Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Gnissel från kupéfläkt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272

    Gnissel från kupéfläkt

    Som topic så har min kupefläkt börjat smågnissla. Rätt irriterande. Försvinner när man stänger av ECCn. Hur fixar man detta? Kan man smörja lagren med en oljekanna eller en flaska 5-56? Hur kommer man åt?
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Gnissel från kupéfläkt

    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Som topic så har min kupefläkt börjat smågnissla. Rätt irriterande. Försvinner när man stänger av ECCn. Hur fixar man detta? Kan man smörja lagren med en oljekanna eller en flaska 5-56? Hur kommer man åt?
    Mm!... -välkommen in i klubben.... Det du beskriver är ett förestående kupéfläktshaveri.... tro mej jag har blivit utsatt för detta symtom på mina 3 senaste 9000... Jag gjorde som du frågade själva fästskruven till motorn sitter med en liten torx till höger om själva fläktkåpan om du står framför billen sett! skruvade ut den en bitfästskruven så att jag kunde komma åt med den oftast medföljande lilla förlängningssugröret som brukar följa med när du köper tex 5-56! och dränkte hålet så mycket det gick sen tog jag och tog bort klipsen som håller ihop kåpan sitter just framför lilla torpedväggsavskiljaren den som mappsensorna bla sitter fäst i den drar du rätt upp efter att ha lossat 2 muttrar på vardera sida! finns även en liten inspektionslucka eller vad jag ska kalla det vid anslutningen till motorns kontaktstycke ta bort det och använd ett typ vanligt sugrör som du kan vinkla in i kåpan och försök att spruta snett uppåt innåt sen hur mycket som når fram till motorn e ju lite svårt att säga....
    men iaf jag tog som sagt även bort klipsen som håller ihop kåpan och bände isär den såpas att jag kunde komma in emellan fläktens galler och på så sätt dränka in hela fläktmotorn med 5-56 det håller om du har tur kanske ett halvår om du gör samma procedur ett antal gånger under det halvåret säg var 3:e vecka typ... det funkade hjälpligt för mej men sedan var det bara att byta fläktmotorn.... läs min tråd:" Ja! jag klarade det bytt cupévärmefläkten 9000 för 1a gången" finns på sida 2 i allmänt!
    Lycka till kollega
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Gnissel från kupéfläkt

    Du kan dock med fördel använda nåt annat än 5-56,nånting med mera smörj i,gärna med teflon.

    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Gnissel från bromsar?
    Av Fairlane i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 08:13
  2. Gnissel från framhjulet
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •