Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vart sitter bromsljuskontakten OG900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352

    Vart sitter bromsljuskontakten OG900

    Hej!

    Märkte idag att mina bromslampor lös efter att jag stängt av bilen och låst den. Jag misstänker att det är brommsljuskontakten som har pajat kan väl inte vara så mycket annat? Men vart sitter den antingen är jag blind eller så sitter den skumt till? Jag har kollar men hittar inte den.
    Bilen är en og900 -89.

    Mvh

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vart sitter brommsljuskontakten på og900?

    Den sitter allt vid bromspedalen under instrumentpanelen. Något lurigt till, ganska långt upp. Trycker man lätt med handen så brukar man höra kontaktens klickande. I ditt fall så kan det fungera om du drar lätt i pedalen utåt istället eftersom den är påverkad i normalläget. Ett tips är att det är det enda i närheten som har sladdar draget till sig. En spegel och ficklampa kan göra sökandet lättare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266

    Re: Vart sitter brommsljuskontakten på og900?

    Om man inte har farthållare då. Farthållaren känns dock lätt igen på att det är den kontakt som har en vakuumslang kopplad till sig. Tror bromsljuskontakten är den närmsta (nedersta/mot mitten) iaf.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Vart sitter brommsljuskontakten på og900?

    Låter som trådskaparen möjligen har problem med återgångsfjädern? Nu har jag hjärnsläpp fullständigt och kommer inte ihåg om den fjädern sitter i Huvudcylindern eller om det finns en på själva pedalen också? Men om Bromsen funkar i övrigt så är det nog bara kontakten som behöver justeras lite. Som ni sagt redan, den sitter där bakom knäpanelen, lite småmeckigt hitta den. Behöver man inte ta bort Knäpanelen? Det hade nog jag gjort. Sitter med en skruv i mitten, samt en skruv från varje sida utifrån bakre delen av hjulhusen, lite svåra se men en ficklampa är bra. Kan sitta under varsin klump av modelllera typ. 10mm skalle.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vart sitter brommsljuskontakten på og900?

    Knäpanelen behöver man inte ta bort (fast jag påstår ändå inte att du har hjärnsläpp ) men det underlättar första gången man letar efter kontakten. Återgångsfjädern fungerade bra i den bilen jag fick justera bromskontakten på men det ena utesluter inte det andra. Ett tips om man saknar spegel och ficklampa är att använda sig av en vanlig pocketkamera. En bra hjälp när man vill se hur det ser ut i trånga utrymmen på bilen innan man letar sig fram med händerna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266

    Re: Vart sitter brommsljuskontakten på og900?

    Det underlättar betydligt att ta bort knäskyddet. När jag var där nere senast låg jag på rygg och gränslade förarsätet likt en gyn-stol lossade även undre luftslingan och böjde lite lätt så kunde man komma åt att se och pilla samtidigt. nu ska det stekas biffar så får sluta skriva

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352

    Re: Vart sitter brommsljuskontakten på og900?

    Jag får kika igen imorn. Varför händer alltid sånt här på vinterhalvåret? Kan det inte hända på sommaren när det är varmt Tackar för tipsen!

    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352

    Re: Vart sitter brommsljuskontakten på og900?

    Nu funkar det det var kontaken som var paj. Jag tog bort knäskyddet för att byta den var lättast så.
    Tack för hjälpen!



    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Det underlättar betydligt att ta bort knäskyddet. När jag var där nere senast låg jag på rygg och gränslade förarsätet likt en gyn-stol lossade även undre luftslingan och böjde lite lätt så kunde man komma åt att se och pilla samtidigt. nu ska det stekas biffar så får sluta skriva
    Haha jag förstår vad du menar med stolen nu

    Mvh

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tryckvakt vart sitter den och vart skruvar man på den? OG900
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 18:24
  2. [LÖST] Vart sitter styrboxen? OG900
    Av cool_lilja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 14:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •