Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm/Mattmar
    Inlägg
    45

    Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Hej!
    Jag har av någon anledning börjat känna ett stort sug efter en Lexus IS200 (eller IS300), trots att jag inte provkört någon. Det är bara någon fix idé jag har, utan någon speciell anledning. Gillar dock att den är så kompakt, verkar ha bra körkänsla och har väldigt fina linjer. Tror att jag behöver ha ägt en ett tag en så att suget försvinner bara...

    Saab 9000 är ju min absoluta favoritbil annars, och i jämförelse med Lexusen är den ju både större, mer praktisk, billigare och piggare och antagligen mer bekväm.

    Min fråga gäller förbrukningen:

    Min bil (9000 -94 2.3 T) drar oftast 0.82 mellan tankningarna. (Brukar vara lugna långkörningar, kombinerat med några mil stadskörning.) Lexusen verkar vara svår att få ner i samma. Någon som har erfarenhet? Saaben är ju större, äldre, starkare motor; borde inte behöva vara så.

    Hur jag än vänder och vrider på det får jag det inte till att bli många fördelar för Lexusen på något plan. Har någon jämfört?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Jag har haft både Saab 9000 (2,0t - 97) och IS200 -01. Den körning jag hade då så var lexusen törstigare (körde stadskörning med lite 90 väg mitt i). Om jag inte minns helt fel så drog lexusen ca 1 dl mer per mil (IS med automat är högre växlad och skönare att köra på landsväg. Den manuella blir lite surrig trots 6 vxl).
    Detta kompenserades dock flerfaldigt eftersom Lexusen kostade exakt 0 kr i rep under 4 år medans saaben fick för sig att bryta ihop varannan månad typ.

    Lexusen är skitskön att köra. Fastare i hullet än 9000 men inte alls stötig. kul i böjarna men inte så snabb på rakorna.
    Fördelar med saaben: Mer utrymme i bilen. lite skönare stolar. Framkomlighet på vintern
    Fördelar lexusen: Kvaliteten på precis ALLT som har med bilen att göra, inget löst och skaller från ditt och datt, allt sitter fast. Mkt roligare att köra, ligger bra i svängarna.

    Om man tycker 200:an är för sölig så finns IS300 men 214 hk att köpa med

    Se till att få prova en, gärna med sportpaket. Gör bilen snyggare och fastare i hullet och dessutom en LSD om det är en manuell
    mvh Benke
    RX 450h -12

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm/Mattmar
    Inlägg
    45

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Hej!
    Tack för utförligt svar! Hur vet man om det är sportpaket? På blocket finns två IS i Jämtland just nu, har tittat på båda (med inte provkört). Den röda ser ju väldigt sportig ut, men jag vet inte om det är sportpaket eller eftermarknadsbygge. Den är för övrigt väldigt snygg och jag har inte sett tex samma spoiler på någon annan annons.

    Sen gillar jag verkligen också sportcrossvarianten som man ser ibland.

    Hur känns den på vinterväglag? Jag är ju van vid framhjulsdrift! Blir det stor skillnad med antispinn?

    Mvh
    Erik

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Lättaste sättet att se om den har sportpaket är att titta på ratten. De med sportpaket har en tvåfärgad ratt.
    denna har sportpaket: http://www.blocket.se/jamtland/Lexus_IS ... w=1&last=1
    Den röda var ju roligare utrustad än den silvriga:
    http://www.blocket.se/jamtland/Lexus_IS ... m?ca=3&w=1
    Bilar före 01 kan ha problem med cd-spelaren(verkar vara det enda typfel som finns överhuvudtaget )

    Jag hade hellre köpt den från 02. Facelift, xenonljus, skinn/alcantara(vilket även innebär elinställbara stolar fram) och bättre stereo. Kolla dock upp om kamremmen är bytt. Den ska bytas vid 15000 ELLER 8år, vilket borde vara typ nu för den. Hämtade precis min RX300 från ett sånt byte och det gick på 15000kr inkl service, kamrem, vattenpump och nya bromsklossar runt om...

    Bilen är inte lika spårsäker som en 9000. När man gasar så kan det viftas lite i baken innan antispinnen får fatt på hjulen. Största skillnaden tyckte jag var vid rödljusen. Man är sällan snabbast därifrån
    Bilen är känslig för hjulinställningen. Fast man är inom toleranserna så kan man få helt olika beteende på bilen. Jag gjorde hjulinställing på min och var inte nöjd. Alla värden var bra men den var otroligt snabb på att byta riktning. Räckte fan att tänka "filbyte" så var bilen över. Lämnade in och gjorde om och då blev det väldigt stabil och bra.

    Ta och prova bilen, den är väldigt rolig att köra på vintern, sladdar inte om antispinnen är i och sladdar precis huuuur mycket du vill om du kopplar ur den!
    mvh Benke
    RX 450h -12

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm/Mattmar
    Inlägg
    45

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Mången tack för din info. Det betydde mycket!

    Mvh Erik

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Ut och prova och meddela hur det var
    mvh Benke
    RX 450h -12

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    En lexus IS200 har ju drivhjulen på fel ända ju. Fast det är enda felet jag kan komma på.

    En kollega har en -02 automat och den är väldigt lätt i rumpan. Sladdar o slirar som en gammal 240.

    Fast kvalitén är inget å klaga över.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm/Mattmar
    Inlägg
    45

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Hej Benke!
    Jag var på Kaiser bil i Stockholm i helgen och tittade på två sportcross-bilar de hade där. Det gick inte att provköra (sommardäck, inparkerade i bilhallen, inget batteri etc) men det var kul att kolla på dem. Tror dock att vill ha-känslan infinner sig mer ute på vägen än där i bilhallen.

    Den röda här i Jämtland hann jag inte titta på. Nu är annonsen borta. Den gråa kändes lite... gammal.

    Jag håller utkik!

    Mvh
    Erik Sätre

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Bensinförbrukning 9000 vs Lexus

    Håll ögonen öppna efter 02 eller nyare, var facelift från då.
    Bara leta vidare och ha koll på kamremmen, sen bara köpa
    mvh Benke
    RX 450h -12

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3i : Bensinförbrukning 1,5 L/mil normalt ?
    Av Perzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 11:58
  2. Saab 9-5 lexus rear light
    Av etech i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 18:25
  3. Bensinförbrukning og9-3 vs 9000 vs 9-5
    Av Mr.Barbeque i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 20:09
  4. Saab 9000 bensinförbrukning skyhög
    Av FluuR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 17:20
  5. SAAB vs. Lexus vs. garantier
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •