Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Centerhögtalare i 9-3 SS - vilken dimension?

  1. #1

    Centerhögtalare i 9-3 SS - vilken dimension?

    Är det ngn som på rak arm vet vilken dimension som centerhögtalaren fram har i 9-3 SS?

    Frontarna höger och vänster är ju 3,5", men centern tycks något större. Dock är jag inte hundra om det är 4" (har inte hunnit kontrollmäta ännu).

    Nästa fråga - får det plats en "vanlig" 4"-tummare i detta hål i sådana fall? Eller är det problem med magneten?

    Sista frågan - vilket ohm-tal gäller för std-centern?

    Jag har MB Quarts 3.5" fram numera, och tänkte byta även mitten till MB Quarts om det går.

    /Stefan

  2. #2

    Re: Centerhögtalare i 9-3 SS - vilken dimension?

    Citat Ursprungligen postat av Stefan_93SSAero
    Är det ngn som på rak arm vet vilken dimension som centerhögtalaren fram har i 9-3 SS?

    Frontarna höger och vänster är ju 3,5", men centern tycks något större. Dock är jag inte hundra om det är 4" (har inte hunnit kontrollmäta ännu).

    Nästa fråga - får det plats en "vanlig" 4"-tummare i detta hål i sådana fall? Eller är det problem med magneten?

    Sista frågan - vilket ohm-tal gäller för std-centern?

    Jag har MB Quarts 3.5" fram numera, och tänkte byta även mitten till MB Quarts om det går.

    /Stefan
    Vad tyckte du om Original högtalarna ?
    Jag kör ju samma bil fast 2.0:an..

    Har också funderat på att byta högtalare, men vet if*n hur man demonterar bort "Original" högtalarna.
    Är det svårt att byta ut dom ?
    Måste man skruva och ha sig ?

  3. #3
    Jag var inte alls förtjust i originalhögtalarna - men jag kör 7/150W-systemet. Troligen låter det bättre med 13/300W-systemet.

    Ljudet blev avsevärt mycket bättre med bytet till MB Quarts-högtalarna. Kostade bara 1.000 kr/par också - så för det priset känns det som ett väldigt stort lyft.

    Det är inga problem att byta originalen - bara väldigt trångt att komma åt. Jag fick sätta en torxbit på skruvarna innerst, mot rutan, och sedan använda polygrip för att kunna vrida runt. Finns säkert bättre verktyg... men man tager vad man haver

    Jag gjorde sen så att jag kapade originalkablaget (sitter kopplingsdosor original), och satte dit kabelskor istället. Sen var det bara att skruva tillbaks grejerna (jag använde andra skruvar, då det inte passade perfekt med skruvhålen på MB Quarts'en).

    //Stefan

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Stefan_93SSAero
    Jag var inte alls förtjust i originalhögtalarna - men jag kör 7/150W-systemet. Troligen låter det bättre med 13/300W-systemet.

    Ljudet blev avsevärt mycket bättre med bytet till MB Quarts-högtalarna. Kostade bara 1.000 kr/par också - så för det priset känns det som ett väldigt stort lyft.

    Det är inga problem att byta originalen - bara väldigt trångt att komma åt. Jag fick sätta en torxbit på skruvarna innerst, mot rutan, och sedan använda polygrip för att kunna vrida runt. Finns säkert bättre verktyg... men man tager vad man haver

    Jag gjorde sen så att jag kapade originalkablaget (sitter kopplingsdosor original), och satte dit kabelskor istället. Sen var det bara att skruva tillbaks grejerna (jag använde andra skruvar, då det inte passade perfekt med skruvhålen på MB Quarts'en).

    //Stefan
    Vilka ställen har du bytt högtalare på.?
    Jag har oxo 7/150 watts systemet..
    Jag undrar dom som är vid dörrarna, skall man byta dom mantro? Högtalarna som är bak är ju bara delade som diskanter.
    Högtalrna fram har basdelning eller hur funkar det?
    //Emil

  5. #5
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Annars kan man göra så här: (8 MB pdf-dok)
    http://members.iinet.net.au/~mmo/Docs/Saba.doc

  6. #6
    >> Emil
    Jag har än så länge bara bytt höger/vänster fram.

    Rev nyss bort centern också, och det är likadan högtalare som bak. Dvs 4", i 4 ohm. Så jag antar att det bara är att sätta dit en MB Quarts där också, fast 4" denna gång.

    Tack Pelle för tipset! Jag har läst den tidigare, och det är nästa steg

    Förresten - länken du hänvisar till går till Worddokumentet, och det är på 8 Mb. Finns även som pdf, och då är det bara på 1.8 Mb. Tips för alla som sitter på segare lina.
    Finns även andra intressanta saker på samma sida:
    http://members.iinet.net.au/%7Emmo/guides.htm

    //Stefan

  7. #7
    Om det är fler som undrar, så har jag nu fått bekräftat av Jari (stort tack!)här på forumet att det är samma högtalare i centern fram som bak i 9-3 SS - dvs 4", 4 ohm's högtalare.

    F.ö. skall följande gällande:
    3.5" fram - 4 ohm. Samma i alla stereopaket. Dock tillkommer diskanter för 13/300W
    4" center - 4 ohm. Kan bli tajt med magneten vid byte. Finns på 7/150W samt 13/300W
    4" bak - 4 ohm. Samma som centern fram. Diskanter tillkommer för 13/300W
    6.5" fram - 2 ohm(!) Värt att notera innan ev. byte sker till "vanlig" 4-ohm'are. Notera även att hela dörrsidan måste tas bort, räcker inte med gallren. Finns på 7/150W samt 13/300W
    6x9" - finns bara i 13/300W. AMP2 (slutsteget) orkar kraftigare 6x9"-or, om man vill byta upp sig.

    //Stefan

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Tycker 300-systemet låter jäkligt duktigt. Nästan lite för högt, kanske ska prova att sänka

    Så varför byta till större grejer, måste ju väga mer


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  9. #9
    Nu är "problemet" för min del att jag sitter med 7/150W-systemet, inte 300W. Jag brukar inte heller vara särskilt förtjust i fabriksmonterade system, och byter hellre själv ut grejerna till mer välljudande.

    //Stefan

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Fräscht.

    Mellan tumme och pekfinger, hur mycket väger en 12" bas?
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  11. #11
    Några kilo... plus låda... ännu fler kilon. Fast jag väger själv bara c:a 57 kg - så jag har mycket tillgodo innan jag kommer upp i medelsvenssonvikten

    Sparar även in lite vikt på att inte ha 6x9"-orna.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Stefan_93SSAero
    Om det är fler som undrar, så har jag nu fått bekräftat av Jari (stort tack!)här på forumet att det är samma högtalare i centern fram som bak i 9-3 SS - dvs 4", 4 ohm's högtalare.

    F.ö. skall följande gällande:
    3.5" fram - 4 ohm. Samma i alla stereopaket. Dock tillkommer diskanter för 13/300W
    4" center - 4 ohm. Kan bli tajt med magneten vid byte. Finns på 7/150W samt 13/300W
    4" bak - 4 ohm. Samma som centern fram. Diskanter tillkommer för 13/300W
    6.5" fram - 2 ohm(!) Värt att notera innan ev. byte sker till "vanlig" 4-ohm'are. Notera även att hela dörrsidan måste tas bort, räcker inte med gallren. Finns på 7/150W samt 13/300W
    6x9" - finns bara i 13/300W. AMP2 (slutsteget) orkar kraftigare 6x9"-or, om man vill byta upp sig.

    //Stefan
    du vet inte exakt vilka frekvensområden respektive element får levererat? tänkte om du och jari snackat om det.? har för mig jag läst om det men glömt bort var.

    systemets komplicerade uppbyggnad gör det onekligen svårt att få ut en lågnivåsignal som innehåller hela frekvensregistret.

    mvh

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    du vet inte exakt vilka frekvensområden respektive element får levererat? tänkte om du och jari snackat om det.? har för mig jag läst om det men glömt bort var.

    systemets komplicerade uppbyggnad gör det onekligen svårt att få ut en lågnivåsignal som innehåller hela frekvensregistret.

    mvh
    Jag vet tyvärr inte vilka frekvensområden som resp. högtalare är begränsad till. Har också för mig att jag sett ngt sådant tidigare, men minns inte var...

    Det verkar ju vara en hel del som utnyttjat AMP1's (6,5"-ors steg fram) högtalarutgångar för att få ut signal, som sedan omvandlas till lågnivå. Inte snyggaste sättet, men det tycks ju funka trots allt. Ska tydligen gå att få ut lågnivå från AMP1 om man är händig med lödpennan.

    //stefan

  14. #14
    Jag har märkt att det hänger en hel del kablage löst i "våra" bilar där bak där dvd-läsaren sitter och förmådligen också slutsteget och / eller cd-växlaren skall sitta om man har AS3 system.

    Man borde kunna ta signaler från iaf en av dessa kablar. Höger / vänster + start och stängning av steg. Har inte tillgång till mätinstrument nu så jag vågar inte säga något, men det borde ju gå

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Tycker 300-systemet låter jäkligt duktigt. Nästan lite för högt, kanske ska prova att sänka
    Hmm... Min åsikt är att det enda som i alla fall låter hyfsat i 9-3ss är 300w-systemet. Det låter dock inte speciellt bra... Rätt ojämnt.

    Men det är trevligt med aux-in och rattknappar...
    Hade jag 150w-systemet skulle jag nog definitivt vilja uppgradera, och det är ju 5kkr billigare än 300w, så man får ju lite prylar för de pengarna!
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    300
    Oj… …..
    Efter att ha läst inläggen här och noggrant (så noggrant som en novis nu kan) gått igenom guiderna på ”http://members.iinet.net.au/%7Emmo/guides.htm” så börjar man inse att planerna är om inte omöjliga men för mig antagligen ouppnåeliga.

    Kör med 300/13 och hade planer på att skicka in ett extra steg där bak för att driva 4st 8or i bagaget (vem behöver kunna lasta?)
    I guiderna så hakar man på steget under förarstolen men jag som har ett steg där bak skulle jag kunna få lågnivå ifrån detta och slippa gå runt halva bilen i onödan eller är det kört?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    Det borde nog fungera med att ta signalen från det bakre slutsteget. Helst om du endast vill ha basen, för bakre teget driver väl 6x9 basarna om jag inte minns fel?
    9-3SS Vector

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    300
    Som snabb följdfråga, nu har jag inte bilen hemma så jag kan inte gå ut och kolla men om det skulle vara så lyckat att det är ett rent bassteg skall man då döda det och driva alla 6 högtalare på ett nytt stort steg?
    Eller tjuva signal och bara driva de 4 nya med ett nytt steg?

    Ha överseende med min inkompetens men alla måste börja någonstans.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Zleaze
    Som snabb följdfråga, nu har jag inte bilen hemma så jag kan inte gå ut och kolla men om det skulle vara så lyckat att det är ett rent bassteg skall man då döda det och driva alla 6 högtalare på ett nytt stort steg?
    Eller tjuva signal och bara driva de 4 nya med ett nytt steg?

    Ha överseende med min inkompetens men alla måste börja någonstans.
    jag hade låtit org-steget driva 6*9orna som nu och bara parallelkopplat ett extra steg på högninvån från detta. eftersom du har baslådan bak så gör det ingen enorm skillnad om 6*9orna får mer effekt, de tar ändå bara lågfrekv-registret.

    det första steget jag gjort skulle vara att som stefan byta 3,5" i i-panelen mot tex MB quart-dito, det om något gör mycket för ljudkvalitén. basen kommer på andra plats.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    Problematiken är att originalslutsteget är kopplat till en fiberbuss som aktiverar signaler till detta slutsteget. Tar du bort det får du ingen signal
    ibak.
    Därför måste du ta högnivå från detta. (om du inte kopplar lågnivå innefrån detta, dock rätt bökigt att ta reda på vad som är vad)
    9-3SS Vector

Liknande ämnen

  1. Vilken dimension kan jag ha på mina fälgar?
    Av mrsniper i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 20:35
  2. dit med öppet filter vilken dimension på rör?
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 21:32
  3. Vilken dimension på vinterdäck får jag ha på en 95 2009
    Av JohnMedBatong i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 12:20
  4. Bromsfråga NG 900, vilken dimension på insex nycklar
    Av llm532 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 02:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •