Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

  1. #1

    Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    När jag bytte bränslepump knäckte jag en av de lätt berömda vinklarna/backventilerna. När jag sedan tvingades ta upp pumpen igen rök den andra (svinkall plast och aningen bråttom är ingen bra kombination).

    Jag handlade först backventilen på trycksidan, den vita.

    Andra gången rök returkopplingen. Då jag var på Bilexpo och handlade denna fick jag veta att det inte spelade någon roll om den var svart (retur) eller vit (tryck).
    - Vi använder vita på båda, sa han.

    Kan det verkligen stämma?

  2. #2

    Re: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    Tack vare en skicklig svärfar är det här löst.

    Sätter man samma vita backventiler på båda kopplingarna så funkar inte reduceringsventilen, detta gör att trycket fram blir sjukt högt. Närmare bestämt över 5 bar!
    Genom att ta bort själva ventilen i returkopplingen funkar allt korrekt igen.

    Obs, detta endast när man använder tryckkopplingar på både tryck- och retursidan.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    ganska logiskt att man inte ska ha backventiler på båda?
    Från början fanns bara den ena att köpa som reservdel och man fick pilla ur backventilen om man skulle använda den på den andra slangen.
    Nu finns båda varianterna som eftermarknadsdel iallafall, vet inte hur det är original men i vilket fall som helst så får man ju hålla koll på detta vid montage.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ganska logiskt att man inte ska ha backventiler på båda?
    Från början fanns bara den ena att köpa som reservdel och man fick pilla ur backventilen om man skulle använda den på den andra slangen.
    Nu finns båda varianterna som eftermarknadsdel iallafall, vet inte hur det är original men i vilket fall som helst så får man ju hålla koll på detta vid montage.
    LM;s länk e kanon.

    Det är faktiskt en säkerhetsdetalj att det ska vara backventiler på både tryck och retur.
    Vid händelse av olycka eller annan onormal situation ska ev. bränsleläckage alltid begränsas.

    Sen vad gäller startegenskaperna så rinner ju allt bränsle tillbaka i tanken och då kan man få nöta bra länge på starten innan bilen hoppar igång.

    Så visst är det logiskt att ha backventiler i ett bränslesystem som är s.k. återcirkulerande.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6

    Re: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ganska logiskt att man inte ska ha backventiler på båda?
    Från början fanns bara den ena att köpa som reservdel och man fick pilla ur backventilen om man skulle använda den på den andra slangen.
    Nu finns båda varianterna som eftermarknadsdel iallafall, vet inte hur det är original men i vilket fall som helst så får man ju hålla koll på detta vid montage.
    LM;s länk e kanon.

    Det är faktiskt en säkerhetsdetalj att det ska vara backventiler på både tryck och retur.
    Vid händelse av olycka eller annan onormal situation ska ev. bränsleläckage alltid begränsas.

    Sen vad gäller startegenskaperna så rinner ju allt bränsle tillbaka i tanken och då kan man få nöta bra länge på starten innan bilen hoppar igång.

    Så visst är det logiskt att ha backventiler i ett bränslesystem som är s.k. återcirkulerande.
    Så sant!
    Nu innan jag pop-nitat samman golvet ovanpå pumpen så är det både lätt och snabbt att byta kopplingen. To be done!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    det jag menade oavsett kulör på ventilen är ju att man inte kan ha två likadana ventiler...........tidigare har det bara sålts en slags ventil och man får vara observant på vilken som är vilken och modifiera den ena.
    De som säljs idag som eftermarknadsdel är väl alla vita tror jag.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!

    Okej, men oavsett vilket håll den stoppar åt så heter det ju backventil. Framventil låter konstigt eller hur .

    Om bränslesystemet är helt tätt när det inte finns något tryck så stannar soppan i ledningarna så starttrycket uppnås direkt pumpen börjar snurra.

    Räcker att returledningens ventil saknas/ramlat isär så rinner soppan ur och man får nöta på starten lite väl mycket.

    Alltid kul när saker löser sig.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem, kommer ingen bränsle OG9-5
    Av stfu_rtfm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 14:31
  2. Laddtrycks problem. Backventiler?
    Av Natrep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 22:31
  3. Kass bränslepump 900ng ska bytas men hur?LÖST
    Av saabnissen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 11:40
  4. ng900 2,0T stryper vid 0,4bar efter bytt bränslepump, LÖST.
    Av lzs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 06:38
  5. Problem med ny bränslepump!
    Av deicide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •