Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Rasslande dubbelmassesvänghjul 1,9TiD

  1. #21
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Jag ska byta till ett solitt svänghjul i min snart. Hoppas det går utan problem. Verkar som saab har strulat till det lite med svänghjulen på 9-3 :/

    Jag har ett beggat dubbelmasse som jag köpt från skroten om nån är intresserad.

    Jag byter pga att jag köpt fel lamell och det var billigare med ett solitt svänghjul än
    en ny lamell...

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Försökte att få detta som garanti en gång itiden på min 06:a, tekniker från THN var och tittade på bilen med detta var helt normalt enligt dem. Huggandet och ristandet kommer ju längre bilen har gått. Har nu en 10:a på 10000 mil, samma här + att hela framvagnen skakar vid belastning från 90-100 kr på 6;ans växel, framför allt i motlut.

    även detta skall vara normalt har försökt med garanti åtagande eftersom bilen bara var 6 månader när det började.

    Saab ägare är tydligen ett tåligt släkte!

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen
    Försökte att få detta som garanti en gång itiden på min 06:a, tekniker från THN var och tittade på bilen med detta var helt normalt enligt dem. Huggandet och ristandet kommer ju längre bilen har gått. Har nu en 10:a på 10000 mil, samma här + att hela framvagnen skakar vid belastning från 90-100 kr på 6;ans växel, framför allt i motlut.

    även detta skall vara normalt har försökt med garanti åtagande eftersom bilen bara var 6 månader när det började.

    Saab ägare är tydligen ett tåligt släkte!
    tyvärr så är det samma fel på volvos dubbelmassehjul tillskillnad från saab så är dom inte omöjliga med att stå för kostnaden verkar det som

  4. #24

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Det har börjat slamra på det sätt som beskrivs i min bil, en 9-3 SC 1,9 TDI 150 hp 2006.
    När man trampat ner kopplingen halvvägs så slamrar/rasslar det.

    Någon som vet hur länge man kan köra när detta börjat visa sig? Blir det inte värre än oljud så man har på sig fram till sommaren att fixa (kanske 1800 mil), eller är det risk för haveri och bärgning så man bör byta dubbelmassesvänghjulet snarast?
    Saab 9-3 SC 1,9 TiD 2006

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Fageräng, Vetlanda
    Inlägg
    261

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Hej

    Sitter detta svänghjul på min 9-5 1,9 TID -08?

    Kan vara kul att veta vad man har...

    Mvh Daniel
    99 turbo -78 Cardinalröd, 99 turbo -78 Svart, 9-3 1,9 TTID Vector kombi -10.
    Projekt 99 turbo -78 viewtopic.php?t=220649

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34

    9-3 TiD, kasst dubbelmassesvänghjul eller....?

    Hej!

    Har en 9-3 TiD 150 -06 som klonkar när man släpper upp kopplingen vid växling. Jag har varit helt säker på att det är svänghjulet som är dåligt och tänkt att jag åker till det rasar och byter då. Men nu har jag åkt med klonket nästan 5 000 mil och det har inte blivit värre så nu börjar jag bli tveksam, om det är något annat. Jag har kollat upp bussningar i motorupphängningar men de verkar vara OK.
    Ljudet uppstår alltså när man släpper upp kopplingen vid växling men inte vid start. Samma ljud går oxå att få fram då man kopplar ur och flyttar växelspaken mellan växellägena, utan att släppa upp kopplingen, dock bara så länge bilen rullar. Ex om man kör bilen i 50 km/h, och trycker ner kopplingen och drar växelspaken fram och tillbaka mellan 3:an och 4:an utan att släppa kopplingen så kommer ljudet varje gång man byter växel (låter mer när man växlar neråt) så länge bilen rullar.
    Tips på vad det kan vara?

    Per

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Ett slitet svänghjul visar sig som om man kör en SAAB V4, mao vid jämnfart och du släpper eller ger ytterliggare lite gas så känns det som ett "slack" i transmissionen.
    Det hugger till vid ett gaspådrag och ett litet ryck vid gassläpp. Oftast märks det på högväxel och i ett motlut när du ger gas. Kan tyvärr inte förklara det bättre än så

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    19
    Hej!
    Jag har nyligen köpt en SAAB 9-3 TTID från 2008 med 19,000 mil på mätaren. Tyvärr verkar den ha symtom på att dubbelmassesvänghjulet är slut. Jag ska ringa säljaren idag och förhandla.

    Har några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

    Hur mycket har det kostat på verkstad att byta? Läst om offerter mellan 12,000-20,000 kr.
    Hur många timmar får man lägga på att göra bytet själv och klarar man sig utan specialverktyg?

    Jag har bytt koppling på ett par bilar förut, bland annat SAAB 9.3 og.

    MVH Anders

Liknande ämnen

  1. Vilka NG9-3 har dubbelmassesvänghjul
    Av JkbPower i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-07-01, 10:15
  2. Oljud, Dubbelmassesvänghjul? NG9-3 TTiD 6-vxl
    Av GRP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-12-13, 08:24
  3. Dubbelmassesvänghjul, vägledning vid köp
    Av MysCarl i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-02-22, 08:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •