Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

  1. #1

    Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Har en 9-3 aero ss -03 med steg 2,

    Har kört på 95-soppa tom nu, hört att jag borde köra 98 för prestanda och hållbarhet, kan detta stämma?

  2. #2

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Fel kategori ser jag nu, my bad!

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Generell "regel" är:
    Vinterdäck monterade, 95 oktan
    Sommardäck monterade, 98 oktan

    Vad gäller felpostande, tryck på "Anmäl-knappen" och ange anledningen postad i fel tråd så fixar en snäll moderator det hela.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    987
    Medlem#
    7931

    Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Kör enbart 98. Jämnar ut sig ändå ekonomiskt då den drar lite mindre.
    Siffror från mig (stadskörning).
    98: 1.05 l milen
    95: 1.15-1.2 l milen.
    Enligt sid dock så ta de med en nypa salt.

    Känns även bra då den ändå är mappad för 98 oktan.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Kör T8 med tre bränslemappar, alltså "warmup", normal och spikmap? I så fall är det väl frekventa övergångar till spikmappen som orsakar högre förbrukning med bf95? Upptäcker man skillnad i förbrukningen är det nog smart att köra på 98 trots det högre priset, man kan ju inte åka omkring och småspika titt som tätt

  6. #6

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Vad menas med "små-spikar"?

    Varför borde jag köra 95 med vinterdäck och 98 med sommarpuckar??

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Vad menas med "små-spikar"?

    Varför borde jag köra 95 med vinterdäck och 98 med sommarpuckar??
    Vinter = kallare ute. Kall luft = mindre risk för spikningar.
    Sommar = varmare ute = större risk för spikningar.

    BF98 har högre oktan och är mindre spikbenäget och rekommenderas därför att köras med på sommarn men självklart kan du köra med det vintertid med.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Okej great, men vad innebär begreppet spikar?? Jag som är lite rookie på detta!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Okej great, men vad innebär begreppet spikar?? Jag som är lite rookie på detta!

    Länkar till BSR's beskrivning av spikning:

    http://sv.bsr.se/faq/83/
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Hej!
    Ytterligare:

    Förbränningen i en ottomotor kan vara av godartad natur (normal förbränning) eller elakartad natur (knackning).

    Vid normal förbränning så antändes luft/bränsle-blandningen av tändstiftets gnista. Flamman breder ut sig i förbränningsrummet med utgångspunkt från det centralt placerade tändstiftet. Normal förbränning sker kontrollerat med en hastighet på i storleksordningen 20-40 m/s, beroende på rådande driftsförhållanden.

    Trycket i cylindern stiger nu på ett kontrollerat sätt allt eftersom förbränningen fortskrider, maximalt tryck uppnås vid ca 16-17 grader efter övre dödpunkt. Ibland blir trycket och temperaturen i cylindern så högt att den oförbrända luft/bränsle blandningen självantänder, detta kan ske antingen före eller efter det att gnistan avfyrats. Denna självantändning sker som regel mycket hastigt och frigör alltså stora mängder energi i cylindrarna på mycket kort tid.
    Detta ger upphov till tryckvågor som kan röra sig med överljudshastighet. Okontrollerad knackningen kan skada motorn genom t.ex. smältskador på t.ex. kolvar och cylinderhuvud. Tryckvågorna kan ge utmattningsskador på t.ex. kolvar och lager. Man måste skilja på kontrollerad knackning som hanteras av motorstyrsystemet och okontrollerad knackning, som kan inträffa om motorns körs på undermåligt bränsle vid hög lufttemperatur och hög höjd o.s.v..

    Ett högt kompressionsförhållande är gynnsamt för motorns verkningsgrad och därmed för bränsleförbrukningen.

    Motorns benägenhet att knacka ökar dock med ökat kompressionsförhållande. Därför väljs motorns kompressionsförhållande dels med tanke på motorns knackbenägenhet dels bränslets knackbenägenhet.

    Knackregleringen är i moderna motorer ingen säkerhetsfunktion, utan en normal funktion. Det är alltså normalt att knackregleringen är aktiv under normal körning. Stundtals kan man under vissa driftsförhållanden höra att motorn knackar, detta kontrollerade knack är att betrakta som normalt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 949

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Har hört att 98 blir stående i tankarna för det är iprincip ingen som tankar 98. Och bensin är ju färskvara. Så det tappar sin oktanhalt fick jag höra av en.
    Hur vida det stämmer kan jag inte uttala mig. Men när de lokala mackarna tar bort det bör man väl fundera lite.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 797
    Medlem#
    4458

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Jo, att tanka 98 börjar bli ett större och större problem. Jet och ST1 har det inte alls längre. Båda dom ligger bra till för mig rent placeringsmässigt. Det innebär att man får köra till andra mackar istället som är sämre placerade.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Kör T8 med tre bränslemappar, alltså "warmup", normal och spikmap? I så fall är det väl frekventa övergångar till spikmappen som orsakar högre förbrukning med bf95? Upptäcker man skillnad i förbrukningen är det nog smart att köra på 98 trots det högre priset, man kan ju inte åka omkring och småspika titt som tätt
    Någon egentlig "spikmapp" finns inte utan styrsystemet utgår från normaltändmappen, upptäcks spikning, ja då drar systemet av ex. en vevaxelgrad på tändläget enligt mappen. Knackar motorn fortfarande så drar den av en grad till och så vidare. När knackningarna upphör så går den stegvis tillbaka till tändläget enligt mappen. Denna funktion arbetar kontinuerligt och att motorn spikar då och då är inget onormalt.

    Minskad förtändning innebär dock att avgastemperaturen ökar. Äldre generationer styrsystem brukade ha en gräns för förtändningsminskning, därefter så använder styrsystemet en fetare blandning för att hålla kontroll på avgastemperaturen. Idag så brukar styrsystemen ha en modell för avgastemperaturen så man inte fetar på blandningen i onödan.

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Har hört att 98 blir stående i tankarna för det är iprincip ingen som tankar 98. Och bensin är ju färskvara. Så det tappar sin oktanhalt fick jag höra av en.
    Hur vida det stämmer kan jag inte uttala mig. Men när de lokala mackarna tar bort det bör man väl fundera lite.
    Förvarar man bensin korrekt så står den sig rätt länge.

    Att mackarna tar bort 98 beror mycket på pumplagen som tvingar stationerna att erbjuda ett alternativt drivmedel. De flesta väljer då E85 då kostnaderna för det alternativet är lägst. Har stationen då inte tillräckligt med tankar så är det lätt att ta bort 98 och ersätta det med E85.

  14. #14
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    987
    Medlem#
    7931

    Re: Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS

    Blev ett Staoilkort förra året pga bristen, och nån tank V-Power på sommaren/träffar.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

Liknande ämnen

  1. 95 eller 98 oktan??
    Av wilderness80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-01-29, 14:17
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20
  4. 95 eller 98 oktan?
    Av drutten66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •