Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: När kan man polera ny lack?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västanvik Motala
    Inlägg
    57

    När kan man polera ny lack?

    Haft bilen inne hos lackeraren för lackering utav taket, upptäckte i går en mindre defekt i lacken som verkar vara åtgärdat av en polering, nu till min fråga bilen lackades för ca 2.5 veckor sedan. När kan jag gå på lite försiktigt med ett ultrafint polermedel? Medlet jag tänkt använda är Menzerna final finish (silikon fri ultrafin rubbing)

  2. #2

    Re: När kan man polera ny lack?

    Polera på lacken kan du göra rätt så omgående.
    Det man ska försöka undvika är att lägga på någon form av lackskydd.
    Då lacken behöver andas några månader.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: När kan man polera ny lack?

    Hej !

    Polering bör nog undvikas på ny lack,det räcker nog med vax bara..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västanvik Motala
    Inlägg
    57

    Re: När kan man polera ny lack?

    Ok
    Tackar för det rådet men upptäckte i dag ytterligare en miss.
    Blir så trött hittade ett ganska stort område, på taket där det verkar som om de stått stilla för länge med slipmaskinen, är grova sliprepor sen är det rejält snålat med klarlacken över det området. Så det resulterat i ett torrsprut
    Illa när man lämnade bilen till AW´s billackeringar som enligt folkmun sägs vara de mest seriösa här i stan. De har typ alla försäkringsjobb i från tex Volvo SAAB Ford etc. Kommer först att gå på snällt men bestämt och stå på mig och säga att jag inte accepterar den missen. Är de så seriösa som de påstår tar de ju då givetvis på sig missen, och rättar till den. Om de ändå inte mot förmodan tar på sig misstaget, kommer jag kontakta konsument ombudsmannen, sen verkligen sprida ut på samtliga Svenska bilforum hur "seriösa" dom är. Men hoppas som sagt jag slipper det...

  5. #5

    Re: När kan man polera ny lack?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Polering bör nog undvikas på ny lack,det räcker nog med vax bara..

    Mvh
    Vax ska man inte använda på en lack som är ny laggd,
    Den måste få en chans å släppa ut och andas.

    Polering är ingen fara å göra på en ny lack, det man ska tänka på bara är att inte köra lika hårt som på en gammal lack.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: När kan man polera ny lack?

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Polering bör nog undvikas på ny lack,det räcker nog med vax bara..

    Mvh
    Vax ska man inte använda på en lack som är ny laggd,
    Den måste få en chans å släppa ut och andas.

    Polering är ingen fara å göra på en ny lack, det man ska tänka på bara är att inte köra lika hårt som på en gammal lack.
    Hej !

    Varför skall man polera ny lack om man inte skall kunna skydda den efteråt?
    Det enda som vi polerat bort på ny lack är färg dam som då och då kan förekomma.
    På en firma där jag jobbat i 5 månader så har vi aldrig polerat en ca 2 veckor gammalt ny lack,utan bara vaxat.
    Jag menade inte direkt att lägga vax på en dags gammal lack utan ca 2 veckor då har vi använt alltid vax.
    Samma sak på nya bilar som är direkt lackade,där var det bara vaxa ingen polering.
    Men jag kan ha fel,många som gör på olika sett,men det är så jag blev upplärd i alla fall.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7

    Re: När kan man polera ny lack?

    Varför man ska polera på den svarade du själv på ju
    För att få bort färgdamm dammkorn och för att polera ihop lackade och ej lackade ytor.
    Även för att få upp era lyster i lacken så kan man polera upp en ny lackad lack,
    Nya bilar behövs poleras bra mycket oftare än vad vanliga svensson tror när han köper en ny bil.
    För ofta när bilarna kommer från fabriken så har dom blivit bättrade någon stans å det får man då polera bort eller ut så det inte syns så mycket.
    Men vax ska man inte lägga på en ny lackad yta,
    Tycker två veckor låter lite men det kanske fungerar nu är ju inte så mycket lösningsmedel längre i lackerna,
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: När kan man polera ny lack?

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Varför man ska polera på den svarade du själv på ju
    För att få bort färgdamm dammkorn och för att polera ihop lackade och ej lackade ytor.
    Även för att få upp era lyster i lacken så kan man polera upp en ny lackad lack,
    Nya bilar behövs poleras bra mycket oftare än vad vanliga svensson tror när han köper en ny bil.
    För ofta när bilarna kommer från fabriken så har dom blivit bättrade någon stans å det får man då polera bort eller ut så det inte syns så mycket.
    Men vax ska man inte lägga på en ny lackad yta,
    Tycker två veckor låter lite men det kanske fungerar nu är ju inte så mycket lösningsmedel längre i lackerna,
    Hej !

    Färdamm brukade inte finnas på alla lackade ytor,är det bra lackat och skyddat så bör färgdamm inte förekomma..

    Hur som nu har man lärt sig något nytt i alla fall,men som sagt många lär göra på olika sett,men än så länge inte sett någon polera en helt ny bil,det enda vi gjorde är tvätta noggrant med svag avfettning samt vax på nyare bilar.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västanvik Motala
    Inlägg
    57

    Re: När kan man polera ny lack?

    Var nere nyss hos lackarn vart behandlad som skit, och givetvis låg solen på så det inte syntes och han vägrade köra in den i hallen då hade han sett det, han påstod det var sånt man fick räkna med. eller hur?! Nu jävlar ska folk få veta vilka amatörer det är! Så gott folk passa er för AW´s billackering AB i Motala! Det var första och sista gången jag anlitade dom...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: När kan man polera ny lack?

    Citat Ursprungligen postat av zebzz
    Var nere nyss hos lackarn vart behandlad som skit, och givetvis låg solen på så det inte syntes och han vägrade köra in den i hallen då hade han sett det, han påstod det var sånt man fick räkna med. eller hur?! Nu jävlar ska folk få veta vilka amatörer det är! Så gott folk passa er för AW´s billackering AB i Motala! Det var första och sista gången jag anlitade dom...

    Fy fan vad tråkigt o att dom inte åtgärdar de heller .... AW's är ingen lack firma utan mer målare enligt folket i mitt garage så du är inte ensam o tycka illa om den firman..

    Kan rekommendera Skge Ugn&plåt lack Där lämnar jag alla mina saker som ska lackas till min bil. Dom kan det där med att lacka

    // Osse

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: När kan man polera ny lack?

    Citat Ursprungligen postat av MRC Osse
    Citat Ursprungligen postat av zebzz
    Var nere nyss hos lackarn vart behandlad som skit, och givetvis låg solen på så det inte syntes och han vägrade köra in den i hallen då hade han sett det, han påstod det var sånt man fick räkna med. eller hur?! Nu jävlar ska folk få veta vilka amatörer det är! Så gott folk passa er för AW´s billackering AB i Motala! Det var första och sista gången jag anlitade dom...

    Fy fan vad tråkigt o att dom inte åtgärdar de heller .... AW's är ingen lack firma utan mer målare enligt folket i mitt garage så du är inte ensam o tycka illa om den firman..

    Kan rekommendera Skge Ugn&plåt lack Där lämnar jag alla mina saker som ska lackas till min bil. Dom kan det där med att lacka

    // Osse
    Lite OT kanske...

    Akta er för AW:s om ni är från Mtla. Hade ingen rolig upplevelse där i sommras när min bil skulle få ny lack på ena framskärmen.

    Fick bilen efter 1 vecka (skulle ta 1-2 dagar från början.), då var det damm och smuts i hela inredningen. Hur kan man lämna ifrån sej något sånt? Oproffsiga och spydiga. Lacken vart la duglig men inget rolig folk att ge pengar till när dom knappt bryr sej om bilen dom har inne.

    Iofs fick dom en redig utskällning (var skogstokig^^,) och så snällt göra en ordentlig rengörning inne i kupén.

    Tack för tipset Osse.

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västanvik Motala
    Inlägg
    57

    Re: När kan man polera ny lack?

    Känns jävligt skönt att man inte hallucinerar tydligen då, nu när man får höra det i från fler så är det ju verkligen bekräftat. Ska vänta några veckor sen ge mig på och försöka polera till missen, men ska först fokusera på lack av resten av bilen och nya kjolpaketet. MRC Osse du kan juh få slå ett öga på deras misstag nån dag om du vill // Grannen

  13. #13

    Re: När kan man polera ny lack?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Varför man ska polera på den svarade du själv på ju
    För att få bort färgdamm dammkorn och för att polera ihop lackade och ej lackade ytor.
    Även för att få upp era lyster i lacken så kan man polera upp en ny lackad lack,
    Nya bilar behövs poleras bra mycket oftare än vad vanliga svensson tror när han köper en ny bil.
    För ofta när bilarna kommer från fabriken så har dom blivit bättrade någon stans å det får man då polera bort eller ut så det inte syns så mycket.
    Men vax ska man inte lägga på en ny lackad yta,
    Tycker två veckor låter lite men det kanske fungerar nu är ju inte så mycket lösningsmedel längre i lackerna,
    Hej !

    Färdamm brukade inte finnas på alla lackade ytor,är det bra lackat och skyddat så bör färgdamm inte förekomma..

    Hur som nu har man lärt sig något nytt i alla fall,men som sagt många lär göra på olika sett,men än så länge inte sett någon polera en helt ny bil,det enda vi gjorde är tvätta noggrant med svag avfettning samt vax på nyare bilar.

    Mvh
    Har jobbat själv med iordningställande av nya bilar och det va inte alla som såg nya ut när dom kom direkt.
    Flertalet har man fått stå å polera som om dom varit några år gamla.
    Även våtslipat ner ett antal
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

Liknande ämnen

  1. Polera svart lack själv?
    Av polacoloco i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •