Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Diagnos topplock

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    9

    Diagnos topplock

    Behöver lite hjälp av det kompetenta forumet ang en SAAB 9-5 1998.
    Problemsymptom:
    1. Vitt klägg i oljeröret
    2. SID meddelar "Fill Coolant Fluid"
    3. Runt grenrörspackningen syns en slags oljefilm vilket kan vara blandat med kylarvätska.
    4. Vita avlagringar på grenrör

    5. Ytterligare info: tidigare ägare hade dragit av pinnbultar och gängat med större dimension och därvid träffat av en oljekanal vilket ledde till läckage. Upptäcktes senare av mig. Åtgärdat med flänstätning Loctite av mig samt ny grenrörspackning. Har hållit tätt sedan oktober. Ser fortfarande tätt ut.

    Kan möjligen topppackning och/eller topplocket vara paj?

  2. #2

    Re: Diagnos topplock

    Symtomerna du beskriver tyder på att glykol läcker in i någon eller flera cylindrar.
    Hur går den vid kallstart?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    9

    Re: Diagnos topplock

    Den går utmärkt i samband med kallstart. Går jämnt.

  4. #4
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Diagnos topplock

    Testa och efterdra topplocksbultarna, på min 9-5:a lossnade dem med jämna mellanrum, särskilt på vänstersidan av motorn.

    Mats

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    9

    Re: Diagnos topplock

    Ok. NU är det gjort, men utelämnade vinkeldragningen på 90 grader. Alltså, först 40 Nm, inget hände. Sedan 60 Nm, och då snurrade åtminstone hälften av bultarna en bit till. Vid vinkeldragning så var det stumt, och jag tror att det beror på att sträckbultarna kanske har sträckt sig färdigt eller nåt. Nåväl får se nu om jag slipper ökad glykolförbrukning.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Diagnos topplock

    Citat Ursprungligen postat av tur-biene
    Ok. NU är det gjort, men utelämnade vinkeldragningen på 90 grader. Alltså, först 40 Nm, inget hände. Sedan 60 Nm, och då snurrade åtminstone hälften av bultarna en bit till. Vid vinkeldragning så var det stumt, och jag tror att det beror på att sträckbultarna kanske har sträckt sig färdigt eller nåt. Nåväl får se nu om jag slipper ökad glykolförbrukning.
    Låter inte som att du gjorde som det står beskrivet i FAQ:en isf? http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=74131

  7. #7
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Diagnos topplock

    Men då är ju bara toppen dragen med 60nm på de bultarna, jag skulle nog vinkeldra också.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    9

    Re: Diagnos topplock

    Var lite försiktig, dvs. första gången jag drog i en topp . Hade också tänkt att byta ventilkåpepackning(ar) och skaffa en torxhylsa så jag kan dra 15 Nm på de skruvarna.

    Det här blev ett test, så en till insats snart igen. Vill inte dra av några bultar i onödan :. Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. OBD diagnos på besiktningen.
    Av Flebbe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 20:25
  2. diagnos kabel.
    Av werdexa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •