Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

  1. #1

    Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Hallå!
    Jag har en Saab 9-3 aero -01 med Maptun steg 4.
    för tillfället 280hk/400 nm med original kolvar...
    vad skulle det kosta att få cirka 40 hk till? dvs ca 320 hk?
    Maptun har ju ett steg 5 också på 315 hk, men där byts varken kolvar eller stakar.

    vad behövs för att få den här effekten och vad skulle cirka kostnaden bli med grejer + arbete... har inte någon tillgång att mecka själv, så om man skulle lämna in den till maptun, vad skulle det kosta?
    280/400

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Hej!

    Om du nu tänkt lämna bilen till maptun för ett steg 5 så föreslår ja att du kontaktar just maptun och hör med dom om pris.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Kolla med Maptun.

    Körde ett år med deras 315hk-kit och plågade bilen hårt den sommaren utan problem.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    som sakt kontakta maptun annars går det ju att gå över till deras biopower steg! jag kör själv med steg 4 fast biopower funkar klockrent!
    Saab 9-5 2,0t -03 (150hk)
    Saab OG9-3 "BioAero" -01 (~480HK)

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Tre inlägg i tråden efter trådskaparens men inget av dessa besvarar någon enda av trådskaparens frågor.

    Det blir nog bara att följa uppmaningen att kontakta den redan nämnda firman och kanske även andra för att få relevanta prisuppgifter även på arbetskostnaden?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tre inlägg i tråden efter trådskaparens men inget av dessa besvarar någon enda av trådskaparens frågor.

    Det blir nog bara att följa uppmaningen att kontakta den redan nämnda firman och kanske även andra för att få relevanta prisuppgifter även på arbetskostnaden?
    Huvudfrågan besvarade _oxygene_ i första inlägget på.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tre inlägg i tråden efter trådskaparens men inget av dessa besvarar någon enda av trådskaparens frågor.

    Det blir nog bara att följa uppmaningen att kontakta den redan nämnda firman och kanske även andra för att få relevanta prisuppgifter även på arbetskostnaden?
    Huvudfrågan besvarade _oxygene_ i första inlägget på.
    Nej, om jag frågar dig hur mycket klockan är och du svarar mig "Ring Fröken Ur" har du väl inte besvarat frågan?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Hej!

    Vilket fall som helst så får man bereda sig på ett rejält grepp i pungapungen.
    Jag tycker nog att man borde smälla i andra kolvar o lite annat jobb runt i kring.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nej, om jag frågar dig hur mycket klockan är och du svarar mig "Ring Fröken Ur" har du väl inte besvarat frågan?
    Ska man höfta fram ett pris som kanske är baserat på vad någon annan har fått betala?

    Det enda rätta är ju att hjälpa till att hänvisa till att höra av sig direkt till firman man tänkt göra jobbet hos.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Ska man höfta fram ett pris som kanske är baserat på vad någon annan har fått betala?
    Man kan väl berätta om sina egna erfarenheter även då det gäller priset?

    Om du tar på dig rollen att hävda "Körde ett år med deras 315hk-kit och plågade bilen hårt den sommaren utan problem." gäller ju även detta enbart dig/din bil och då skulle du även kunna berätta vad det kostade dig då om du ens har dessa uppgifter?

    Att trådskaparen skulle få att annat pris eller till och med inte alls uppleva samma problemfria tillvaro är kanske såväl troligt respektive möjligt.
    En referens väl är just enbart en vägledande referens, ingen absolut spådom om vad andra kommer att råka ut för?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Det enda rätta är ju att hjälpa till att hänvisa till att höra av sig direkt till firman man tänkt göra jobbet hos.
    Absolut helt korrekt men jag anser fortfarande att frågan om priset inte är besvarad.

    Inte vore det på något sätt fel att trådskaparen i eftermiddag genast när han fått en prisuppgift här även delgav oss andra denna såvida inte de olika leverantörerna uttryckligen undanber sig detta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Priset jag betalade var uppgradering av mjukvaran från ST4. Då körde man med 1500kr för uppgradering av mjukvara mellan olika trimsteg, nu tror jag dock att det har ändras.

    Montering och inköp av prylar gjordes själv.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Priset jag betalade var uppgradering av mjukvaran från ST4. Då körde man med 1500kr för uppgradering av mjukvara mellan olika trimsteg, nu tror jag dock att det har ändras.

    Montering och inköp av prylar gjordes själv.
    Vilket innebär att du inte KAN besvara trådskaparens fråga om arbetskostnad för montering även om du skulle vilja. (Såvida du inte erbjuder dig att göra jobbet åt honom men då FÅR du å andra sidan inte besvara det här med avseende på §9. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Jag förstår verkligen inte vart du vill komma?

    På frågan om vad det skulle kosta för trådskaparen kommer ju enbart direkt kontakt från honom till Maptun att ge ett korrekt svar. Något som hänvisades till i första svaret.

    Som jag ser det var det ett flertal frågeställningar i trådskaparens första post:

    1. vad skulle det kosta att få cirka 40 hk till? dvs ca 320 hk?
    2.Maptun har ju ett steg 5 också på 315 hk, men där byts varken kolvar eller stakar.
    3. vad behövs för att få den här effekten
    4. Vad skulle cirka kostnaden bli med grejer + arbete
    5. så om man skulle lämna in den till maptun, vad skulle det kosta?

    Som jag ser det så ger första trådsvaret en indikation om att direkt kontakt med Maptun är enklaste sättet för trådskaparen att få en uppskattning om vad det skulle kosta att lämna in bilen till Maptun.

    Jag fyller i med ett svar på fråga två, om att köra med 315hk med original kolvar är en lösning som fungerade åtminstonde för mig under hårdkörning.

    Vad du däremot har hjälpt trådskaparen med vet jag inte....
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Hej!
    Har nu varit i kontakt med maptun via mail.
    Kör idag med steg 4 så chippet blir väl billigare. Väntar nu på svar ang övriga priser då dom ville ha mitt kundnr först (vilket jag givetvis glömde skriva i första mailet).

    Hur håller org. växellåda för dessa effekter? behövs ingen diff?
    mvh
    280/400

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Tänker man till extra så håller lådan fin fint.

    Inte spinna över ojämnheter som tex brunnslock. Inte gasa igenom rondeller osv så klarar man sig bra. Det finns folk som kör stora mängder vrid med originallåda, det gäller att ha en mjuk och fin momentkurva och försöka kontrollera sig från en massa hjulspinn.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Jag förstår verkligen inte vart du vill komma?
    Inte längre att trådskaparen själv bör ringa Maptun för att få aktuellt pris från dem samt att han även kan ringa andra firmor för prisuppgift på montering av hårdvara som han inte kan/vill göra själv (även om jag tvivlar på att någon annan matchar priset på arbetet från leverantören av hård- och mjukvara.)

    När han sedan fått dessa prisuppgifter får han gärna publicera dem här som en referens för andra som går i samma funderingar. Det är ju inte alls säkert att priset gäller om en månad eller under andra förutsättningar för andra kunder.

    (Ytterligare ett alternativ vore att leverantören själv här lämnar uppgifter vilket §9.3.1 Undantag: Företag får svara på inlägg och påståenden som berör deras verksamhet.
    medger.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Funderar framförallt på maptuns biopower steg 5 (350hk/450nm).
    Eller det är att glömma på en motor som snart har gått 15 000 mil ?
    Maptun får naturligtvis ta en koll på motorn innan så att allt lirar som det ska. Jag kan inte höra några missljud just nu iaf, men man vet ju aldrig vad som händer när man höjer effekten...

    Annars får det bli ett "vanligt" steg 5 på 315hk/420nm, har viggen koppling som enligt maptun ska tåla 450nm. Måste den bytas med tanke på inga/knappa marginaler?
    280/400

  18. #18

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Piraten
    Annars får det bli ett "vanligt" steg 5 på 315hk/420nm, har viggen koppling som enligt maptun ska tåla 450nm. Måste den bytas med tanke på inga/knappa marginaler?
    Med risk för att få LM på halsen ger jag mig på ett svar baserat på egna erfarenheter. Min 9-3 my02 hade 500 nm den var försedd med en Viggen koppling
    Dock ej orginalturbo så vridmomentkurvan var "snäll". Denna setup körde jag med i 3000 mil utan låd eller kopplingsproblem.

    Men precis som Plupp säger så bör man tänka på hur effekten nyttjas

    Mvh

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    56

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Det finns nån här inne som måste ha ett stort hål i huvet eller mycket luft mellan öronen?

    Lycka till med trimningen av bilen, när man smyger över 300hkstrecket i en 9-3:a så har man byggt sig en riktig kärleksmaskin att njuta omkring i

  20. #20

    Re: Trimma över 300 hk, Saab 9-3 -01

    Hej!
    Har nu varit i kontakt med MapTun och har bestämt mig för ett biopower steg5 som ger 350hk/450nm

    detta innebär:
    Spridare 630cc
    Jt 3" helsats med racekat (har jag redan)
    Viggenkoppling (har jag redan)
    Aero -06 inloppsrör
    Högprestanda bränslepump 255 l/h
    Tändstift NGK BCPR7ES-11
    Aluminum IC (har jag redan)
    maptun sportluftfilter (har jag redan)
    t5 kamaxlar
    Smidda wössner kolvar
    Turbo TD04HL19T #6 06-

    kommer med största sannolikhet att sätta i en ny diff också.


    Men, jag funderar på stakarna. Kommer mina t7 stakar att hålla? Annars tänkte jag sätta i t5 stakar.
    mvh
    280/400

Liknande ämnen

  1. Trimma saab 9-3 2.0T
    Av TeraX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 00:32
  2. Trimma saab 95 2,0t ???
    Av zeki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 17:36
  3. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •