Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dåligt med laddtryck 9000 2,3t - 92

  1. #1

    Dåligt med laddtryck 9000 2,3t - 92

    Hej,

    har nyss skaffat min första Saab. Men har problem med att jag inte har laddtryck som jag ska. Den laddar bara någon millimeter in på det feta sträcket på std. mätaren. Alltså väldigt lite mer än vad den visar när man bara står och varvar på tomgången.

    Alla säkringar är hela. Bilen laddar inte något mer när jag plockar bort W slangen från magnetventilen och pluggar slangen till WGn.

    I örigt är C sluten när man suger i den. W är öppen. R är inte helt stängd. det smiter igenom lite luft och man lyckas inte få vacum mellan tungan och slangen som på C. Men det är dock inte lika bra flöde som på W.

    Bilen är chippad med om det skulle ha någon betydelse. Jag kan inte se några luftläckage någonstans, membranet i dumpen är helt med.

    Jag hoppas någon har något tips på vad man kan testa!


    Mvh Erik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    11

    Re: Dåligt med laddtryck i Saab 9000 cs 2.3t - 92

    ifall du är säker på att allt är helt, så som MV och att inga läckor finns i någon vacum eller IC slang osv osv, så skulle jag nog prova att mäta upp styrboxen så att inga drivsteg är brända.. allternativt att byta styrdon.

    Dock så skulle jag se det som sista utvägen.
    Läckage i slangar samt dump, wastegate, LMM, DI-kassett, MV osv..är de saker ja skulle kolla först som kanske skulle kunna spöka, finns många möjliga anledningar
    Lycka till!
    MVH Andreas
    objects in mirrors are beemers, japs and losers..

  3. #3

    Re: Dåligt med laddtryck i Saab 9000 cs 2.3t - 92

    Jag är inte säker på att Magnetventilen är som den ska. Måste testa att mäta upp den och montera en annan laddtrycksmätare och kolla vad den visar. Var bytt till massa alurör i motorrummet så de borde vara frächt tycket man. Membranet i dumpen var hel och verkar inte läcka något runt den..

    Felsökning fortsätter. Är som sagt dock färsk på Saab och vet inte riktigt vad man ska göra.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-25 klockan 10:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    11

    Re: Dåligt med laddtryck i Saab 9000 cs 2.3t - 92

    prova att lägga manetventilen i ett bensinbad ett tag ifall den kärvat igen.
    annars provbyt mot en fungerande MV.
    Är det en org.dump så finns chansen att den inte pallar mer efter 19år.. det va något som hände mig.
    Prova att spraya lite startgas runt den o se ifall den läcker
    Prova o spraya på lite övriga vacumslangar osv med i motorutrymmet för att hitta ett möjligt läckage.
    objects in mirrors are beemers, japs and losers..

  5. #5

    Re: Dåligt med laddtryck i Saab 9000 cs 2.3t - 92

    Jag var ute och testade lite nu, och på 3ans växel i svep laddar den ganska bra. Ungefär 1/2 av det ljusa tjocka på org mätaren. Men inte på 1an el. 2an.

    Jag trodde att tempmätaren var trasig eftersom den knappt visade något utslag alls. Men när jag stod på tomgång i ca. 5min när jag kom fram till jobbet så gick den upp till normal temp. Så termostaten kanske har sett sina bästa dagar.

    Sedan verkar det som att kupéfläkten inte går alls.. Får inte något riktigt flås alls, speciellt inte när jag står still.

    Mera jobb och svordomar att se fram emot då

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    11

    Re: Dåligt med laddtryck i Saab 9000 cs 2.3t - 92

    men du har väl laddtrycks begränsning på 1:an o 2:an va? Så den ska inte ladda fullt på dessa växlar, men på 3an så ska den ladda fullt.
    Skaffa en vettig laddtrycksmätare är ett bra tips, så att du verkligen ser va den laddar.
    Provat med startgas lite här o var i motorutrymmet?
    objects in mirrors are beemers, japs and losers..

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Dåligt med laddtryck i Saab 9000 cs 2.3t - 92

    Citat Ursprungligen postat av andreasvafan
    men du har väl laddtrycks begränsning på 1:an o 2:an va? Så den ska inte ladda fullt på dessa växlar, men på 3an så ska den ladda fullt.
    Nej, det är ingen laddtrycksbegränsning på dessa bilar.

    Citat Ursprungligen postat av andreasvafan
    Provat med startgas lite här o var i motorutrymmet?
    Jag vet att det är ett vanligt tips men jag hade aldrig sprutat ner hela motorrummet med brandfarlig vätska. Det är inte särskilt effektivt heller. Vill man leta luftläck så sätt tryck på systemet.

    Allarn666>>Om du kollar i FAQ'en så finns en guide med vad som ska göras vid felaktigt turbotryck. Gå igenom den till att börja med.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8

    Re: Dåligt med laddtryck i Saab 9000 cs 2.3t - 92

    Det var staget till wastegaten som hade hoppat av. Så nu går den som ett skott. Fläkten hoppar igång om man ger på den en smäll. Hittade även en Haynes bok i bilen som och det verkar inte vara allt för mkt jobb att byta fläktmotorn.

    Jag ska besikta den på måndag och lär få en liten arbetsorder.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-25 klockan 10:44. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

Liknande ämnen

  1. Dåligt Laddtryck 9000 2,3T -91
    Av Lidman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 23:09
  2. Dåligt Laddtryck ,9000
    Av PollieT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 23:03
  3. Dåligt laddtryck 9000 2.3 t16 -92!
    Av Trigger_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 11:37
  4. 9000 88,a hur ställer jag laddtryck? plus går dåligt
    Av steve_pett i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 17:37
  5. Dåligt laddtryck, 9000 CSE 2.3T
    Av -MarcuS- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 13:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •