotprick antagligen ett pytteläck vid flänsen där klämman inte täcker riktigt.
    Men så här långt bakom lambdan har det väl ingen betydelse för avgasvärdena, eller? Skall starta och köra varm imorgon och lägga mig under och titta om jag ser något läck.
    Är det ide att lägga avgaspasta runt alla skarvar och montera superklämmor överallt? Även efter katten? Var köper man superklämmor i Göteborgsområdet?

    4,Olja-Stift-Filter bytte jag i oktober 2004 bara kört 700-800 mil efter det så jag tror inte det hjälper mig igenom SBP även om det kanske sänker värdena.

    5,Lambdasonden skall jag mäta i veckan enl.följande.
    Lambdasonden testas med en multimeter genom att tvåstiftledningarna lossas från anslutningsdonet, och en ohmmätare ansluts över de två vita anslutningarna.
    Anslut INTE ohmmätaren på ledningarna till den elektriska styrenheten (ECU). Resistansen bör vara ca 4 ohm vid kall motor.
    Ta bort ohmmätaren och anslut en voltmätare för ca 2 volt DC mellan den svarta ledningen på sonden och en jordpunkt, när tempen stiger skall spänningen ligga mellan 100mV och 900mV detta varierar på brännsle/luftblandningen.
    En mager blandning ger en låg spänning (ca 100) och en fett balndning ger ett högt värde(ca 900).
    Skulle testerna viss helt åt helvete så kanske man kan misstänka att lambdan är trsig på de är rätt känsliga...

    6,Racekatten vet jag inte hur jag skall kolla om den är ok, det sägs ju att det nästan skall gå att få igenom bilen utan katalysator överhuvudtaget så jag gissar inte på den.

    7,Kan DI-kassetten vara felaktig och skapa höga avgasvärden?

    8,Hjälper det att göra ett par adapteringar strax före besiktningen?

    9,Etanolblandning (25-30%)föreslår en del medans andra säger att det inte hjälper mycket. Kan det skada motorn?

    10,Finns det några andra trix för att tillfälligt fixa felet och få igenom bilen?Typ skifta styrdon el.likn. T abort säkring 5 hjälper väl inte i mitt fall?

    11,Jordfel i styrdonet säger en del?

    12,Felaktig luftmassemätare? Finns väl ingen i min bil? eller?

    13,Vaccumslangar har jag tittat på men inte sett något konstigt, är det några speciella som det handlar om?

    14, Tempivaren till insprutningen? Den som sitter på långa insugningsröret skall mäta den imorgon har sett värdena i FAQ:en

    15, Någon som vet var man enkelt och billigt kan mäta avgasvärdena i Göteborgsområdet? Detta är ju ända sättet att testa sig fram, annars får man lämna in bilen. Kanske finns det någon firma som e billiga på en snabb testmätning?

    Hoppas jag inte tröttat ut er alltför mycket med allt skrivande men e lite orolig innan bilen kommit igenom, extra jobbigt när man inte riktigt vet vad man skall laga, har inte råd just nu att lägga ut alltför mycket på verkstadsbesök.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403
    En orginal motor ska kunna gå igenom utan katalysator.
    En trimmad är inte lika säkert.
    Jag skulle nog säga katalysatorn i ditt fall då det andra skulle generera att CE lampan lyser eller dålig motor gång.
    om det läcker i avgassystemet så brukar värdena bli bättre och inte sämre som på din.
    med tanke på att dom blev sämre för varje år så är det troliga katalysatorn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Tack för svaret.
    Jag trodde att det förhöll sig som så att lambdasonden fetade på med mer bränsle om det fanns en otäthet strax framför sonden, och på så vis
    skicka igenom oförbränt bränsle som ger höga värden.

    Värdena började stiga ganska snart efter att jag monterade Racekatten, den skall väl palla en hel del mer än vanliga/sportkatten.
    Den borde inte ge upp så här tidigt.
    Bilen har funkat bra så jag tror inte det är något här som kan ha påverkat katten. Kör normalt med bilen, inga ytterligheter.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403
    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Tack för svaret.
    Jag trodde att det förhöll sig som så att lambdasonden fetade på med mer bränsle om det fanns en otäthet strax framför sonden, och på så vis
    skicka igenom oförbränt bränsle som ger höga värden.

    Värdena började stiga ganska snart efter att jag monterade Racekatten, den skall väl palla en hel del mer än vanliga/sportkatten.
    Den borde inte ge upp så här tidigt.
    Bilen har funkat bra så jag tror inte det är något här som kan ha påverkat katten. Kör normalt med bilen, inga ytterligheter.
    Fabrikations fel på katalysatorn skulle jag säga.
    Ovanligt men händer.
    Om det skulle vara läcka framför lamdan skulle värderna bli bättre och inte sämre och då skulle den inte feta på mer.
    Men i vilket fall så kan inte lamdan ändra för mycket för den är bara till för finjusteringen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Tråkigt med taskiga avgasvärden... Ett par följdfrågor:

    1. Var bilen ordentligt varmkörd när den testades?
    2. Har du lyft upp bilen och testat "tätheten" genom kloss bakom slutröret? Det brukar avslöja läckorna tämligen bums.
    3. Vad är det för "racekat"?

    JT-systemen är notoriskt svåra att få täta. Jag har själv stått några gånger på OK GDS... Jag skulle "börja från scratch", d v s demontera systemet och montera tillbaka det med bra avgaspasta och "Superklämmor" (köps enklast på Hydroscand som säkerligen har filialer även i Gbg).

    Om systemet är tätt så ligger lambdasonden mycket nära till hands på en bil som gått 20.000 mil. Kolla hur kabeln till lambdasonden ser ut (tvinnad etc? Bad sign...)

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    "Om det skulle vara läcka framför lamdan skulle värderna bli bättre och inte sämre och då skulle den inte feta på mer."
    Jag litar på att du har rätt Fredrik, fast jag är övertgad att jag läste motsatsen någonstans här på forumet, har försökt hitta den tråden men inte orkat gå igenom allt igen.
    Det kanske inte är någon ide att försöka täta systemet då om det inte blir bättre? Är det ide att försöka centrera och efterdra främre flänsen mot turbon, finns det risk att jag inte får dit det ordentligt när systemet hänger i gummina.

    1. Var bilen ordentligt varmkörd när den testades?
    2. Har du lyft upp bilen och testat "tätheten" genom kloss bakom slutröret? Det brukar avslöja läckorna tämligen bums.
    3. Vad är det för "racekat"?
    Bilen var varmkörd men ej nyadapterad.
    Har ej testat tätheten med klossen, har det verkligen någon påverkan om det är otätt? Och var är det extra kritiskt att det inte får läcka? Har hört så mycket olika om detta.
    Racekatten köptes på SP Dec-02, den har inget namn på kvittot bara racekat 3" kostade 4100 kr utan rabatt, den var vist EU godkänd.

  15. #15
    Har nu mätt upp luftgivaren i den övre böjen och värdena verkar helt ok.

    Har också lossat främre röret mot turbon något för att få det bättre centrerat mot turbon. Har dragit åt ordentligt, det skall vara 25Nm.
    De tre muttrarna var inte 100% åtdragna så kanske blir det bättre med lite tur. Muttern närmast motorn var inte lätt att komma åt, skulle behöva en specialnyckel av något slag för att få fast den riktigt bra.
    Använde en tunn rörhylsa och det lyckades skapligt efter lång tid.

    Skall också testa med klossen imorgon. Samt även mäta sista lambda testet.

    Jag gissar allt mer på att det är min kat som strular.
    Förmodligen har jag fått ett måndagsex.

    Skall byta olja/filter och stift i veckan och chansa på SBP i slutet av veckan. En ordentlig varmkörning starx före och även adaptering.
    Det gäller att försöka med allt.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    jag har inte läst hela tråden så detta kanske är överflödigt.
    Jag hade samma problem på min ng900. Åkte dit på samtliga avgasvärden år efter år. Hade bilen på verkstad ett antal gånger och har själv lagt ner en del timmar på detta. Verkstäderna har inte hittat något utan föreslår att byta styrboxen o liknande skitlösningar som bara kostar en massa pengar.
    Det hjälpte att byta olja och sedan bege sig till bilprovningen. Känner du igen detta?
    I mitt fall var det så enkelt att backventilen från vv var kass. Borde jag kunnat räkna ut för det luktade inget vidare om bilen då jag gasat lite.
    Hoppas det kan vara till någon hjälp. Lycka till..
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  17. #17
    Backventilen från vv?
    Utveckla gärna vad det är.

  18. #18
    Har testat avgassystemet med en kloss baktill när motorn går på tomgång.
    Motorn dör inte men jag kan ändå inte se några läckor undertill eller vid turbon.
    Jag har synat avgassystemet noga undertill och det är möjligt att det kan finnas något microläck vid en klämma. Alla rör verkar hela men jag reflekterade över att kattens svetsade anslutningar har rostat ganska ordentligt, det ser nästan ut som det är hål här redan efter 2,5 år.
    Plåten är tjock så det är nog en bit kvar.

    Det sista Lambdatestet har jag inte hunnit göra, detta beroende på att jag inte längre får igång bilen.

    Jag var också ute och adapterade 3 ggr, bilen gick betydligt bättre efter detta, kändes som turbotrycket blev bättre och kraftigare.
    Gjorde några riktiga repor och det knarrade under bilen efter det gissningsvis från en varm katt
    Jag gör en ny tråd om detta och hoppas ni inte är alltför trötta på mina problem.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Följ slangen från ventilkåpan så hittar du en backventil.

    Jag tror du kan utesluta att lambdasonden skulle vara kass, likaså läckage faktiskt. När jag hade ett pytteläckage så gav det genast en CE-lampa i nyllet. Visserligen har jag 2 sensorer, men det läckte strax innan sensor 2. Det var så lite att jag inte trodde det var sant, men lite ljuddämparpasta och det var klart. Skulle det läcka innan sensorn för dig så skulle du ganska snabbt få klart för dig att något inte stämmer.

    Tyvärr skulle jag nog också gissa på katten, hur trist det än är

  20. #20
    Bollman, jag tror du har rätt i dina antaganden.
    Lampan har inte lyst.
    Kan man blåstesta backventilen?

Liknande ämnen

  1. För höga avgasvärden, HJÄLP!
    Av Bimsy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 15:29
  2. Kris-hjälp, höga avgasvärden...
    Av ToomBStoonE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 18:47
  3. Tok Höga avgasvärden
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •