Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

  1. #1
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Någon som vet hur långt man behöver köra på ett år för att det ska gå jämnt ut mellan en 9-3 ss 2,0t Biopower M08 & en 1,9 Tid 150hk M08? Tänker såklart på skatt, service & bränslekostnad! Kör 2000 mil på ett år, lönar det sig eller går det ens jämnt ut med diesel mot en Biopower!?!?!?

    Har ingen koll på vad skatten är på en Biopower eller 1,9Tid, vet man bara det är det ju lätt att räkna ut!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Vad gäller skatten så leta upp ett par motsvarande bilar på blocket eller kvd och kolla sedan reg-numren hos trafikverket https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv där står årsskattesatsen för bilen du kollar på.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Inköpspris/värdeminskning är ointressant i det hela?

    jag tycker det ser ut som en diesel är dyrare i inköp än en biopower, sen har du ju troligen även det förhållandet när det är dax för byte igen.
    Så jag skulle nog säga att du även har en större värdeminskning på dieseln i kronor, i % så lär det väl ungefär vara lika.

    Försäkring är ju även nått att väga in när man ska ränkna, jag får högre premie på en diesel än en biopower av någon anledning.

    En gissning från min sida är att du kör inte tillräckligt för att du skulle tjäna på en diesel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Inköpspris/värdeminskning är ointressant i det hela?

    jag tycker det ser ut som en diesel är dyrare i inköp än en biopower, sen har du ju troligen även det förhållandet när det är dax för byte igen.
    Så jag skulle nog säga att du även har en större värdeminskning på dieseln i kronor, i % så lär det väl ungefär vara lika.

    Försäkring är ju även nått att väga in när man ska ränkna, jag får högre premie på en diesel än en biopower av någon anledning.

    En gissning från min sida är att du kör inte tillräckligt för att du skulle tjäna på en diesel.
    Inköpspriset bryr jag mig om men värdeminskningen bryr jag mig inte så mycket om egentligen då jag kör mina bilar riktigt länge... är inne på 7:e året med min 9-5 & när man haft dom så länge är dom inte värda nåt alls! Fast jag blev förvånad att hon ens ville byta in min gamla häck & dessutom ge mig betalt för den

    Försäkringen tänkte jag inte heller på! Känner själv att det kan va så att jag kör lite för lite men en handlare påstod annat, får kolla upp reg nr på någon bil, då kan man ju se skatten & göra en prisförfrågning hos försäkringsbolag!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Gör en liten tabell med saker och gör en grov uppskattning om vad det skulle kosta.

    Kolla upp priser på bilarna, försäkringar, skatt osv och se vad allt landar på med nuvarande körsträcka.

    Nu är det ju 2st tämligen lika bilar du jämför med så det är ju inte mycket mer aspekter än just milkostnaden att bry sig om.
    hade du valt mellan 2 olika bilar så får man ju väga in mer "mjuka" faktorer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Försäkring är ju även nått att väga in när man ska ränkna, jag får högre premie på en diesel än en biopower av någon anledning.
    Detta läste jag om i AMS eller om det var Teknikens Värld för några år sen.
    De hade reagerat på att likvärdiga bilar som fanns med både diesel och bensin, där var alltid dieselbilen dyrare att försäkra, och rejält dyrarare också.
    De jmf då V70, Passat, Merca e-klass har jag för mig.

    Tydligen har försäkringsbolagen betydligt större andel motor/transmission-skador på moderna dieselbilar jmf med bensinare.

    Och om försäkringsbolagen har större kostnader kan man väl gissa att man har det som ägare också??


    Frågade precis pris på en dieselbil (Golf) på Europcar som skulle rulla ca 500 mil per månad.
    .
    Förutom att dieselbilen var ca 500 kr+moms dyrare per månad så var det en jävla skillnad på prislappen på övermilen.
    - Bensin/Etanol = 16 kr/mil +moms
    - Diesel = 25,50 kr/mil + moms

    Och enl samma tanke som ovan, så borde man väl som privat ägare ha en högre milkostnad (exkl bränsle) än motsvarande bensin/etanol bil.


    Så det är fler parametrar än bara bränslekostnaden man skall räkna med i en jämföresle mellan diesel och bensin.



    Edit:> Hittade en länk till Expressen Motor:
    http://www.expressen.se/motor/1.1262134 ... are-diesel
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Någon som vet hur långt man behöver köra på ett år för att det ska gå jämnt ut mellan en 9-3 ss 2,0t Biopower M08 & en 1,9 Tid 150hk M08? Tänker såklart på skatt, service & bränslekostnad! Kör 2000 mil på ett år, lönar det sig eller går det ens jämnt ut med diesel mot en Biopower!?!?!?

    Har ingen koll på vad skatten är på en Biopower eller 1,9Tid, vet man bara det är det ju lätt att räkna ut!
    En tumregel brukar vara runt 3000-3500 mil/år om man räknar på allt, inte bara bränslekostnad.
    Men det skiljer ju åt beroende på bil.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Skiljer även en del i servicekostnader som påverkar kalkylen.
    Biopower har korta serviceintervall medan TiD har kamremsbyte
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Om/När en diesel går sönder så blir det betydligt dyrare än för en bensinare. Huruvida Saab-dieslarna är ömtåligare än bensinarna skall jag låta vara osagt men vissa "verkstadsgubbar" verkar tycka så...
    /Johan

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Själv är jag nog egentligen mer av en bensinmänniska också dieseln har gott vrid & drar mindre, det är det som lockar! Utan att ha kollat upp priser ännu så verkar det på svaren att man bör nog köra lite mer för att det ska löna sig med den snålare dieseln, får sätta mig ner & jämföra lite en kväll!

    Har ingen panik med att byte heller, det blir när det blir! Har tre val att göra!

    Det blir en 9-3 ss/sc Vector M08-

    Biopower eller Diesel. Kostnaden & hur dom är att köra! Sen är jag väl kanske inte den som tittar febrilt på kostnaden, trivs jag med diesel även om den skulle kosta nån tusing mer om året är det inget jag bryr mig så mycket om, men det är ju ändå intressant att veta om det går ihop sig eller blir dyrare med tanke på dom relativt få milen jag kör på ett år!

    En sedan eller combi. Sedanen tycker jag är snyggare, combin praktisk & antagligen lättare att sälja!

    Automat eller manuell. Tycker inte det är jobbigt att köra manuellt, men när jag lånar farsans V70 med automat så inser man hur gott det är! Blir det diesel är det en automat jag ska ha!

    Får helt enkelt räkna lite på det & ut & provköra mer... men hjärtat säger 9-3ss Biopower med automat & jag brukar följa hjärtat vid bilköp!

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Får helt enkelt räkna lite på det & ut & provköra mer... men hjärtat säger 9-3ss Biopower med automat & jag brukar följa hjärtat vid bilköp!
    Håller med!
    En chippad BioPower med Automat låter mumma.
    Och väljer du bort manuell låda slipper du mecket att byta koppling när du trimmar...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Automat eller manuell. Tycker inte det är jobbigt att köra manuellt, men när jag lånar farsans V70 med automat så inser man hur gott det är! Blir det diesel är det en automat jag ska ha!
    Tyvärr drar automatdieseln signifikant mer bränsle, med allt vad det innebär för skatt och milkostnad, så om du köper diesel för att åka snålt så behöver du satsa på manuell låda
    /Johan

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Inköpspriset bryr jag mig om men värdeminskningen bryr jag mig inte så mycket om egentligen då jag kör mina bilar riktigt länge... är inne på 7:e året med min 9-5 & när man haft dom så länge är dom inte värda nåt alls!
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    ....., combin praktisk & antagligen lättare att sälja!
    Det som är ointressant i ett inlägg blir plötsligt av intresse i ett annat eller hur skall detta tolkas?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    [quote=LM]
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Inköpspriset bryr jag mig om men värdeminskningen bryr jag mig inte så mycket om egentligen då jag kör mina bilar riktigt länge... är inne på 7:e året med min 9-5 & när man haft dom så länge är dom inte värda nåt alls!
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":2cf1llxe
    ....., combin praktisk & antagligen lättare att sälja!
    Det som är ointressant i ett inlägg blir plötsligt av intresse i ett annat eller hur skall detta tolkas?[/quote:2cf1llxe]
    Det har du rätt i... tänker kanske omedvetet lite på värdeminskningen trots allt!

    Framförallt är det ju praktiskt med combi, men antar det kommer bli en sedan till slut då jag tycker den är så pass mycket snyggare att jag kan leva med lite mindre plats där bak!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Om/När en diesel går sönder så blir det betydligt dyrare än för en bensinare. Huruvida Saab-dieslarna är ömtåligare än bensinarna skall jag låta vara osagt men vissa "verkstadsgubbar" verkar tycka så...
    /Johan
    Det finns en speciell tråd om problem med TiD - läs den
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Om/När en diesel går sönder så blir det betydligt dyrare än för en bensinare. Huruvida Saab-dieslarna är ömtåligare än bensinarna skall jag låta vara osagt men vissa "verkstadsgubbar" verkar tycka så...
    /Johan
    Det finns en speciell tråd om problem med TiD - läs den
    Ska jag göra... tack för tipset!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    I ett av de senaste numren har Vi Bilägare slutsummerat sitt långtest av en 9-3 TiD, även det är läsvärt inför ett köp då en del av det som står i ovannämnda tråd bekräftas av testet.

    Slutsatsen är att bilen är härlig på många sätt men intresset svalnar snabbt när man läser om reparationskostnaderna som kommer
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Vet inte om jag är blind, men hittar inte tråden när jag söker. Någon vänlig själ som kan länka?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=268071&hilit=TID

Liknande ämnen

  1. ACC:n går jämnt, även när det är nollgradigt.
    Av se.ericsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 21:13
  2. Försäkringsbolag vs fel körsträcka
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 00:17
  3. Körsträcka med olika hjulstorlek?
    Av glassguran i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 14:56
  4. Ett jämnt tickande (900ng)
    Av MagicMike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •