Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    10

    Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Hejsan,

    Jag har en Saab 95 Aero -04 i vilken det satt en bensinvärmare av modell Webasto Thermocar monterad när jag köpte bilen. Man kan ringa upp bilen med sin telefon, knappa in ett lösen och och på så sätt starta värmaren. Detta har fungerat utan problem sen jag köpte bilen för ca 4 år sedan.

    Nu i vinter börjar det plötsligt strula. Det började med att det inte gick att ringa upp alls. Bilen "lade på" utan att signaler gick fram. Efter det tutade det upptaget ett tag och nu får jag svaret "Det nummer du önskar nå är inte i bruk...".

    Det väl inte bero på att SIM-kortet "gått ut" om det har funkat klockrent i 4 år?

    Jag undrar dessutom om någon vet var själva GSM-mottagaren brukar sitta monterad? Antennen sitter iaf limmad mot framrutan bredvid backspegeln. Har försökt följa kabeln men är rädd att jag råkar dra ut den och sedan får svårt att få tillbaka den på ett snyggt sätt.

    Tacksam för svar!

    P.S. Trist att det skall hända nu när det är så f-bannat kallt! D.S.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Det fösta du borde göra är att ringa telia och fråga om de kan kolla vad som gäller med ditt "abonemang" om kortet forfarande gäller.
    Sedan så får du kontrollera vart boxen sitter, metall och 10*10cm.
    Bakom handskfack eller ovanför pedallerna är det oftast.
    Det finns en liten lucka med en knapp brevid som man trycker på för att "släden" ska poppa ut. Tappa inte bort den!
    Testa med ett nytt/annat simkort.

    Fungerar inget så får du mäta så att boxen har ström!
    Har du någon annan startutrustning för värmaren än ThermoCall?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Har en Call Start GSM i en bil som kan bete sig lika.
    Ibland svarar den inte alls så då får man ringa igen. Brukar räcka med 2 försök.
    Har även hänt att SIM-kortet gått ut (kontantkort). I det fallet var lösningen att ladda det med 50kr och sedan ringa Telia för att återaktivera kortet.

    Placeringen varierar nog lite med montören. En variant jag sett är att lådan var instoppad bakom säkringsplinten på förarsidan.

    Fantastiskt tillbehör f.ö
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    10

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Följetongen fortsätter:

    Kontaktade Telia som mycket riktigt bekräftade att kortet var deaktiverat då ingen utgående aktivitet, (samtal, sms, påfyllnad), skett på ett år. Detta är ju iofs ruskigt mysko då det mig veterligen inte skett någon utgående aktivitet sedan jag köpte bilen för ca 4 år sedan och det har fungerat klanderfritt fram till alldeles nyligen. Svaret från Telia är då att deras system måste ha "missat" mitt kort under ett antal år. Märkligt!

    Hur som haver; ber då Teliadamen att aktivera kortet men se det går inte då kortet inte är registrerat på någon.

    Blir till att bita i det sura äpplet, köpa nytt SIM och leta upp dosan. Får försöka följa sladden.

    BTW, jag kan starta värmaren via en liten kontrollpanel inne i bilen, (se nedan), och den fungerar utmärkt.

    Tack för alla tips!

    Återkommer med ett inlägg när jag hittat skatten!


  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Gäller som sagt att tanka kortet 1gång/år.

    Kolla så att sim-kortshållaren inte ligger ovanför säkringarna som du har i kanten av förardörren.

    Ah, såg nu att den där filuren Urban från Norrland skrivit samma sak.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Mitt SIM kort räckte nästan 2år
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Mitt kort (Telia) fungerar fortfarande och har ej ringt på lääääänge med det
    Ring annars Supporten för Webasto hos KGK på 08-923400 och fråga vad som gäller med Teliakorten.
    Senast jag hörde så skulle det räcka med att det var trafik på koret!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Mitt kort (Telia) fungerar fortfarande och har ej ringt på lääääänge med det
    Ring annars Supporten för Webasto hos KGK på 08-923400 och fråga vad som gäller med Teliakorten.
    Senast jag hörde så skulle det räcka med att det var trafik på koret!

    M.V.H.
    Mitt kort har det varit kontinuerlig trafik på, dock bara inkommande men det dog ändå
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Telia gjorde om reglerna 2010-01-01, numera måste det vara aktivitet på kortet, dvs du måste ringa ut eller ladda det minst 1ggr/12mån, tidigare har jag för mig att det räckte att man tog emot samtal/sms. Se mer under pkt 3.4 i http://www.telia.se/files/telias-sarski ... 10-ny2.pdf
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    10

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Stämmer ju ganska bra då eftersom de nya reglerna började gälla from 2010-01-01.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Ok, då har de ändrat tillbaka till hur det var några år innan. Verkar alltså som att det bara var några år som det räckte med inkommande trafik.
    Får se hur länge det fungerar med mitt då

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Ett litet tipps till alla med någon form av gsm mottagare, det finns speciella telenor kontantkort som är giltiga i 5år utan att man behöver fylla på.

    Annars är det 1år på alla kontantkorts operatörer som finns.

    mvh Fabbe

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Bra tips om Telenor!
    Använde de Telias nät eller nått annat nät?
    I mina trakter behöver man inte fundera på nått annat nät än Telia om man vill ha täckning..

    Det finns ett problem med att byta operatör, man måste hitta igen styrlådan med SIM-kortet På den bil jag använder nu vet jag inte var lådan sitter men det borde väl inte vara jättesvårt att hitta den.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Bra tips om Telenor!
    Använde de Telias nät eller nått annat nät?
    I mina trakter behöver man inte fundera på nått annat nät än Telia om man vill ha täckning..

    Det finns ett problem med att byta operatör, man måste hitta igen styrlådan med SIM-kortet På den bil jag använder nu vet jag inte var lådan sitter men det borde väl inte vara jättesvårt att hitta den.
    Japp telenor använder telias nät, förrutom 4g har jag för mig

    Letar du så ska du säkert hitta den.

    mvh Fabbe

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Bra tips om Telenor!
    Använde de Telias nät eller nått annat nät?
    I mina trakter behöver man inte fundera på nått annat nät än Telia om man vill ha täckning..

    Det finns ett problem med att byta operatör, man måste hitta igen styrlådan med SIM-kortet På den bil jag använder nu vet jag inte var lådan sitter men det borde väl inte vara jättesvårt att hitta den.
    Japp telenor använder telias nät, förrutom 4g har jag för mig

    Letar du så ska du säkert hitta den.

    mvh Fabbe
    Telenor lär inte använda Telias nät, de har ju ett eget nät, både GSM och 3G(delvis ihop med 3). Telenor köpte ju Europolitan/vodafone. De bygger 4G tillsammans med Tele2.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  16. #16
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Citat Ursprungligen postat av Pea
    Hejsan,

    Jag har en Saab 95 Aero -04 i vilken det satt en bensinvärmare av modell Webasto Thermocar monterad när jag köpte bilen. Man kan ringa upp bilen med sin telefon, knappa in ett lösen och och på så sätt starta värmaren. Detta har fungerat utan problem sen jag köpte bilen för ca 4 år sedan.

    Nu i vinter börjar det plötsligt strula. Det började med att det inte gick att ringa upp alls. Bilen "lade på" utan att signaler gick fram. Efter det tutade det upptaget ett tag och nu får jag svaret "Det nummer du önskar nå är inte i bruk...".

    Det väl inte bero på att SIM-kortet "gått ut" om det har funkat klockrent i 4 år?

    Jag undrar dessutom om någon vet var själva GSM-mottagaren brukar sitta monterad? Antennen sitter iaf limmad mot framrutan bredvid backspegeln. Har försökt följa kabeln men är rädd att jag råkar dra ut den och sedan får svårt att få tillbaka den på ett snyggt sätt.

    Tacksam för svar!

    P.S. Trist att det skall hända nu när det är så f-bannat kallt! D.S.
    Läskigt, jag trodde för ett ögonblick att jag själv gjort detta inlägg och sen glömt det Jag har EXAKT samma problem. Har även jag en 9-5 Aero med Webasto och telestart som fungerat klanderfritt sen jag köpte bilen i augusti 2007. Jag har däremot inte den lilla extradosan inne i bilen utan kan alternativt styra min värmare direkt via SID.

    Sista januari i år slutade telestarten att funka. Jag har efter samtal med Telia konstaterat precis samma sak som du. Annullerat SIM som dessutom är oreggat Den påtagligt osäkra unga damen i kundtjänst TRODDE att jag i efterhand kan regga och aktivera kortet igen genom "Mina sidor" på telia.se men det har jag inte hunnit testa ännu eftersom jag tappat mitt login dit och måste beställa nytt via post. Tror dock själv inte så hårt på denna lösning.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Sedan så får du kontrollera vart boxen sitter, metall och 10*10cm.
    Bakom handskfack eller ovanför pedallerna är det oftast.
    Det finns en liten lucka med en knapp brevid som man trycker på för att "släden" ska poppa ut. Tappa inte bort den!
    Testa med ett nytt/annat simkort.
    Min telefondosa sitter monterad helt synlig i handskfacket. Kan jag alltså bara ploppa ut SIM-kortet ur denna och byta utan vidare ingrepp? Min lokala Webasto-ÅF hävdade att jag måste in och programmera om telestarten om jag byter SIM. Är det bara att trycka in nytt kontantkort så gör jag ju det.

    Däremot tycker jag att det känns helt orimligt att Telia eller någon av de andra operatörerna tillsammans med Webasto har någon lösning på detta. Denna funktion säljs ju fortfarande av Webasto. Känns ju helt knäppt att utrusta en helt ny bil med detta och därefter måste fylla på ett kontantkort man aldrig ringer från med pengar var 12:e månad.

    Så här skriver Webasto själva i produktbladet på sin webb:
    Citat Ursprungligen postat av Webasto
    GSM-start
    Starta uppvärmningen var som helst genom ett SMS eller kostnadsfritt telefonsamtal. Avgiftsfritt GSM-abonnemang medföljer.
    Vad är detta för typ av abbonnemang?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Så här skriver Webasto själva i produktbladet på sin webb:
    Citat Ursprungligen postat av Webasto
    GSM-start
    Starta uppvärmningen var som helst genom ett SMS eller kostnadsfritt telefonsamtal. Avgiftsfritt GSM-abonnemang medföljer.
    Vad är detta för typ av abbonnemang?
    Såg i dokumentationen från Eberspächer att det finns en rad där återförsäljaren ska fylla i hur länge abonnemanget är giltigt.
    Kan det vara så enkelt att kontantkortet är förladdat med en summa som ska räcka i en viss tid?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Citat Ursprungligen postat av Pea
    Hejsan,

    Jag har en Saab 95 Aero -04 i vilken det satt en bensinvärmare av modell Webasto Thermocar monterad när jag köpte bilen. Man kan ringa upp bilen med sin telefon, knappa in ett lösen och och på så sätt starta värmaren. Detta har fungerat utan problem sen jag köpte bilen för ca 4 år sedan.

    Nu i vinter börjar det plötsligt strula. Det började med att det inte gick att ringa upp alls. Bilen "lade på" utan att signaler gick fram. Efter det tutade det upptaget ett tag och nu får jag svaret "Det nummer du önskar nå är inte i bruk...".

    Det väl inte bero på att SIM-kortet "gått ut" om det har funkat klockrent i 4 år?

    Jag undrar dessutom om någon vet var själva GSM-mottagaren brukar sitta monterad? Antennen sitter iaf limmad mot framrutan bredvid backspegeln. Har försökt följa kabeln men är rädd att jag råkar dra ut den och sedan får svårt att få tillbaka den på ett snyggt sätt.

    Tacksam för svar!

    P.S. Trist att det skall hända nu när det är så f-bannat kallt! D.S.
    Läskigt, jag trodde för ett ögonblick att jag själv gjort detta inlägg och sen glömt det Jag har EXAKT samma problem. Har även jag en 9-5 Aero med Webasto och telestart som fungerat klanderfritt sen jag köpte bilen i augusti 2007. Jag har däremot inte den lilla extradosan inne i bilen utan kan alternativt styra min värmare direkt via SID.

    Sista januari i år slutade telestarten att funka. Jag har efter samtal med Telia konstaterat precis samma sak som du. Annullerat SIM som dessutom är oreggat Den påtagligt osäkra unga damen i kundtjänst TRODDE att jag i efterhand kan regga och aktivera kortet igen genom "Mina sidor" på telia.se men det har jag inte hunnit testa ännu eftersom jag tappat mitt login dit och måste beställa nytt via post. Tror dock själv inte så hårt på denna lösning.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Sedan så får du kontrollera vart boxen sitter, metall och 10*10cm.
    Bakom handskfack eller ovanför pedallerna är det oftast.
    Det finns en liten lucka med en knapp brevid som man trycker på för att "släden" ska poppa ut. Tappa inte bort den!
    Testa med ett nytt/annat simkort.
    Min telefondosa sitter monterad helt synlig i handskfacket. Kan jag alltså bara ploppa ut SIM-kortet ur denna och byta utan vidare ingrepp? Min lokala Webasto-ÅF hävdade att jag måste in och programmera om telestarten om jag byter SIM. Är det bara att trycka in nytt kontantkort så gör jag ju det.

    Däremot tycker jag att det känns helt orimligt att Telia eller någon av de andra operatörerna tillsammans med Webasto har någon lösning på detta. Denna funktion säljs ju fortfarande av Webasto. Känns ju helt knäppt att utrusta en helt ny bil med detta och därefter måste fylla på ett kontantkort man aldrig ringer från med pengar var 12:e månad.

    Så här skriver Webasto själva i produktbladet på sin webb:
    Citat Ursprungligen postat av Webasto
    GSM-start
    Starta uppvärmningen var som helst genom ett SMS eller kostnadsfritt telefonsamtal. Avgiftsfritt GSM-abonnemang medföljer.
    Vad är detta för typ av abbonnemang?
    Förutsätt ingenting!
    Vad jag mins så sålde Webasto telestarterna med simkort från Telia som de utlåvat skulle hålla kvar "abonemanget" i drift bara det var inkommande trafik på det. Det kan ju hända att Telia gjort som de velat ändå...?
    Har du ringt än till Webastos Support som jag tipsade om? Mitt fungerar ju än och är 3-4år gammalt.
    Skulle du sedan behöva programera om den efter att du fått igång SIM så ska ju relativt enkellt kunna göra det själv om du läser i instruktionsboken till telestarten som följde med i din bil.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    10

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto) [Löst]

    Hej igen!

    Nu har jag fått ordning på eländet. Hittade mycket riktigt dosan gömd ovanför pedalerna, (tack för tipset Andreas Plars). Ca 12x12 cm stor plåtlåda. Tryckte in ett nytt kort, bröt strömmen i bilen för att "boota om" dosan varpå det började funka igen. Lite intressant information som jag vill dela med mig av:

    1. Ett annullerat kort går inte att aktivera om det inte är kopplat till ett personnummer. Ett tips är alltså att knyta ihop sitt kort med sitt personnummer. För att göra detta behövs icc-numret på kortet vilket står på kortet, (20 siffror). Detta kan göras på telias hemsida. http://www.telia.se/privat/produkter...efillkort.page

    2. Glöm inte att stoppa in kortet i en telefon och "aktivera" kortet innan du stoppar in det i plåtlådan. Jag tog bort pinkodskontroll innan jag tog ut det från telefonen. (Vet inte om det behövdes men gjorde det iaf). Vill ju slippa plocka ut dosan igen. Kollade också att det gick att ringa och ta emot samtal innan jag satte in kortet i bilen. Better safe than sorry!

    3. Det verkar inte som om man behöver programmera om dosan på något sätt efter att man bytt simkortet. Det krävdes dock att man bröt strömmen för att den skulle ta det nya simkortet. (Kan ju iof skilja sig åt mellan olika modeller av värmare.)

    4. Telenor använder inte Telias nät vilket är synd då det hade varit klockrent med ett femårskort. Bor man i Norrland som jag gör så är det dock endast Telia som håller måttet beträffande täckning.

    Hur som haver, nu funkar det igen. Tack allihopa för alla bra tips!

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)

    Jättebra tips Pea!
    Kul att höra från dig hur det gick och hoppas att det kommer att fungera för dig framöver.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 23:10
  2. Webasto bensinvärmare
    Av XGranis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 12:36
  3. Krånglande Webasto bensinvärmare i 9000
    Av Rikard.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 20:35
  4. webasto bensinvärmare
    Av Svärdarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 01:13
  5. Hur fungerar Webasto bensinvärmare?
    Av Kai i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •