Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Köpa Saab 93 cab

  1. #1

    Köpa Saab 93 cab

    Hej! Är på jakt efter en 93-cab i prisklass 60-100K. Har hittat några intressanta, speciellt en 99:a med "gamla" motorn som jag förstått är tåligare. Problemet är bara att säljaren uppger att cabmotorn kan strula, ibland hackar den tydligen till. Vad kostar det att byta en sådan? Cabtyget är inte så fräscht men helt, går det att färga?

    Har även spanat in en -00 med den "nya" motorn, hur kollar man att den inte har problem med oilsludge som jag hört talas om som ett problem?

    Alla tips inför köpet mottages tacksamt. Även tips på bilar, men vill ha en SE-modell.

    MVH
    Robert

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Det finns några trådar om köpråd kring just og9-3 cab. Minns dock inte exakt vad som skrevs i dom men sök lite så ska du se att du får reda på lite matnyttigt.

    Btw kan jag nämna att det är riktigt trevlig bil!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Köpa Saab 93 cab

    og9-3 har inga motorer till cabben, det är hydraulik. Vad som kan hända är att oljenivån är låg och då går det nog inte så bra. Finns instruktioner i bruksen hur man kollar den oljan (i "hålet" bakom baksätets rygg sitter det).

    Cabtyg bör man byta när det börjar bli för slitet. Inte så billigt såklart. Det är rätt komplicerat att byta och få verkar veta hur man gör. BilPartner i Malmö/Lund ville inte ta på sig det.

    Min cabbe (i sig) _kan_ vara till salu till "rätt" pris (i den högre delen av ditt prisspann)

  4. #4

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Tack för svaren. Visst borde jag ha sökt, och gjorde så efter att ha postat tråden. Jag får skylla på att jag är "ny på jobbet". :-)

    Jag är rätt "Saabisch" men har ännu inte haft en cab av Saabmodell. Så oaktat min kanske onödiga trådstart får ni gärna fortsätta att ge tips. Den här http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3 ... ?ca=15&w=1 är jag rätt sugen på, har kollat den via carfax och den verkar ok milmässigt. Vad säger ni?

    Här är 99:an jag spanat in, den med "cabstrulet". http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ ... ?ca=15&w=3

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Spara och köp en nyare...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Inga dåliga priser för så långmilade bilar! Jag hade inte trott jag skulle få mer för min, som bara gått 11000.
    Dessutom inte speciellt välutrustade nån av dem.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Det går med bra resultat att färga och impregnera om cabtaket. Speedparts har (i alla fall hade) ett bra kit.

    För de pengarna som du tänkt handla för borde du kunna hitta en helt ok og9-3 aero 01-02 tycker jag.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  8. #8

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Håller helt med RZ. Stor skillnad till nya 9-3s fördel. Öka insatsen!

  9. #9

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Inga dåliga priser för så långmilade bilar! Jag hade inte trott jag skulle få mer för min, som bara gått 11000.
    Dessutom inte speciellt välutrustade nån av dem.
    Ganska dåligt utbud just nu i den klassen jag letar. Har även haft span på denna ett tag http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=15&w=3

    Importerad 2005, har lite "allergi" mot importerade bilar, alla tycks ha gått runt 12 :-)

    Storlek på motor är egentligen inte så viktigt, bilen ska vara ett sommarnöje där öppet tak premieras. Läste mig fram till att man bör mäta upp kamkedjan, är det något en verkstad gör snabbt?

    Ska kolla Speedparts färgkit.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Haninge nyss inflyttad hos vacker dam
    Inlägg
    27

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Spara och köp en nyare...

    Spara lite till och köp en äldre, finns inget som slår de äldre og cabbarna i charm och välmående.

    //MH

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Citat Ursprungligen postat av LMH:s
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Spara och köp en nyare...

    Spara lite till och köp en äldre, finns inget som slår de äldre og cabbarna i charm och välmående.

    //MH
    Dock tror jag att ng9-3 har finare komfort och är förmodligen mer välmående än en og9-3.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Citat Ursprungligen postat av LMH:s
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Spara och köp en nyare...

    Spara lite till och köp en äldre, finns inget som slår de äldre og cabbarna i charm och välmående.

    //MH
    Det beror väl alldeles på hur man tänkt bruka bilen?

    Jag har själv inte ägt någon själv men kört och tillryggalagt en hel del mil i såväl OG900, NG900 som NG9-3 Cab och skulle inte använda en OG900 som bruksbil året runt vilket jag däremot inte skulle ha något mot då det gäller de nyare.
    Inte för att bilen inte duger utan mest av omsorg om densamma.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Importerade cabbar saknar ofta den viktiga detaljen sätesvärme. Den gör cabsäsongen längre. De också till att du får med vindskyddet. Utan det år det hopplöst att köra lite fortare med taket nere om det inte är snorvarmt, och då vill man ändå inte ha taket nere
    Vad gäller cabtyget så tycker jag att man bör byta när det är slitet. Man kan säkert färga, men det brukar slitas rätt hårt runt rutan bak och där den viks vid dörre ungefär och ingen färg i världen kan fixa fransigt tyg och/eller hål

  14. #14

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Köpa en 900 hade jag inte ens tänkt på. Såg den här på Blocket http://www.blocket.se/halland/Saab_900_ ... ?ca=15&w=3

    Vad gör den sämre än de 93 jag tittat på? Ser sliten ut i skinnet men här finns ju marginal i budget för att fixa lite. Skiljer det mycket interiört/exteriört mellan 900 och 93? 95:a känns gammalt, men om milen är ok och bilen är omhändertagen kanske det kan vara ett alternativ?

    Tycker överhuvudtaget att prisbilden spretar ganska mycket, men det kanske beror på att jag inte ser "finesserna" med de dyrare bilarna ännu.

    Som sagt, Saaben ska vara ett sommarnöje och vara med över tid, så modell, 900 eller 93 är kanske inte det viktigaste, bilen ska vara så fräsch som möjligt.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Jag har ägt OG900CV, OG9-3CV och har nu en NG9-3CV och skall jag ranka dom efter känslan som ges när man kör ned cabbat.
    1 OG900
    2 OG9-3
    3 NG9-3

    OG900 ger så mkt glädje som knappt går att återge i ord, måste upplevas.
    OG9-3 här böjar känslan suddas ut, snygg men själva cabb känslan når inte upp till en OG900.
    NG9-3 här har vi en snygg bil men någon själ har bilen inte och köra ner cabbat ger inte den glädjen som jag upplevde i OG900an.

    Men skall du köpa en OG9-3cab så leta vidare för dom 2 som du har länkat till ser jag inte som några bra kandidater. Ha is i magen för snart är det vår och utbudet kommer att öka och även priserna men allt går att pruta på.

    Sedan föredrar jag trionic5 motorerna framför trionic7, men det är jag det.
    När det gäller nya delar så kolla med SDCC (ana) för dom brukar ha både hydralikdelar och nya tygtak.
    Lycka till med letandet.

    /Jonas

  16. #16

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Jonas, utveckla gärna vilka drivlinor/motorer i respektive modell du ägt/kört.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Köpa Saab 93 cab

    OG900 -94 var en LTT 145Hk manuell, standard chassi som hade rullat 10.000mil.

    OG9-3 -99 var en B204R 200Hk manuell med sänkt chassi H&R 30mm som hade rullat 10.000mil

    NG9-3 -07 är Biopower manuell med standard chassi som nu har rullat 6000mil.

    Köra cab är en väldigt speciell känsla som jag tycker OG900 förmedlar på ett väldigt speciellt sätt. Ljudet från motorn, sittställning och hur chassit talar med dig genom sätet.

    OG9-3 är riktigt snygg! speciellt med Aero/viggen paket men chassit är för oroligt. Kör man på en kurvig väg som är av svensk standard så kan man riktigt känna hur torpedväggen/vindruteramen flexar i sidled.

    NG9-3 riktigt solid känsla i bilen, bara när man stänger dörrarna så låter det som vilken sedan som helst. Inga tecken på flex/roll. Men ack så intet sägande när man glider fram ner cabbat, får inte den där härliga känslan.

    Nu är ju detta mina högst personliga åsikter jag är ju lite udda

    /Jonas

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Köpa Saab 93 cab

    gbg>>Det förefaller som du drabbats av den hos oss alla vanliga formen av bilnostalgi dvs man tenderar att försköna saker med åren.

    Har du fortfarande kvar din OG900 och kör den omväxlande med den nyare bilarna?

    Kommer du byta bort nuvarande bil så att nästa blir en OG900 cab?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Köpa Saab 93 cab

    Ha ha ha..... visst har man blivit äldre och en viss nostalgi känner jag av ibland
    OG900 är såld och gick på export.

    Skulle jag byta så skulle det mkt väl kunna bli en OG900cab igen men urvalet är tyvärr för litet för mina krav.

    Men känslan i en OG900cab är speciell, så är det bara

    /Jonas

  20. #20

    Re: Köpa Saab 93 cab

    OK, då är vi överens (tillika tyvärr för TS) att 900 95-98 resp 9-3 98-03 är det minst angenäma valet. Klippet i motorn/turbo-ketchup är dock riktigt bra i 9-3 Aero 01-03 vid körning rakt fram, men chassit besvärande dåligt.

Liknande ämnen

  1. Köpa Saab 93
    Av Ado86 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 17:58
  2. Köpa saab 9-5
    Av Indian i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 22:03
  3. Köpa Saab 900 2,0t
    Av heller i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 12:48
  4. Köpa Saab?
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •