Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ng900 2.0T byta vevlager eller motor?

  1. #1

    Ng900 2.0T byta vevlager eller motor?

    Hej, har idag fått reda på att vevlagerna i min motor är slut, är det värt att byta dessa på en motor som gått nästan 20.000Mil eller är det bättre att byta motorn istället?

    tacksam för svar

    mvh Regamer

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Ng900 2.0T byta vevlager eller motor?

    Beslutet avgörs av:
    - om du gärna vill ha en "ny" motor i din bil
    - hur sliten din nuvarande motor är och då förstås speciellt hur vevaxeln ser ut

    Det senare kan du bara konstatera genom att titta på hur lagerytorna ser ut samt mäta upp dessa.

    Generellt sett är vevaxlar tåliga grejor bara dom får "tillräcklig" smörjning.
    En BMW jag har började knacka i ett vevstakslager vid 20.000 mil. Lagerskålarna var tydligt slitna och det hade blivit kännbara repor i vevaxelns lageryta. Jag bedömde att det nog skulle kunna fungera med nya lager så jag chansade och bytte bara lager.

    Vid 48.000 mil gick topplockspackningen och allt kylarvatten rann ut. Jag bestämde mig dock för att köra vidare och stannade först när oljetrycket var praktiskt taget 0 för att låta oljan kallna litet innan jag åkte vidare. Det var ju bara oljan som kylde motorn så den blev rätt tunn till slut. Efter den färden fick jag byta topplock.

    vid 50.000 mil skar oljepumpen men om jag höjde tomgången till 1500 rpm så hade jag "hyfsat" oljetryck ändå. Efter några hundra mil bytte jag i alla fall oljepumpen.

    Vid 74.000 mil plockade jag isär motorn och kunde konstatera att vevaxeln hade kunnat stoppas in i nästa motor och körts vidare med om jag velat.

    Så "tillräcklig" smörjning för att en vevaxel skall må bra kan tydligen vara mycket mindre än man tror. Åtminstone så länge man "kör som folk"!

    Per L

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Ng900 2.0T byta vevlager eller motor?

    finns ju flera faktorer man bör överväga.

    Först och främst så börjar de tju bli svårt att hitta lågmilade motorer, köper du då en beg med högt miltal kanske du står där snart igen, är ju ingen som garantera vad som händer.

    frågan är ju vad som blir billigast, renovera eller byta motor, ska du få ekonomi i det så gäller det ju att du behåller bilen ett tag, inte renovera och sälja 500mil senare.

    Jag hade nog undersökt först om det inte gick att fixa befintlig motor, då man inte vet hur en beg motor är i skicket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. byta eller renovera motor :confused:
    Av mange39 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •