Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    27

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp

    Kunde inte ha sagt det bättre själv!!

    Ytterst pretentiös person som nog gör bäst i att skruva själv låter det som!

    Ingen drömkund skulle jag tro..
    Du har helt rätt i ett par av dina påståenden/antaganden. Jag är ytterst noggrann med både mina egna och andras saker, troligen mer pedantisk med andras saker.
    Tar garanterat för seriöst och allvarligt på mitt jobb för att det skall vara hälsosamt i längden.

    Pretentiös? Garanterat! Skruva själv? Ja helst!

    Ingen drömkund? Både och, får jag det jag betalar för så är det inget att orda om men om man skall behöva gå tillbaka 2-3 gånger och påpeka slarv, lathet och ovilja VARJE gång man är på märkesverkstad så blir man trött. Jag säger dessutom till att jag är extremt petig och kommer att gå igenom hela bilen efter utlämnande. Men får jag dålig service så blir det dåligt bemötande!

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Orkar inte qouta och klippa mm så jag skriver lite svar på flera här.

    Vi ger dagligen ut arbetsbeskrivningar samt telefonsupportar ibland flera timmar om dagen utan att ta betalt för det.
    om en kund ringer in med ett el-fel tex så händer det ofta att man via telefon läser spaltmeter el-scheman för att kunna hjälpa kunden på plats så att kunden kan komma igång igen. Detta kostar inte en spänn för kunden.

    Skillnaden är dock att kunden förlorar runt 1000:- per timma den står samt att det oftast står en hel del folk runt om som väntar på att maskinen ska fungera. Detta gäller ju oftast inte med en personbil.

    som svar på att vi byter olja oh därför är bäst var det inte riktigt menat så. Snarare för att påvisa att vi ofta använder kunder för att hinna med att göra jobbet klart på den dag. Kunden skruvar ofta lika mycket som oss sjävla fast med dom mindre komplicerade sakerna som finns på en maskin. För att visa på att vi minst sagt är vana vid att det står folk som trampar bakom ryggen på oss och väntar och vill veta vad vi gör och varför.

    En annan rolig kuriosa som man sällan tänker på är att när en bil mekaniker får ett hemskt stort jobb har han att göra 1 dag, kanske 2.

    I stort sett alla jobb jag gör på maskiner tar mellan 80 och 120 timmar.
    Fördelen med det är att man sällan stressar för att få klart och iväg det man jobbar på eftersom att man sällan ser att maskinen kan bli klar vid dagens slut.

    Mina reflektioner i det hela.

    Givetvis en subjektiv bedömning precis som alla andras

    Ta en öl och vara glada nu
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Skillnaden är dock att kunden förlorar runt 1000:- per timma den står samt att det oftast står en hel del folk runt om som väntar på att maskinen ska fungera. Detta gäller ju oftast inte med en personbil.
    I min branch kan figuren som använder personbilen kosta 1000kr/tim och i det läget är det ganska irriterande att åka tillbaka till verkstan pga någon mekaniker eller verkmästare som inte gjort det dom borde.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Tack för era svar Freeboo och nixs!!

    Inget illa ment i mina kommentarer!

    Blir bara trött ibland på förutfattade meningar, tyvärr många gånger välförtjänt, om dåliga verkstäder och bilmekaniker!

    JAG gör iaf så gott jag kan och står för mina jobb, men dåligt rykte är svårt att tvätta bort!

    Försöker alltid hjälpa till lite extra för att kunden skall känna att det var värt att åka till en märkesverkstad. Kan vara smågrejer som att ladda batteriet under service om det behövs eller sätta dit en saknad skruv eller klämma eller liknande som man nämner men inte tar betalt för. Blir det ändå fel så känner jag att företaget JAG jobbar för, ofta vränger sig ut och in för att göra kunden nöjd!
    9-3 Aero -00

  5. #25
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Självklart ska man få det man betalar för , jag blir själv sur om jag får skit när jag betalar mycket pengar , inga invändningar där.

    Men att sitta och säga att alla auktoriserade verkstäder är skit och alla som jobbar på auktoriserade verkstäder är dumma i huvudet är fel.

    Ungefär som att säga att alla svenskar är idioter , eller alla invandrare etc etc...

    Alla människor kan göra fel , jag gör fel ibland , det gör nog även du , nu är det ytterst sällan jag får tillbaka jobb jag gör , men om jag gjort något fel så står jag för det och rättar till det utan att kunden blir mer lidande , det kan handla om betald hyrbil , rabatt på nästa service eller vad som helst just för att kompensera lite och minimera lidandet om något skulle bli fel.

    Jag jobbar själv som Personlig Tekniker på en auktoriserad bilverkstad i Stockholm , och här lurar vi ingen , vi byter allt som ska bytas , vi gör dom kontrollerna som ska , vi rekommenderar kunderna dom åtgärder vi tycker är viktiga och berättar vilka dom kan vänta med tills senare.

    Men när folk kommer med inställningen att det är bara skit jag får här och det är så dyrt så är det svårt att få folk nöjda , ungefär lika lätt som att göra någon glad att betala sin räkning...

    1400:- för byte av vakuumslang är nog med en felsökningsavgift inkluderad , men det får man ju knappt ta betalt för om det är en slang el dylikt som är trasig , det kan vara väldigt svårt att hitta och ta flera timmar , ändå debiterar man kunden en väldigt liten del av allt jobb/tid man lägger ner på bilen. Men det är "dyrt" endå.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Tyvärr blir det ofta så att man prioriterar kvantitet före kvalitet.

    När jag monterar extrautrustning på en maskin försöker jag hela tiden att tänka. "skulle jag bli glad när jag får maskinen"?
    Om man följer den devisen så blir oftast resultatet det där lilla extra. Märks speciellt på alla svetsar mm man lägger.

    Ibland tror jag att det hade vart bättre ifall en del mekar hade fått träffa kunden ansikte mot ansikte för att få en reaktion. Enbart då vet man ju ifall man verkligen gjort ett bra jobb som kunden är nöjd med. En av fördelarna med mitt jobb där jag alltid träffar kunderna
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Håller med dig angående kundkontakten!

    Mycket bättre för alla parter att få prata med varandra direkt och inte via en kundmottagare som bara läser innantill på en faktura!

    På vårt företag har detta, sedan vi fick en ny chef, uppmuntrats att mekanikern själv tar kontakt med kunden när det finns frågor om vad som är fel eller fel som man hittat.

    Alla vill/vågar, eller är inte lämpade för detta men det får man acceptera!

    Responsen från kunderna som pratat direkt med en mekaniker är överlag mycket bra!
    9-3 Aero -00

  8. #28
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Jag bokar in bilarna , tar emot kunden , jobbar med bilen , prisätter och lämnar ut bilen själv , så jag pratar också med alla kunder själv .
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    27

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Fetknopp, Turbo_danne:

    Jag har inte idiotförklarat varje bilmekaniker som jobbar var så kan vara. Jag menar nog egentligen att det är så fruktansvärt svårt att hitta likasinnade som är tekniskt intresserade och som sätter sig in i funktioner och helhet på saker och ting. Jag anser om jag får bedöma det själv är skapligt bra insatt och påläst om personbilarna och tekniken i dem trots att jag inte egentligen jobbar med dem annat än med min egen bil när det måste till. Helst så slipper man skruva med bilen på kvällarna om man har varit 20 mil bort över dagen och jobbat där 8 timmar för att bli klar med en maskin och sedan skall hem igen. Det är min realitet, händer inte varje dag eller varje vecka men någon gång i månaden så kan det bli en sväng till Strömstad och tillbaka. Får samtal från hela landet för att hjälpa visa kunder som får tag i mitt nummer och hjälpa dem då jag är nästan ensam om vissa kunskaper och erfarenheter om vissa styrsystem i maskinerna som är nödvändigt för att göra ett så bra resultat som möjligt. Tyvärr så är det inte många som tar sig tiden och noggrannheten att göra detta även i min bransch. Detta ställer man upp med på dagar, kvällar och helger blir till och med på semestern man rycker ut och hjälper till om det är nödvändigt. Man stör sig nog lite på att så många går till sina jobb utan särskilt stort intresse utan det är en aktivitet mellan 7-16 som man måste göra för att få pengar i slutet på månaden. Jag har haft tur och hitta en sysselsättning som är mitt eget fritidsintresse och det skall man vara väldigt glad för.

    Apropå kundmottagare, när de kallar kunden idiot för att de har vissa specifika önskemål eller krav när de lämnar in sin bil eller är inkompetenta på det de jobbar med och inte ens kan svara på en standardfråga relaterat direkt till servicen han har sålt eller jobbet han skall boka om det är av enkel karaktär går hejdlöst bort hos mig. Ingen respekt över en sådan person och deras kunnande, de gör säkert ett jättebra jobb men så får man en kundundersökning efteråt där de frågar om man tycker att deras kundmottagare var kompetenta? Jag svarade att min då 4 årige son kan mer om bilar än deras kundmottagare men det fanns inte med i svarsalternativen sade dem då. (Detta har inte med ursprungsämnet att göra och det berör inte någon av de verkstäder som nämnts innan i tråden och det är en av de största aktörerna i Göteborg jag syftar detta på nu.) Att man dessutom nästan varje gång har lämnat in bilen, personbilen eller servicebilen och får tillbaka den smutsig inuti, repad inredning, oljiga fingeravtryck, tappade skruvar inne i kupén , ej urplockad och städad efter servicearbeten, arbeten som drar ut på tiden trots att man lämnat in den klockan 7 och det är ett 2 timmars jobb så får man vänta trots att man ringt och frågat klockan 15 om bilen blir klar i tid och de säger kom vid 16 så är de säkert klara och man får vänta till 16.30-17.00 och då har de inte ens provkört mer än runt hörnet. Att packa om en packbox på ingående pinjong på en bakaxel skall inte ta 8 timmar. Pratar med verkmästaren på telefon när jag åker, har slängt en titt under bilen och ser att det är fullt med oljespill på bakaxeln under ingående axel och hur skall jag kunna se om det läcker då? Det tillhör normalt förnuft i min värld att man gör rent en sådan sak INNAN man tar isär. Mekanikern kunde jag inte få tala med samma dag för han hade bråttom hem... Det hade tydligen inte jag heller som skulle passa 2 ungar på förskola respektive dagmamma. Ifrågasatte per telefon dagen efter vad han gjort då det inte kan ta hela dagen, jag gör samma jobb på en grävmaskin som är fruktansvärt mycket större, tyngre och klumpigare på lätt under 2 timmar! Jo, de hade gjort en massa uppdateringar och garantiärenden på den under tiden. Kunde de inte TALAT OM det då när man lämnar in bilen? Varför smyger man med en sådan sak?

    Nu är det helg så ha det så fint och ta vara på er!

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Håller med dig i det du skriver..

    Kundmottagartjänsten verkar gå mer åt det hållet att det skall vara en trevlig person med ett fördelaktigt yttre.

    Kunskap om bilar och teknik är inget behov eller ens önskvärt verkar det som!

    Därför föredrar iaf JAG att prata med kunden direkt för att få relevant information som man oftast inte får när bilen bara tas emot och lovas klar vid en viss tid.

    Gäller det bara en enkel service eller liknande går det bra men om det gäller diffusa fel/felsökning måste mekanikern få ALL information för att kunna ett bra jobb!

    Ju färre mellanhänder mellan kunden och den som utför jobbet desto bättre är det som jag skrev i ett tidigare svar!

    Olämpliga personer finns på alla jobb i samhället tyvärr..
    9-3 Aero -00

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    27

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Håller med dig i det du skriver..

    Kundmottagartjänsten verkar gå mer åt det hållet att det skall vara en trevlig person med ett fördelaktigt yttre.

    Om det gäller diffusa fel/felsökning måste mekanikern få ALL information för att kunna ett bra jobb!
    Träffade en kvinna som var kundmottagare på Mechanum, visade sig att vi kände igen varandra för jag hade köpt kök på Elgiganten av henne innan...

    När det gäller felsökning har du helt rätt. En fyllig och så korrekt beskrivning av felet och symptom som finns så är halva jobbet gjort!

    Vid service när jag lämnade in min egen bil så hade den gått x antal dagar över på serviceintervallet pga att jag hade bytt olja och filter på samma verkstad vid 250 körda mil från fabriksny bil. Kundmottagaren tyckte jag var dum som inte skulle köra de 3000 mil som var serviceintervall. Jag tyckte att han skulle sluta tjafsa och göra som kunden ville och att jag betalar ju naturligtvis för utfört arbete. Dessutom ville jag ha ett oljeprov så jag kunde skicka på analys, det hade de svårt att förstå. Hur som helst så poängterade jag att detta var gjort innan det vill säga bytt olja och att jag hade kört medvetet ett antal dagar över tiden. När jag efter servicen pratar med teknikern om vad som gjorts på servicen så har jag fått anmärkning om detta? För många dagar innan jag lämnade in den på service, frågar om han inte fick reda på detta av kundmottagaren då jag var väldigt tydlig på den punkten för att slippa eventuella diskussioner vid garanti eller andra händelser senare. Nej, och det var en dieselbil och den skall man göra si och så och många korta sträckor körde jag osv... Han hade med andra ord inte fått den information jag var väldigt noga med att lämna och dessutom var han lite småtyken och spydig så jag frågade honom om han inte trodde att jag kunde något om dieselmotorer som ENBART jobbar med dieselmotorer på de maskiner jag jobbar med hela dagarna? Då blir han snorkig och frågar om vi skall fortsätta samtala överhuvudtaget?

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av nixs
    Svärfar kom över och frågade om jag kunde kolla upp lite angående att de ringde från en billverkstad (Mechanum går numret till) och ville att han skulle komma in med bilen för en åtgärd. Skulle ta cirka 30 minuter och han tror att det gällde motorn men han är inte så intresserad av bilar och annan teknik så han lade inte så noga på minnet. Jag tycker det känns lite underligt på en så gammal bil det är en 9000 2.0T 185 hästare 1994 års modell. Jag undrar alltså om någon känner till detta lite närmare och om man kan få lite information om vad det kan röra sig om. Annars så får man hålla koll på dem och ringa och höra först innan man lämnar in bilen.
    Hej !

    För att försöka besvara frågan om vad det kan vara Mechanum ringde din svärfar om så är det med största sannolikhet en säkerhetsrelaterad kampanj och inte en service kampanj.
    Vill få för mig från minnet (kan svikta) att det är en kampanj om airbagsystemet som ska utföras på dessa bilmodeller, tror att man ska montera "regnskydd" över airbagstyrdonet eller helt enkelt byta ut styrdonet.
    Jag tycker det är starkt av Mechanum att ringa upp sådana kunder/bilar som har öppna säkerhetskampanjer för att åtgärda dessa helt kostnadsfritt för ägaren.

    /Aeroman
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av nixs
    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp

    Vad menar du??

    Utveckla gärna..
    Jag är tekniker själv dock så har jag struntat i bilar då denna inriktning begränsar teknikern. Skruvar med Entreprenadmaskiner och detta gör att man slår 99% av alla bilmekaniker i bredd och kunskaper om man inte tar hänsyn till just deras erfarenhet av märket och modellerna de jobbar med. Ser tyvärr hur skrämmande låg kvalité det är på de elever som går ut skolorna. Har goda kontakter inom yrkesutbildningen och min far är yrkeslärare på tunga fordon bland annat. Därav så har jag svår allergi mot att lämna bort bilar till andra och framförallt småskvätt allbilsverkstäder och stora märkesverkstäder. Den bästa supporten får man om man hittar en entusiast som jobbar lite utanför stora staden men ändå på märkesverkstaden enligt mig. Helst gör jag arbetet själv om man hade fått men man får ju inte ens kika inne i verkstaden när de grejar!

    Det var enligt verkstaden något med förstärkning av en svets till kylet som jag inte får ihop snacket hos kundmottagaren och tidsåtgången samt arbetsbeskrivningen. Får åka förbi och så får någon av komponentbytarna visa mig på plats vad som görs.

    Hur tänkte du när du skrev detta?

Liknande ämnen

  1. Mechanum
    Av MartinAberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 23:02
  2. Återkallning av 9-5 TiD
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 14:05
  3. Återkallning av 9-5 BioPower -Bränslepumpsbyte
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:47
  4. Kraftiga ryckningar vid dragläge, ej motorrelaterat 9k CS 92
    Av descrator i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 09:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •