Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Elschema för saab 900 -95 turbo

  1. #1

    Elschema för saab 900 -95 turbo

    Hejsan. har lite el problem med en saab 900 turbo -95. Larmet och immun verkar krångla på den. Där sitter en styrdosa under förarstolen som verkar va trasig, eller rent av fel. vi försökte med att sätta dit en sån byglings kontakt som där sitter på en del modeller för att koppla ur larmet men den funkar inte.

    När man sätter dit dosan som ska sitta där går startmotorn igång tråts att nycklen är ur. har man nycklen vriden i tändläge så går motor igång men den laddar inte batteriet. plus att de går inte att få startmotorn att gå in om man vrider på nycklen.

    så är det någon som har ett elschema. är lite inne på att bygla över de manuelt bara jag vet vart alla pinar går till på den här kontakten under förar stolen.

    mvh: alex

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Elschema för saab 900 -95 turbo

    Nu är jag ingen expert på el sådär men jag tycker det låter mer som det är ditt tändningslås som är boven.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3

    Re: Elschema för saab 900 -95 turbo

    Jo okey. förstår din tanke. men jag tror inte de är de. Verkar inte vara nått i tändnings låset som är trasigt. helt ärligt tror ja att han som har bilen har pillat me den utan å ha nån koll als på elen. och tagit väck boxen till larmet å försökt sätta dit en annan som inte e helt rätt.

    därför ja vill ha fatt på ett elschema så man kan felsöka ordäntligt å ta reda på som e fel.

    Som de e nu har man ju ingen kolla als på vart alla pinnar å sladdar går

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Elschema för saab 900 -95 turbo

    Lite svårt att få svar på en sånn här grej då man nog inte bör berätta öppet hur man kopplar förbi larm osv.

    Tycker dock fortfarande dina fenomen låter konstiga för att kunna sättas i samband med larmet, tex det faktum du säger att motorn går igång men inte laddar batteriet, det är tex nått som jag så vitt vet inte styrs av larmet, lika så att startmotorn inte går, vill ju minnas att startmotorn gick fint oavsett om larmet funkade eller inte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: Elschema för saab 900 -95 turbo

    Jo. men ändå. om tex larmdosan pajar så måste man ju kunna koppla förbi det på något sätt tilfälligt åtminståne. har varit med om de på en annan bil, då ringde jag upp till märkes verkstaden som hör till den bilmodellen och då räckte de med att plocka en säkring i de fallet.

    Jo ja vet. men där är en hel del andra fenomen också som gör att jag är ganska säker på att de har me larmet å göra, orkar bara inte dra upp alt. Jo startmotorn styrs av immon som i sin tur styrs av larmet. skulle inte bli helt förvånad om imon också blockerade signalen för laddningen på generatorn.

    Bilel är jag ganska så jävlig på (alla ska vi vara bra på någon del ) bara jag får ha nån karta eller nått så ja vet vart alla kablar går och betyder för bilens styrning.

    därför ja e här inne å frågar efter ett elschema till bilen. tyvär vet ja om att dessa kan vara rätt svåra att komma över som privat person. Men man kan ju altid pröva

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Elschema för saab 900 -95 turbo

    Citat Ursprungligen postat av manzzen
    ..om tex larmdosan pajar så måste man ju kunna koppla förbi det på något sätt tilfälligt åtminståne.då ringde jag upp till märkes verkstaden som hör till den bilmodellen och då räckte de med att plocka en säkring i de fallet.
    Låter som ett synnerligen undermåligt larm/stöldskydd. Vilken bilmodell handlade det om?

    Citat Ursprungligen postat av manzzen
    därför ja e här inne å frågar efter ett elschema till bilen. tyvär vet ja om att dessa kan vara rätt svåra att komma över som privat person. Men man kan ju altid pröva
    Hade du prövat att söka hade du säkert hittat detta inlägg av mig från härom dagen där jag länkar till kretsscheman men håll tillgodo ändå: http://forum.saabturboclub.com/viewt...53988#p2053988

    I den tråden kan du även läsa lite mer om hur VSS som kom from MY96 fungerar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9000 ABS elschema
    Av cabtt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 20:54
  2. elschema saab 9-5 -05
    Av AlexxxM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 19:05
  3. Elschema över elstolar saab 9-3 99?
    Av johnn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •