Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilken motor borde jag sätta i min ng900?

  1. #1

    Vilken motor borde jag sätta i min ng900?

    Hej!

    Jag har kört sönder en b204L som satt i min 900 -95. Detta var originalmotorn.
    Nu funderar jag på om jag ska byta upp mig lite när jag sätter i en ny motor..
    Vad finns det för alternativ? b234L? Hur är det med dom andra b234-turbomotorerna (b234R och b234E)?

    För det första: Passar dessa rent mekaniskt i motorrummet, och hur blir det med motorstyrningen och liknande?

    Det ska tilläggas att turbon laddar ganska mycket mer än original (vet dock inte exakt hur mycket), och jag var mer än nöjd med b204L, så frågan är om det är värt besväret att byta upp sig?

    Alla synpunkter och åsikter är välkomna, Tack!
    Saab 900 2.0T ca 250hk (enligt säljaren) -95

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken motor borde jag sätta i min ng900?

    Hej.

    Om du inte ska vråltrimma och är nöjd med karaktären så ser jag ingen anledning att byta till någon annan typ av motor.

    Däremot skulle jag innan jag sätter i en annan motor se över varför motorn rasat. En B204 är väldigt hållbar och om trimmet är vettigt så finns ingen egentlig anledning att den skulle gå sönder. Visst. Olyckor händer, men i det här fallet så skulle jag i alla fall se över så att den inte är "pystrimmad" eller att det är något supertrim"hemmapul"edition som är inblandad i raset (det låter ju lite grann så då säljaren hävdat att det "är runt 250hk", snarare än att istället säga att det är "steg 3 från det företaget i bilen".

    Är det det så att det är en del tveksamt trim i bilen så skulle jag rekommendera att du ta bort allt gammalt och fixa något nytt vettigt program till den nya motorn.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Vilken motor borde jag sätta i min ng900?

    Okej, tackar för svar!
    Jag har också tänkt på det, att "göra om" trimmet från grunden, för att veta vad som är gjort och inte. För övrigt så var det ett vevlager som gav upp, då hade motorn gått ca 25 000 mil, och var väl lite taskigt underhållen, måste jag tyvärr erkänna...
    Jag kan ju såklart byta ECU till en ny från tex. Maptun, vilket ger 225 hk utan att behöva byta något mer, men jag tror att jag tappar mycket effekt på det, för som det är nu så får man en sjuk kick i ryggen när turbon kommer in, och den vill jag ju såklart inte bli av med, men om man sparar motorer på det så är det ju klart värt det.

    Vad innebär "pystrimmad" för övrigt?
    Sen så vet jag inte om turbon är endast "mjukvarutrimmad", eller om något rent mekaniskt är gjort på den, kan man se det på något sätt?

    Men sen undrar jag hur tex. Maptuns olika steg fungerar chipmässigt, steg1, som bara är ECU ligger på 225 hk, medans tex steg3, som är 3" hela vägen + luftfilter + ECU, ligger på 265 hk. Jag har redan ett bra filter och en del 3", så frågan är om man kan köpa bara den ECU:n som ger 265 hk? Jag inser såklart att jag kanske inte får ut alla hästar om jag inte har tex 3" hela vägen, men jag borde ju få ut mer än 225 ändå?

    MvH
    Saab 900 2.0T ca 250hk (enligt säljaren) -95

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken motor borde jag sätta i min ng900?

    Citat Ursprungligen postat av tattmutt
    Okej, tackar för svar!
    Jag har också tänkt på det, att "göra om" trimmet från grunden, för att veta vad som är gjort och inte.
    Det kan ju vara skönt att veta vad som är gjort. Ja, om du inte på annat sätt kan ta reda på vad som är gjort med bilen förstås? Kanske går att utläsa nått ur programmet eller rent fysiskt på boxen (etikett eller liknande) om det skulle vara så att trimmet kommer från firma? Är ju inte säkert att det är något fel på det, men som sagt. Skulle ju säkert kännas skönt särskilt om man sätter in ny motor och börjar på ny kula att veta vad som är gjort liksom..

    Citat Ursprungligen postat av tattmutt
    Vad innebär "pystrimmad" för övrigt?
    Istället för att ändra inställningar i bilens mjukvara till högre laddtryck så kan man exempelvis sätta en ventil på en slang till magnetventilen som pyser ut en del luft vilket får turbon att ladda mer men till följd att man lurar systemet och laddtrycksstyrningen vilket i sin tur får till följd att mjukvaran inte kan ställa ner laddtrycket om det skulle vara så att motorn spikar = inte bra. (Brukar förvisso oftast resultera i kolvhaveri före ngt annat).

    Säger inte att din bil är trimmad så, bara det att det för mig ringer lite varningsklockor med någon form av "fultrim" när förre ägaren höftar till med ett hästkraftsantal utan att kunna säga ange mer specifikt varifrån han har fått de uppgifterna ifrån. (Behöver ju inte vara varken pystrim eller att man rotat själv i boxen med laddtryck och inställningar istället för att använda ett färdigt program som säkert funkar, men lite fundersam blir jag som sagt när man är så diffus med vad som är gjort med bilen..)

    Citat Ursprungligen postat av tattmutt
    Sen så vet jag inte om turbon är endast "mjukvarutrimmad", eller om något rent mekaniskt är gjort på den, kan man se det på något sätt?
    Pja. Om vi tar trimstegen 1-3 från trimfirmor så innefattar:

    Steg 1: endast mjukvara (brukar ge runt 220-230hk beroende på leverantör)
    Steg 2: mjukvara + bakre delarna av avgasrör. Detta kan man ev se på att downpipen från turbon ser "original" ut men att avgasröret bak på bilen är grövre än originalets 2.25". (5-10hk mer än steg 1)
    Steg 3: mjukvara + grövre downpipe + gröve bakre delarna av avgasrör. (brukar ge runt 250-275hk beroende på leverantör)

    Högre steg än 3 tror jag kan skilja från olika leverantörer, men där kan vi snacka allt från större spridare, större turbo, insugsrör, intercooler, andra bränsletrycksregulatorer, andra bränslepumpar osv, osv. (Vad som ingår kan du ju kolla upp på respektive trimleverantörs hemsidor)

    Förutom "steg 1-3" så är det ju också rätt vanligt på ng900 att byta ut intercoolern som dels är förhållandevis liten men kanske främst har både inlopp och utlopp på samma sida och därför blir ineffektiv så det kan du se om den är bytt. Går tryckröret från turbon ut till höger sida på bilen så är IC,n troligtvis bytt till åtminstonde en x-flow (crossflow) IC (inlopp på ena sidan och utlopp på andra sidan). Går tryckröret från turbon ut till vänster sida på bilen så har den med all sannolikhet originalintercoolen. Denna ingår normalt inte att byta förän typ steg 4 hos trimleverantörerna men det är ingen nackdel att byta den innan då insugstempen med originalintercoolern blir rätt hög = bilen har inte uthålligt maxeffekt utan "kroknar" lite när insugstempen ökar.

    Citat Ursprungligen postat av tattmutt
    Men sen undrar jag hur tex. Maptuns olika steg fungerar chipmässigt, steg1, som bara är ECU ligger på 225 hk, medans tex steg3, som är 3" hela vägen + luftfilter + ECU, ligger på 265 hk. Jag har redan ett bra filter och en del 3", så frågan är om man kan köpa bara den ECU:n som ger 265 hk? Jag inser såklart att jag kanske inte får ut alla hästar om jag inte har tex 3" hela vägen, men jag borde ju få ut mer än 225 ändå?
    Du bör köpa mjukvara som är anpassad för hårdvaran du har på din bil, alternativt uppgradera hårdvaran så att den passar den mjukvara du lägger in.

    Har du rätt hårdvara för steg 3 så kan du i regel stoppa i steg 3 från valfri leverantör även om olika hårdvaror skiljer sig lite åt (det funkar säkert men leverantören kan kanske inte garantera att det lirar ihop).

    Har du däremot bara grövre avgasrör den bakre biten så är det ett steg 2 du ska ha (eller byta dp också så kan du ha steg 3).

    Kombinationen mjukvara och hårdvara måste stämma, och det är det som är viktigt främst för att få hållbarhet men också för att få optimalt med hästar. Du får t ex inte automatiskt mer hästar om du lastar in säg en "Steg 4" mjukvara på en originalbil utan kan snarare rendera i att bilen går konstigt eller rent av sämre än innan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Vilken motor borde jag sätta i min ng900?

    Okej, tack för alla givande svar!
    Nu finns det en sak till som jag behöver veta angående luftfilter:
    Jag har ett konat öppet luftfilter, men maptuns uppgraderingsfilter är ett som man bara sätter i original-luftburken, så frågan är helt enkelt vilket som är bäst?
    Vad finns det för för-resp-nackdelar med öppet filter? Bör jag byta till maptuns filter och sätta i min originalburk igen? (med maptuns filter i, givetvis)
    Saab 900 2.0T ca 250hk (enligt säljaren) -95

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken motor borde jag sätta i min ng900?

    Frågan vilket som är "bäst" är svårt att svara på då det beror på vad man menar.

    Ett vanligt originalfilter renar nästan alltid bäst så ur den synpunkten är originalfilter bäst.

    Ett öppet filter släpper igenom mer luft men också nästan alltid igenom mer skit vilket inte är så bra för turbon (turbinbladen tar skada även av ganska små partiklar då de snurrar så pass fort) och med ett öppet filter så riskerar man dessutom att suga varmluft från motorn om man inte är noggrann med att skärma av filtret från motorn och händer det är det inte säkert att filtret ger ett prestandalyft alls. Om man beslutar sig att flytta på filtret så måste man också tänka sig för så att man inte sätter filtret så att det dränks (och i förläningen både turbon och motorn) om du t ex kör i en djup vattenpöl.

    Ett sportluftfilter i originalbox behöver man inte bekymra sig riktigt om de problem man ställs för med öppet filter, men samtidigt så släpper ett sådant filter också igenom mer skit än ett standardfilter och den största begränsningen original är nog inte filtret som sådant utan röret till boxen.

    Ytterligare ett alternativ är ju att köra på originalfilter i en moddad luftfilterburk (större rör eller borra hål på lämpliga ställen). Jag vet inte säkert om det stämmer men det har funnits uppgifter på forumet att standard luftfilter klarar 300hk.

    Så ett sportluftfilter kan ge ett lyft men samtidigt så kan det slita mer på turbon och det är viktigt att det görs rätt för att det ska ge en förbättring samt att det är viktigt att man gör service på filtret (rengör och oljar in om filtret är av sådan typ).

    Vad man också bör komma ihåg är att olika sorters sportluftfilter både kan rena och fungera olika bra och därför är det lite svårt att rekommendera hur du ska göra.

    Det bästa är nog om du kan hitta några tester på olika sportluftfilter.

    Personligen så skulle jag nog modda originalburken och köra på ett nytt fräscht originalfilter om du inte ska över steg 3.

    Men i slutändan måste du själv känna efter hur du ska göra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Vilken hjullagersats borde jag satsa på?
    Av Linus_D i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 19:24
  2. Sätta T16-motor från 88:a i en 91:a 9000. Mycke jobb?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 18:24
  3. sätta i annan motor 900t - 84
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •