Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Generatorn laddar endast 13,3V 9000 -93

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    578

    Generatorn laddar endast 13,3V 9000 -93

    Har haft problem med min 9000 93- aero nu det sista. Batteriet har laddat ur så fort bilen stått nån timme. Så nu har jag köpt nytt batteri och den har funkat några dagar.
    Men är rädd att den inte ska starta igen någon morgon jag skall till jobbet då bilen visar att den endast laddar 13.3v. så vågar inte ha stereo igång ens.
    Förut idag när jag vevade ner rutorna för att jag ville få bort imman så damp volten ner till 11.5 i en stund och rutorna gick väldigt trögt upp igen.

    Vad brukar dessa bilar ladda?
    Går det att bara byta kolen i generatorn och slippa köpa en ny för massa pengar?

    Eller finns det något mer som kan orsaka detta som jag bör kolla först?
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    128

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Hej
    Antar att du tittat på displayen i bilen.
    jag hade exakt samma problem med min 9000 och då kan jag tillägga att kol o regulator var bytta. Vad jag kom fram till var att den inte laddade ur! Det konstiga var att det alltid brukade indikera 13,9- 14,1 v tidigare.
    Tips
    Kör en lite längre strecka. En halvtimme o flukta på indikeringen ibland. ligger den lågt hela tiden? Ja då kan du ju ha problem. Det kan lika gärna vara ytan på generatorn spom kolen ligger an mot.

    Jag gjorde en helt annan grej. jag bytte ALLA stora jordkablage i motorutrymmet mot chassi ,motor och generator. bytte även pluskablaget mellan batteri och generator samt startmotor.
    Vips så var det helt annan fart på startmotor ,centralås o andra strömkrävande funktioner.
    Mycket beror på din bils historia. Hur långt har den gått,vad är bytt tidigare osv. Komponenterna har ju en ungefärlig "millivslängd. Så det är ju väldans svårt o säga vad som kan vara fel. Jag skulle köra på o kolla hur enkelt den startar /motsvarnade för varje dag o sen göra ev åtgärder.

    Ps. Självklart är det bättre o göra som nedanstående inlägg säger om du har instrument och kompetens. Lite kallt är det ju nu. Som sagt det kan vara så att när du bytte batteri så blev det dålig anslutning eller nån polsko var oxiderad o fick ännu sämre kontakt. ja bytte rätt av för det gick snabbare o sen visste man statusen på grejorna. ds
    MVH Uffe

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Kollat jordanslutningarna till/från batteri/motor/kaross? (Mät spänningsfallet mellan dessa olika punkter med en multimeter).

    Du kan också på samma sätt mäta spänningsfallet på + mellan generator och batteri.

    Om det finns lös kolbrygga att köpa till denna generator vet jag tyvärr inte.

    EDIT: Någon minut sen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Ja det går att bara byta kolen.

    Men som sagt så kan displayen vara missvisande...
    Starta bilen och voltmät på batteriet med multimeter vad du har för spänning för att dubbelkolla så det faktiskt är generatorn som är dålig.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    578

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Tackar för tipsen. Skall voltmäta idag om jag hinner. Finns det någon stans där man kan kolla hur jordkablarna ska sitta. Ingen aning om dom sitter rätt. Alternativt är ju om jag kollar på någon polares bil.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: 13.3V generatorn kass?

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Verkar vara mycket vanligt med dålig pluskabel mellan batteri och startmotor/generator på 9000. Jag bytte på min, den såg frisk ut men mätte man så tappade den runt 0,5 volt. Blev stor skillnad vid start. Startmotorn snurrar på rätt mycket bättre.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Hur kommer man åt generatorns B+ på 2.3i (sugis)? Insugsgrenröret blockerar effektivt all åtkomst till generatorn uppifrån.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    128

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Jag hade en 2,3 och kom åt generatorn. Lite trixit bara även B+.
    Som ovanstående skrev, trots grov kabel så tappar man ibland en halv volt. De oxiderar ihop innifrån kan man nästa säga!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Citat Ursprungligen postat av uffearon
    Jag hade en 2,3 och kom åt generatorn. Lite trixit bara även B+.
    .........
    Hur då? Beskriv gärna .
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Jag hade en 9000 CD -94 innan jag bytte till 9-5.

    Ett litet resonemang i ämnet...

    Tänk på att den spänning du får upp på displayen inte är den spänning som din generator laddar med alltid. Faktum är att den enbart stämmer då batteriet är fulladdat. Logiskt sett.

    I en 9000 borde det vara som med de flesta andra bilar från ca -80 och frammåt att batteriet verkar som ett motstånd till generatorn. Det betyder att det vi ser på displayen är [batteri(som motstånd) + generator - energiåtgång(belysning, fläktar, fönsterhissar,(startmotor precis när man startar), osv)].

    Alltså, om man av någon anledning skulle köra bilen UTAN batteri, eller koppla förbi batteriet efter att man startat motorn skulle generatorn kunna ladda betydligt mer än 14 volt och troligen skada en hel del elektronik i bilen om man tex varvar motorn.

    Enligt mig laddar din bil precis som den ska, en generator med batteri som motstånd ska ALDRIG ladda mer än 14,5v eftersom det kan skada elektroniken i bilen. Enligt samma logik bör bilen ladda något mindre med ett nytt batteri som inte behöver lika mycket underhållsladdning (genererar ett mindre motstånd).

    Att elhissar går trögt kan ju bero på temperaturen, gummilister som är hårda, fukt som frusit lite här och var, mm. Att laddspänningen på displayen sjunker när en något därav ansträngd elmotor arbetar förefaller ju också ganska logiskt.

    Om jag kommer ihåg rätt så visar 9000 startspänningen i några sekunder innan den konstanta "laddspänningen" visas. Startspänningen, eller spänningen direkt efter start brukade kunna vara ganska låg, ner mot 7-7,5 volt. Det hade jag som indikator för att jag kört för mycket korta sträckor eller att batteriet började bli kass.

    Samtidigt är det nog klokt att vara observant på "smygspänningar" och ev jordfel m.m på lite äldre bilar. Sånt kan ju döda ett batteri ganska omgående.

    Jag är ingen expert på området så ni får gärna såga detta resonemang vid fotknölarna. No hard feelings! Detta inlägg kan mer ses som allmän ellära.

    Mvh
    Martin

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    128
    Håller med dig. Tror inte heller nåt är fel. Men är man orolig kan man mäta spänningen i olika punkter så vet man om man har dålig anslutning eller liknande- Som sagt min visade likadant, 13,3v o funka utmärkt.
    Angående o komma åt B+.Jag hade en 9000 -97 2,3 turbo och det fanns utrymme att komma åt mellan torpedvägg och motor/insug. Gott ljus o bra verktyg.
    MVH

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Citat Ursprungligen postat av uffearon
    ....Angående o komma åt B+.Jag hade en 9000 -97 2,3 turbo och det fanns utrymme att komma åt mellan torpedvägg och motor/insug. Gott ljus o bra verktyg.
    MVH
    Det var ju roligt för dig att du har en turbo men frågan var hur det går på en SUGIS -- om du läser lite längre upp.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #14
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: 13.3V generatorn kass?

    Under äre ganska öppet . Förutsatt att du har något bar att ligga på samt en upphissad bil :P obs korta armar kan vara till ett besvär ..
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  15. #15
    Hej, Lite sent tillägg till denna tråd...

    Många av Martins antaganden är korrekta. Och batteriet är ett motstånd/en belastning för generatorn då det laddar. Däremot sitter det likriktare och spänningsregulator på generatorn (tror jag på är samma konstruktion på moderna bilar - har dock inte stenkoll på min 9000). Ett slitet batteri har dock högre inre resistans, vilket jag misstänker att orsaka spänningstoppar (om spänningsregulatorn inte hinner reglera ner spänningen) som riskerar slita på elektronik och förkorta livslängd på lampor.

    Laddspänningen regleras, i 9000's fall delvis beroende på yttertemperatur, till max 14,4 volt, vilket är maximal laddspänning för ett 12 V blybatteri innan det riskerar förstöras. Och batteriets inre resistans (minns inte exakt formeln för detta...) i kombination med spänningsdifferensen mellan generator och batteri ger resulterande laddström. Ett blybatteri laddas alltså med konstant spänning oavsett batteriets kondition, till skillnad från tex metallhybridbatterier (NiCd, NiMh - laddbara till leksaker/RC) som istället laddas med konstant ström.

    Har sett rekommendationer om att spänningen på batteriet under start (visas tills man tricker på info om man satt spänningen till att visas före start) inte skall understiga 9 V. Gör det det, byt batteri - kanske kan för mycket kortsträckor i kombination med kallt väder vara en förklaring oxå. Har hört sägas att en kallstart tar 10-15 min körning att "ladda upp".

    Så för att batteriet skall må bra skall laddningen ligga på 14-14,4 volt mätt över batteripolerna. Har inte kunskap om hur hårt det sliter eller hur mycket kapacitet som försvinner vid lägre spänningar, men 13,3 låter riktigt lågt och borde ge grava problem vid kyla.

    Och felsökning enl rekommendation tidigare i tråden;
    1.) Kör motorn på ca 1500 rpm. Kvastskaft på gaspedal och mot ryggstöd ger en justerbar gas utan medhjälpare
    2.) Mät spänning över batteriet, direkt på generatorn mot generatorchassit, mellan + på generator och + på batteri, - på batteri och generatorchassi, generatorchassi och kaross. Om kablarna har bristfällig kontakt bör mätningarna ovan visa var spänningsfallen uppstår.

    Mvh,
    Anders
    leg Messerschmitter
    Senast redigerat av andersbe den 2014-01-03 klockan 19:34. Anledning: komplettering med felsökning

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    14,2-14,9V är att betrakta som normalt vid rumstemperatur. Under 14V kommer att ge problem då batteriet aldrig blir fullt laddat.

Liknande ämnen

  1. Generatorn laddar dåligt 9000
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 21:53
  2. Generatorn laddar dåligt!
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 12:54
  3. mäta om/hur mkt generatorn laddar?
    Av SaabTurbo95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 20:01
  4. Generatorn laddar ej
    Av marty i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •