Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Öresund
    Inlägg
    36

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Snälla hjälp mig värdera min bil. Jag hittar endast en motsvarande på blocket eller bytbil.com
    http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5 ... =23_11&w=3


    Det är egentligen milen på min bil som ställer till det. Bilar med samma utrustning har gått färre mil och är värderade i runda slängar 80 000 - 99 000 :-

    Hur långt är egentligen rimligt att köra runt för att hämta en bil. Jag bor i Skåne och de flesta bilar finns betydligt norr om där jag bor.

    Saab 9-5 Aero Kombi -02 (tillverkad och uttagen) ~19 000 mil

    Automatisk växellåda
    Halvskinn
    Pluspaket:
    • Justerbart armstöd fram
      Golvmattor i textil
      Bagagenät

    Pilotpaket:
    • Elmanövrerade stolar fram (minne för förarstol och backspeglar)
      Stöldlarm
      Automatiskt avbländande in- och utvändiga backspeglar
      Parkeringssensor
      Handsfreeförberedelse inkl antenn med kabel
      Regnsensor för vindrutetorkare

    Takvinge
    Uppvärmt baksäte
    Ljudanläggning AS2

    Bilen saknar alltså, det är utrustning som jag inte är intresserad av.
    • Taklucka
      Drag
      Xenon (skulle jag iofs kunna tänka mig, men inte byta mot annan utrustning)
      Helskinn
      Navigator

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av Wicke
    Snälla hjälp mig värdera min bil.
    Ska du köpa samma bil hos handlare gissar jag på 70000, privat kanske 55000:-

    Jag var ju och tittade 9-5or i höstas, här kommer några exempel på bilar jag tittade på (samtliga aero kombi):

    - MY2003, 16100 mil, fullutrustad till tänderna (hade verkligen all utrustning). Enda som drog ned värdet var en minimal buckla (en sten som skjutits iväg från gräsklippare), några stenskott i huven samt att aero-läppen på frontspoilern saknades. Ägaren var beredd att släppa den för 56000.

    - MY2003, 11800 mil, det mesta i utrustningsväg (kommer inte ihåg exakt vad den hade och inte hade), inga skavanker förutom rostigt avgasystem. 76000:- var det jag erbjöds som pris efter lite prutande.

    - MY2004, 11400 mil, all utrustning förutom ventilerade säten, xenon och taklucka. Enda skavanken är backsensorer som fungerar ibland, ibland inte. Denna bil köpte jag för 87500.

    Egentligen är det väl den första bilen som är närmast din. Din har gått lite längre och är 1 år äldre, det väger antagligen upp de skavanker jag nämnde vilket för mig att tro att 55000 är det du skulle få ut om du själv sålde din bil begagnat. De andra bilarna visar snarare att miltalet och årsmodellen slår ganska hårt på priset.

  3. #23
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    vilket för mig att tro att 55000 är det du skulle få ut om du själv sålde din bil begagnat.
    Vilket är helt ointressant då man ska kunna köpa en likvärdig bil för summan FB betalar ut!

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Hos en handlare!

    En bil för 55k privat tvivlar jag på kostar mindre än 65-70k hos en handlare.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  5. #25

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    9-5 MY2002 och MY2003 skiljer sig en del till den senares fördel. Kan till viss del hålla med FB att mer elektronik har en benägenhet att gå sönder. Men de försöker bara motivera sina prisavdrag, så var uppmärksam.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Öresund
    Inlägg
    36

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    när jag köpte min fanns det också en del liknande objekt att välja på. Men nu verkar de försvunnit.

    Det finns bilar med min utrustning, men inte alls mina höga miltal de ligger på 80 000+.
    Det lämnar min bil i ett vakum, för 60 000 får du miltalen men inte all utrustning.

    Och det är trots allt billigare och lättare att reparera trasig utrustning än eftermontera. Så en bil med trasig backsensor håller jag högre än en utan backsensor vid annars samma pris och spec.

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    vilket för mig att tro att 55000 är det du skulle få ut om du själv sålde din bil begagnat.
    Vilket är helt ointressant då man ska kunna köpa en likvärdig bil för summan FB betalar ut!
    Det du säljer bilen för är vad någon annan köper den för... Eller vad menar du? Jag pratar alltså om en försäljning mellan två privatpersoner, inte inlösen hos en bilfirma.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Öresund
    Inlägg
    36

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Vilket är helt ointressant då man ska kunna köpa en likvärdig bil för summan FB betalar ut!
    Det du säljer bilen för är vad någon annan köper den för... Eller vad menar du? Jag pratar alltså om en försäljning mellan två privatpersoner, inte inlösen hos en bilfirma.

    Skillnaden i pris mellan de som vill göra affär är ju:

    Vill hemskt gärna sälja, kanske måste sälja: får acceptera köparens troligvtis prutade pris.

    Vill hemskt gärna köpa, kanske måste köpa: får acceptera säljarens föreslagna pris.

    Jag befinner mig just nu som, vill inte sälja, och måste köpa.

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av Wicke
    Jag befinner mig just nu som, vill inte sälja, och måste köpa.
    Jo, och det är surt att hamna i den sitsen, i synnerhet eftersom du inte hittat någon bil som exakt motsvarar din kraschade. Tyvärr brukar försäkringsbolagen inte ta hänsyn till sådant.

    Det jag skulle förselå att du behåller som en sista förhandlingsgrej gentemot försäkringsbolaget är att (efter att du har förhandlat upp deras bud såklart) säga ok, jag tar ert erbjudande men då vill jag montera av vinge, SID-display m.m. innan bilen går till skrot. Sådant brukar man kunna få dem att gå med på.

  10. #30
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Jag pratar alltså om en försäljning mellan två privatpersoner
    Vilket också är ointressant då man ska kunna köpa en likvärdig bil hos en bilhandlare! Så att blanda in vad man kan få för sin bil vid privat försäljning förstår jag inte

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Det står INTE i villkoren att man får ersättning som motsvarar priset hos en bilhandlare!

    Det står så här, ordagrant i Länsförsäkringars villkor:
    Ersättningen beräknas på egendomens värde i allmänna handeln omedelbart före skadan (marknadsvärdet).

    När jag själv hade en skada så gick de efter Blockets priser, privata säljare.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Jag pratar alltså om en försäljning mellan två privatpersoner
    Vilket också är ointressant då man ska kunna köpa en likvärdig bil hos en bilhandlare! Så att blanda in vad man kan få för sin bil vid privat försäljning förstår jag inte
    de säger samma till mig ,efter som bilen jag krockat inte har några garantier eller sånt jag kan få av en handlare, ska priset inte jämföras med vad de tar..

    dvs bilfirmans pris innehåller ett mervärde som min krockade bil inte hade....
    Mats Fhinn/3499/

  13. #33
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    [quote=imolaräser]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":8vfayriw
    Vilket också är ointressant då man ska kunna köpa en likvärdig bil hos en bilhandlare! Så att blanda in vad man kan få för sin bil vid privat försäljning förstår jag inte
    de säger samma till mig ,efter som bilen jag krockat inte har några garantier eller sånt jag kan få av en handlare, ska priset inte jämföras med vad de tar..

    dvs bilfirmans pris innehåller ett mervärde som min krockade bil inte hade....[/quote:8vfayriw]
    Ok... då får väl jag be om ursäkt för mitt felaktiga påstående & ta tillbaks det jag sagt! Men visst har det väl varit så tidigare att man skulle kunna köpa en likvärdig bil hos en handlare... eller!?!? Det har jag tagit för givet i alla år

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Öresund
    Inlägg
    36

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    IF försäkringsvillkor http://www.if.se/web/se/SiteCollecti...Motor_2009.pdf

    5.1 hur vi ersätter
    If har rätt att avgöra om skadat fordon ska repareras,
    ersättas med likvärdigt fordon eller om skadan ska ersättas
    kontant
    . If har också rätt att avgöra vem som ska
    utföra reparation alternativt var återskaffningen av delar
    ska göras. Om fordonet repareras ska försäkringstagaren
    beställa igångsättning av reparationen.
    Vid reparation ska begagnad likvärdig utbytesdel användas
    om sådan finns att tillgå.
    Kontant ersättning grundas på fordonets, se punkt 3.1,
    värde i allmänna handeln omedelbart före skadan.

    Motsvarande gäller också vid skada på, eller stöld av del av
    fordon eller tillbehör.
    Vid förlust av försäkrat föremål ska du kunna styrka såväl
    att du äger det förlorade föremålet som vad det är värt och
    hur gammalt det är. Kravet på sådant styrkande är större
    ju högre värde föremålet har.
    If övertar äganderätten till fordon, del därav och tillbehör
    som ersatts.
    Egentligen skulle man begärt värderingsman direkt. Eftersom man vet att försäkringsbolaget nästan alltid ger ett skambud. Och då ökar sannolikheten att värderingsmannen kommer över deras bud. Och man slipper själv bekosta värderingsmannen.

    5.6 tvist om värde
    Om vi inte kan komma överens om värdet av skada på
    egendom ska – om vi inte enas om annat – ett utlåtande
    begäras av en värderingsman som utses av svensk handelskammare.
    Värderingsmannen ska tillämpa de regler som
    finns i dessa villkor. I samband med att utlåtande av
    värderingsman begärs återtar vi vårt erbjudande.
    Om värderingsmannen finner att vi kommit till för lågt
    belopp, betalar vi hans kostnader. I annat fall betalar
    du 2,5 % av basbeloppet (det basbelopp som gällde för
    januari månad det år skadan skedde) för värderingen.
    Det svåra är ju skitsvårt att bestämma priset. Jag anser att en likvärdig bil har samma utrustningsnivå samma eller lägre milantal.
    Sen kan de som lägger ut på blocket och bytbil ha höftat till med ett rejält pris och tillåter mycket prutning, det gäller ju både bilfirmor och privatpersoner.
    Tex denna var ju helt fantastisk i pris. Samma mil och ungefär samma utrustning som min, önskade att alla höll den prisnivån.
    http://bytbil.com/bilar/saab/9-5/wv6kqf ... YHAAULQA__!

    Jag tror jag börjar närma mig ett avslut med försäkringsbolaget.
    Men han har varit tydlig med att hela bilen ska tas till skrot, jag får inte ta av en del utan att montera in en annan, tex får jag ta min eftermonterade stereo OM jag sätter i org. stereon.

  15. #35
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av Wicke
    Tex denna var ju helt fantastisk i pris.
    Ja... helt fantastisk dyr

    En M03 som gått strax över 19000 för 115000kr... är dom helt galna eller!

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Öresund
    Inlägg
    36

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Wicke
    Tex denna var ju helt fantastisk i pris.
    Ja... helt fantastisk dyr

    En M03 som gått strax över 19000 för 115000kr... är dom helt galna eller!
    Halva priset är rimligt. Men jag tyckte den var bra så den skickade jag till försäkringsbolaget när de skickade nollutrustade bilar till mig.

  17. #37
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Om man ska spinna vidare på försäkringsbolagets argument ang. elektrisk utrustning, så borde alltså en bil utan elfönsterhissar, elstolar, stolsvärme, ACC, farthållare och radio vara värd mer pengar och betydligt mer lättsåld än en bil med den utrustningen.
    Då borde man köpa en sådan bil snorbilligt, krocka den och göra en vinst på försäkringspengarna, eller?

    Vilket försäkringsbolag gäller det? Så man vet vad man ska undvika.
    Iofs är 60.000 inget vansinnigt skambud, men det är lite i underkant. 65.000-70.000 hade kanske varit trevligare, men det verkar som om handläggaren du råkat ut för har fattat att du inte har full koll på vad som gäller och försöker därför spara in lite utgifter för sin arbetsgivare. Fult? Jo, men försäkringsbolagen gör inga vinster på att betala ut höga ersättningar till höger och vänster. Deras intresse är att klämma ut så höga premier de kan, och betala så låga ersättningar som möjligt. Finns alltid godtrogna kunder som ler snällt, bockar och betalar.

    F.ö. ställer jag mig tveksam till att begreppet "i den allmänna handeln" ska avse privatköp. Praxis är nämligen att uttrycket "handeln" (som i "ute i handeln") avser just affärer, butiker och handlare. Alltså de som köper och säljer varor och produkter på professionell basis. Dit räknas alltså inte privatpersoner på Blocket och Tradera/eBay.
    All makt åt Thengil!

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Krockad bil, vad ska man förvänta sig?

    Lider verkligen med dig!

    Råkade ut för en olycka tidigare i vintras och fick tampas med mitt FB som i det fallet var Länsförsäkringar.
    Jag hade en og 9-3 Aero 01 med 13k mil som fick samma typ av skador som din fas tpå vänster kant och ett vajeräcke var orsaken.
    Deras första bud var på 35k . Jag köpte bilen förr 65k 2010, Efter mycket om och men, munhugg, exempelbilar och samtal med bilhandalre så hamnade jag på 60 tusen. så det hjälper att stå på sig!
    Min handläggare svor och spottade när han tillslut gav mig 60k för bilen

    Offtopic: För dom pengarna köpte jag en og 9-3 aero för 45k med samma miltal så nu hade jag helt plötsligt massa pengar över till godis
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

Liknande ämnen

  1. Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussninga
    Av Rodder76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 12:41
  2. Köpråd krockad 9-3SS -03
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 14:31
  3. Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 18:22
  4. Vad förvänta sig av Powerflex i framvagn, 9-5?
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 21:37
  5. förvänta sig av maptun steg 4
    Av 5xaero i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •