Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Någon som är flygledare?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Någon som är flygledare?

    Tjena,

    planerar att bli flygledare och undrar om någon här möjligtvis är det? (long-shot)
    Cheers

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Någon som är flygledare?

    Ett intressant jobb är det garanterat om man inte är höjdrädd, jag är höjdrädd så jag fick gå som startledare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Ett intressant jobb är det garanterat om man inte är höjdrädd, jag är höjdrädd så jag fick gå som startledare
    Fast man behöver ju inte vara i tornet, man kan vara på kontrollcentralerna som är på markplan, vilket många är

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Någon som är flygledare?

    Jobbet måste göras, dock verkar sötebrödsdagarna vara förbi. LFV vill försämra villkoren för FL. Det ska komma ett nytt avtal snart om parterna kommer överens. LFV är dessutom i ofas när det gäller FL-utbildningen.
    Det är världens diskussioner på Flygtorget om detta.

    Lycka till!

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Jobbet måste göras, dock verkar sötebrödsdagarna vara förbi. LFV vill försämra villkoren för FL. Det ska komma ett nytt avtal snart om parterna kommer överens. LFV är dessutom i ofas när det gäller FL-utbildningen.
    Det är världens diskussioner på Flygtorget om detta.

    Lycka till!

    /Henke
    Mjo jag följer tråden på Flygtorget och diskussioner på andra ställen. Samtidigt kan de inte försämra villkoren för mycket med tanke på hur stora problem de redan har att hålla utbildade inom landet. Bara rakt över sundet har man nästan dubbel ingångslön och i stort sett samma arbetsförhållanden i övrigt. Men det blir spännande att se vad det nya avtalet innehåller, är väl inte direkt någon på ESMS iaf som ser fram emot sommaren och skulle tro det är samma på ESSA...

    Men du som verkar lite insatt kanske vet svar på min fråga om hur du tror framtiden ser ut med Naviair? En del klasser "on hold" för att de inte har plats på Kastrup om jag fattat det rätt? Norge har vad jag fattat slutat skicka till EPN och har istället avtal med USA.. Är det bara en tidsfråga innan Naviair också skiter i EPN tro?

    - Jag funderar på att söka Naviair nämligen men är samtidigt lite orolig över att många blir avskilda. Har redan kommit in i Sverige men det hade ju varit skönt att slippa Norrköpingsskämtet...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Någon som är flygledare?

    Hej,

    Så dåliga villkor har de inte, finns sämre ställen att jobba på en flygplats, även fast FL är så högt som man kan komma?
    Kontrollcentraler finns det två stycken av, STHLM och Malmö.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Så dåliga villkor har de inte, finns sämre ställen att jobba på en flygplats, även fast FL är så högt som man kan komma?
    Kontrollcentraler finns det två stycken av, STHLM och Malmö.

    Mvh
    Johan
    Villkoren beror ju på vad man jämför med, de har fantastiska villkor för snittyrken i allmänhet men om man jämför FL i Sverige med en del andra länder är det inget vidare. Bara man går över sundet är lönen nästan dubbel - om man ser lön som en förmån vill säga

    Så högt man kan komma är nog en definitionsfråga, men för luftfarten har FL ett väldigt stort ansvar i alla fall

    Ja precis, Sthlm-Arlanda kallas ESSA och Malmö-Sturup kallas ESMS, vilka jag nämnde i förra inlägget.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Så dåliga villkor har de inte, finns sämre ställen att jobba på en flygplats, även fast FL är så högt som man kan komma?
    Kontrollcentraler finns det två stycken av, STHLM och Malmö.

    Mvh
    Johan
    Villkoren beror ju på vad man jämför med, de har fantastiska villkor för snittyrken i allmänhet men om man jämför FL i Sverige med en del andra länder är det inget vidare. Bara man går över sundet är lönen nästan dubbel - om man ser lön som en förmån vill säga

    Så högt man kan komma är nog en definitionsfråga, men för luftfarten har FL ett väldigt stort ansvar i alla fall

    Ja precis, Sthlm-Arlanda kallas ESSA och Malmö-Sturup kallas ESMS, vilka jag nämnde i förra inlägget.
    Hej,

    Spanien har trevliga löner, som tips.

    Så högt man kan komma är lite ironiskt hur se själva ser på sig på en flygplats

    Jo, jag vet vad förkortningarna betyder(är en del på ATCC, TWR osv.), men kanske inte andra som läser denna tråd.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Någon som är flygledare?

    Och varför skulle jag vilja jobba i Spanien? Deras flygledning är ju katastrof.

    Har du någon koll på antagning till Naviair? Har gjort alla test i Sverige men vill undvika Norrköping, så undrar om man kan söka till Naviair på de svenska testen?

  10. #10
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Någon som är flygledare?

    Han som köpte vår marklägenhet var pensionerad flygledare.
    Han var reko o hade gott om pengar

    Såja, då har man dragit sitt strå till stacken igen

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Och varför skulle jag vilja jobba i Spanien? Deras flygledning är ju katastrof.

    Har du någon koll på antagning till Naviair? Har gjort alla test i Sverige men vill undvika Norrköping, så undrar om man kan söka till Naviair på de svenska testen?
    Hej,

    Varför spanien?
    Därför:
    Enligt transportdepartementets statistik från förra vintern fanns det då 2.300 spanska flygledare, och inklusive övertidsersättning och andra förmåner tjänade de då 360.000–600.000 euro om året, motsvarande mellan 275.000 och 460.000 kronor i månaden. De har också kunnat gå i pension vid 52 års ålder.
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/flygat ... -i-spanien

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Och varför skulle jag vilja jobba i Spanien? Deras flygledning är ju katastrof.

    Har du någon koll på antagning till Naviair? Har gjort alla test i Sverige men vill undvika Norrköping, så undrar om man kan söka till Naviair på de svenska testen?
    Hej,

    Varför spanien?
    Därför:
    Enligt transportdepartementets statistik från förra vintern fanns det då 2.300 spanska flygledare, och inklusive övertidsersättning och andra förmåner tjänade de då 360.000–600.000 euro om året, motsvarande mellan 275.000 och 460.000 kronor i månaden. De har också kunnat gå i pension vid 52 års ålder.
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/flygat ... -i-spanien

    Mvh
    Johan
    Och så strejkas det? Vilka jävla *dioter

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Någon som är flygledare?

    Att strejka i sydeuropa är en del av vardagen. Som att gå och ta en kopp java.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Någon som är flygledare?

    Det där är siffror som gäller supervisors vad jag förstått.
    Strejken gällde inte lönerna utan helt sjuka arbetsförhållande och resulterade med att militären ryckte in och pistolhotade flygledarna osv.

    Utdrag från en post på ett forum av en som jobbar som flygledare i spanien:

    "Please forget everything you might have heard about sallaries. Sallaries were the first thing to go many months ago, and it is not what we are fighting for.

    If you must know as an experienced approach controller at LECB I made 4300 EUR last month. Our last colleagues to join are making 2300 eur.

    I love this job and if it was only an issue of money I'd consider myself happy. But it's not. We've gone from 1200 to upwards of 2000 hours. Management has decided unilaterally to increase traffic loads with absolutely no safety studies. We are enduring monthly rosters of 200 hours. When some of us folded to pressure (18 people had already been medically evacuated when I last asked in august) the goverment forced the medical inspection to turn down sick leaves. Colleagues of my have been working while still on anxiety medication, or decided to drop the treatment ot of fear of government retaliation.

    Just culture has been completely obliterated, and recordings have been used arbitrarily to attack employees. We have been robbed of our holidays, and sick leaves have gone unpaid. They are losing trial after trial because the company is denying basic rights (leaves to attend small children). Even after having lost these trials the continue the practice (hopefully we will end up having an obvious case of mobbing)

    With today's decree it is the fourth time this year that legislation has been passed specifically to change our terms and conditions, collective negotiation be damned.

    And to top it all off to this day we are to be available 24/365 to work in the company deems it necessary.

    So yes. I _DO_ claim slavery when all the basic rights that had been painfully gained through the 20th centry haven been swiftly dragged from under our feet, all in the name of economic interest and a complete disregard of operational safety.

    So please don't bring back the issue of money. Money has not been an issue for a long time now. It's all about basic rights, our dignity and the safety of operations. I don't think I would have to stress that the people that are RIGHT NOW sending untrained military personnel to take control of the operation are not thinking too much about safety.

    With all my regards"

  15. #15

    Re: Någon som är flygledare?

    är det inte underbart...
    så fort det är något, så skall svensken iväg och jobba utomlands, ty övriga världen har ju inte själva arbetare, nej nej nej
    JAGUAR - spinner som en katt

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    är det inte underbart...
    så fort det är något, så skall svensken iväg och jobba utomlands, ty övriga världen har ju inte själva arbetare, nej nej nej
    Ja det ar ju sa EU funkar,arbets- och rorelsefrihet mellan medlemslanderna. En spanjack far utan vidare jobba i Sverige om han vill och en bonnapojk fran slatten far aka och knega i Spanjen om han sa onskar.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Någon som är flygledare?

    Låter ungefär som mina vilkor. Jobba 180tim+ i månaden, sjukanmäla sig och chefen "skriker" arbetsvägran och man får tjänsteledigt istället för sjukpenning.
    Kanske skulle strejka jag med..
    Saablös dåre

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Låter ungefär som mina vilkor. Jobba 180tim+ i månaden, sjukanmäla sig och chefen "skriker" arbetsvägran och man får tjänsteledigt istället för sjukpenning.
    Kanske skulle strejka jag med..
    Du slipper iaf fängelse och hot från militären

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: Någon som är flygledare?

    Har tyvärr inget svar på dina frågor. Men du måste bara se denna videon om en flygledare på JFK. Tuff dag på jobbet kan man lugnt säga!!



    http://www.youtube.com/watch?v=7BMDkwfkXv0

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Någon som är flygledare?

    Citat Ursprungligen postat av NoIQ
    Har tyvärr inget svar på dina frågor. Men du måste bara se denna videon om en flygledare på JFK. Tuff dag på jobbet kan man lugnt säga!!



    http://www.youtube.com/watch?v=7BMDkwfkXv0
    Mycket att sta i alltsa!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Någon som kan tipsa om någon billig däckhandlare?
    Av Ric_234r i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 17:04
  2. renovering av topp? någon som vet någon bra?
    Av totte_norrköping i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •