Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Rasslande dubbelmassesvänghjul 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    53

    Rasslande dubbelmassesvänghjul 1,9TiD

    Hej allihopa!

    Jag är ny i SAAB-lägret vet väl lite om bilar men inte allt förmycket och
    Ja har en 9-3 sc 1,9tid från 06 med nordic uhr steg 1 (175hk/360mn) som gått 16300mil där jag har ett rasslande ljud när jag tycker ner kopplingen halvvägs. Jag var in på SAAB och de menade att det var dubbelmassesvänghjulet. Kostnaden för bytet skulle i runda svängar ligga på 16000kr ..... suck!

    Vad är det värsta som kan hända?
    Är detta vanligt att dessa svänghjul far? hur länge ska de hålla?

    Går det att undvika detta problem med till exempel ett massivt? vad är fördelen med dessa svänghjul jämfört med massiva? finns det massiva till min bil? Vart kan man få tag i det i så fall?

    Tack för svar!
    SAAB 9-3 Vector SC 1,9TIDs (Nordic - Steg1) -06
    http://www.garaget.org/chi_rho

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Volvo har ju samma problem med deras svänghjul. Var och läste lite på en tråd igår när jag sökte på något annat.

    Om det är farligt eller inte de thar jag ingen aning om och låter någon annan svara på. har heller ingen aning om du har dubbelmassehjul.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Haninge nyss inflyttad hos vacker dam
    Inlägg
    27

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Känner till svängljud som har slutat alt minskat i oljud och där byte aldrig blev av.

    Vet också om svänghjul i andra bilar som har rasat.


    Så svaret kan tolkas kör du vidare men skall du utomlands så kanske man skall tänka till hur och vart man skall åka.

    //Lars

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    jag kommer byta mitt mot ett solid svänghjul från den 5 växlade lådan kompromissen blir den att det kommer låta väldigt illa på tomgång men det är det värt inköps kostnaden är väl ca 5% av vad orginalet kostar.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    53

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Ja då var det bytt ....
    Tillkomm även hjullager och kabelhärva till ABS-givaren på höger bak. totalt 20k .... SUCK!
    SAAB 9-3 Vector SC 1,9TIDs (Nordic - Steg1) -06
    http://www.garaget.org/chi_rho

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av chi_rho
    Ja då var det bytt ....
    Tillkomm även hjullager och kabelhärva till ABS-givaren på höger bak. totalt 20k .... SUCK!
    ush då du kunde iofs ha köpt en solit svänghjul från den 5 växlade modellen för 900kr. hade med fört lite rassel på tomgång men inte mycket mer än så...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Höör
    Inlägg
    29

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Mitt dubblemassesvänghjul på min nyinköpta -07 Tid som gått ca 7000 mil blev bytt en vecka efter att jag hämtade ut bilen. Det skramlade rejält när jag tryckte ner kopplingen. Det är tydligen många som har haft problem med dessa (även Volvo). Mitt svänghjul blev bytt på garantin, kanske tur att man köpte bilen hos en seriös handlare.

    Se...
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=301035
    9-3 SS 1.9 Tids Vector Anniversary Edition 2007
    Fotogenbrännaren
    http://www.garaget.org/?car=236707

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    vad kostar svänghjulet på saab då?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    vad kostar svänghjulet på saab då?
    jag skulle få betala 12 000kr ( kollade bara för skojs skull) men det verkar som att vissa har fåt betala 16 000kr om man läser på forumet

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    vad kostar svänghjulet på saab då?
    Hej..

    Bara själva svänghjulet skulle gå på 7600kr löst utan montering, när ja ringde och kolla läget.

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    svänghjulet finns ju som eftermarknadsdel också för den som inte sett det, runt 5000 tror jag det kostade

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    svänghjulet finns ju som eftermarknadsdel också för den som inte sett det, runt 5000 tror jag det kostade
    med tanke på hur uselt orginalet är skulle jag inte våga sattsa på någon bilig kopia

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    För mig dom bytte till dessa svänghjul för att få en tystare låda. vet dock inte hur bra detta är när det börjar låta ändå.....

    eller vilka fördelar finns med detta igentligen?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    svänghjulet finns ju som eftermarknadsdel också för den som inte sett det, runt 5000 tror jag det kostade
    med tanke på hur uselt orginalet är skulle jag inte våga sattsa på någon bilig kopia
    Det är Sachs som säljer dem så det kan ju lika gärna vara så att de är bättre.............fast det kan ju rentav vara så att det är Sachs som gör dem åt Saab också, det vet inte jag.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Finns nya (OEM) kit på ebay innehållandes dubbelmassesvänghjul, lamell, tryckplatta och slavcyl inkl urtrampningslager. 500 pund inkl frakt till Sverige.

    Misstänker att svänghjulet börjar bli sämre på bilen då missljud i form av skrapningar hörs mer eller mindre oavsett om kopplingen är ansatt eller inte. Lådan är också duktigt trög när det gäller växlingar, särskilt då motorn är kall.

    Nån som har erfarenhet av att be verkstad byta koppling om man håller med grejer själv?
    Saab 9-3 SC 1,9TiDs 2007

  16. #16

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Hej alla glada,

    9-3 SC z19dth 2006 18000mil

    Rassel ifrån DM-svänghjul, check.
    Ni som bytt till det solida svänghjulet, skillnader på egenskaper?(förutom ljudet vid tomgång) Blir det inte mer slitage på lådan? passar det solida rak av på min låda? 6v-man låda.

    Har även sporadiska ryckningar i bilen när man kör 20km/h- jämn gas. Känns som misständningar eller att bränsletrycket är dåligt m.m. Snackade med en erfaren Saab-mek och han trodde det var relaterat till Svänghjulet, att dom svängningarna och vibbration som DM-svänghjulet skulle ta upp glappar eller något liknande, och gör att det rycker?! Bilen sätter ju tyvärr inga felkoder vilket gör att det lutar mot hans teori....
    Nån som har någon erfarenhet?

    För övrigt är ganska mycket av det andra bytt :P
    Generator, Virvellspjäll, Styrdon(eftersom det krashade vid mjukvara uppdateringen isamband med virvellspjället) m.m.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av Nibormxs
    Hej alla glada,

    9-3 SC z19dth 2006 18000mil

    Rassel ifrån DM-svänghjul, check.
    Ni som bytt till det solida svänghjulet, skillnader på egenskaper?(förutom ljudet vid tomgång) Blir det inte mer slitage på lådan? passar det solida rak av på min låda? 6v-man låda.

    Har även sporadiska ryckningar i bilen när man kör 20km/h- jämn gas. Känns som misständningar eller att bränsletrycket är dåligt m.m. Snackade med en erfaren Saab-mek och han trodde det var relaterat till Svänghjulet, att dom svängningarna och vibbration som DM-svänghjulet skulle ta upp glappar eller något liknande, och gör att det rycker?! Bilen sätter ju tyvärr inga felkoder vilket gör att det lutar mot hans teori....
    Nån som har någon erfarenhet?

    För övrigt är ganska mycket av det andra bytt :P
    Generator, Virvellspjäll, Styrdon(eftersom det krashade vid mjukvara uppdateringen isamband med virvellspjället) m.m.

    rassel vid motor broms och när du varva bilen i neutral. låter även lite när du kör på låga varvtal upp till 2-2500rpm.

    om du provar att motorbromsa för att sedan trampa fullt och det höger till så är det med största sanolikhet svänghjulet man känner själva glapp för att det sedan tar stopp och då smäller det till...


    du får byta till dom kortare bultarna tillhörande det solida svänghjulet vad det gäller kopplingen så vet jag inte på min sitter nu mera en 9-5aero tryckplatta och en tibuc lamell samt shims från sachs samt stryr pinnar från 9-5 aero svänghjulet. fungerar kanon har kört lite mer än 2000 mil med det nu vad det gäller slitage så får tiden utvisa

  18. #18

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Att det rasslar på tomgång med kopplingen halvt nedtryckt beror INTE på att det är fel på dubbelmassesvänghjulet (DMF:et) utan är ett skönhetsfel som mest troligt har funnits sedan bilen var ny.

    Att det rasslar beror på att när du trycker ner kopplingen så belastar du DMF:et axiellt och då (lite beroende på design) så får DMF:ets två halvor svårare att röra sig relativt varandra och man förlorar den isolation som DMF:et ger.

    För det som hörs är att växellådan skramlar på grund av motorns olikformighet i rotation, vilket DMF:et normalt isolerar mot. (När man inte har DMF så hanteras det av av fjädrarna i lamellen)

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av MonteCarlo850
    Att det rasslar på tomgång med kopplingen halvt nedtryckt beror INTE på att det är fel på dubbelmassesvänghjulet (DMF:et) utan är ett skönhetsfel som mest troligt har funnits sedan bilen var ny.

    Att det rasslar beror på att när du trycker ner kopplingen så belastar du DMF:et axiellt och då (lite beroende på design) så får DMF:ets två halvor svårare att röra sig relativt varandra och man förlorar den isolation som DMF:et ger.

    För det som hörs är att växellådan skramlar på grund av motorns olikformighet i rotation, vilket DMF:et normalt isolerar mot. (När man inte har DMF så hanteras det av av fjädrarna i lamellen)
    Rasslet på min var helt o hållet dubbelmassesvänghjulets fel. Nu är det nya grejjer i och det rasslar inget vid halv nedtryckt koppling, vid motorbroms och på tomgång. Det ända man kan höra är hur lådan låter, vilket inte går att jämföra med ett kasst svänghjul.

    /Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    53

    Re: Dubbelmassesvänghjul

    Citat Ursprungligen postat av addebe
    Citat Ursprungligen postat av MonteCarlo850
    Att det rasslar på tomgång med kopplingen halvt nedtryckt beror INTE på att det är fel på dubbelmassesvänghjulet (DMF:et) utan är ett skönhetsfel som mest troligt har funnits sedan bilen var ny.

    Att det rasslar beror på att när du trycker ner kopplingen så belastar du DMF:et axiellt och då (lite beroende på design) så får DMF:ets två halvor svårare att röra sig relativt varandra och man förlorar den isolation som DMF:et ger.

    För det som hörs är att växellådan skramlar på grund av motorns olikformighet i rotation, vilket DMF:et normalt isolerar mot. (När man inte har DMF så hanteras det av av fjädrarna i lamellen)
    Rasslet på min var helt o hållet dubbelmassesvänghjulets fel. Nu är det nya grejjer i och det rasslar inget vid halv nedtryckt koppling, vid motorbroms och på tomgång. Det ända man kan höra är hur lådan låter, vilket inte går att jämföra med ett kasst svänghjul.

    /Andreas
    Samma här ...
    SAAB 9-3 Vector SC 1,9TIDs (Nordic - Steg1) -06
    http://www.garaget.org/chi_rho

Liknande ämnen

  1. Vilka NG9-3 har dubbelmassesvänghjul
    Av JkbPower i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-07-01, 10:15
  2. Oljud, Dubbelmassesvänghjul? NG9-3 TTiD 6-vxl
    Av GRP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-12-13, 08:24
  3. Dubbelmassesvänghjul, vägledning vid köp
    Av MysCarl i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-02-22, 08:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •