Bilar:
1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)
Någon som vet hur det blir med V-power? Kommer även den innehålla någon alkohol?
/Johan
Betyder det att våra Saabar som tankas med 95 oktan nu kommer behöva köras på 98 oktan istället ??
Bilar:
1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)
Häller väl snart mer tillsatser än bensin i veteranbilens tank...
Fredrik J
Om jag fattar det rätt kommer 98/V-Power innehålla de 5% som redan finns inblandad idag. (Som förövrigt 95 också innehåller idag)Ursprungligen postat av JSN
//B
Är det inte så att 98okt och därför antagligen 99V-power fortfarande inte kommer att innehålla ngn Etanol alls?
Fråga: Tror ni de kommer att sänka priset nu när ytterligare 5% av bensinen byts mot den billigare etanolen?
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Nej.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Mvh Marcus
Härligt!
Jag älskar att se pengarna ticka iväg när man står och tankar.
Pirrar sådär härligt.
Vänta nu... Blir det inte lite högre oktan halt då?
Precis? 98 oktan har väl aldrig haft etanolinblandning?Ursprungligen postat av Andreas Plars
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
Ursprungligen postat av JSN
V-Power försvinner för ST1 har köpt upp Shell.
Ja, usch.Ursprungligen postat av Fredrik J
Blir väl till att ställa på förgasaren en skvätt skulle jag tro då jag redan kännt av lite ryckningar när jag tankat en skvätt E85 som extra frysskydd.
Blä.
Mvh TD04
CH43J6 m.m.
Läste du inte textenUrsprungligen postat av DanSaab
Majoriteten av bilarna som rullar på våra vägar i dag kommer att kunna gå över till den nya bensinkvaliteten utan problem. Exempelvis kan alla BMW-bilar oavsett årsmodell köra på E10, alla Saab-modeller från och med årsmodell 1979 samt alla Volvo-modeller från årsmodell 1976 förutom Volvo S40/V40 som har Mitsubishis GDI-motor på 1,8 liter som tillverkades från mitten av 1990-talet till och med sommaren 2003. Bilar som inte kan köras på E10-bränslet är hänvisade till 98-oktanig bensin som kommer att finnas kvar (hur länge är dock oklart). 98-oktanig bensin kommer även i fortsättningen att innehålla fem procent etanol.
Om du vill veta om just din bil kan hantera E10 eller inte hänvisas du till den externa länken nedan.
Ursprungligen postat av Börne
Morsan har en S40-01 1.6, någon som vet om den också är en Mitsu GDI???
/Henke
9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.
1,6 är ingen GDI. Vanlig tråkig surhink till motor utan finesser.
All makt åt Thengil!
Ursprungligen postat av Börne
PHEW!!!!! Då slipper man tänka på att behöva tanka bensin som är dyrare än 95. Men EU hittar på massa skitgrejer, varför tar man bort 95 oktan ens??
Bilar:
1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)
GDI är den sämsta motorn som någonsin monterats i en Volvo. PRV 6an från 264/760 på andra plats.Ursprungligen postat av Marcus J
Läser ni inte texten? "Idag innehåller 95- och 98-oktanig bensin normalt fem procent etanol." Etanolen har väl lite med att ta upp kondens i tanken och frysskydd lite som det gamla K-spriten.Ursprungligen postat av Garfield
//B
Just den där delen av texten verkar dock inte korrekt. Om man tittar på specifikationerna på OKQ8 och Statoil så verkar man inte blanda in 5% etanol i den 98-oktaniga bensinen.Ursprungligen postat av Mr_SunBear
vem vinner gissnings leken