Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    777

    Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Nu skall jag dela med mig av en liten historia apropå att köpa begagnade bildelar via internet.

    Jag läste i manualen till T5 hur man bygger om till T7 magnetventil, så jag tänkte på kul att jag skulle pröva det. Ingen konst att få tag i en, eftersom de "aldrig" går sönder. Går in på lagabasen, där det finns drösvis av dem och gör en förfrågan till två olika demonteringar. Tre veckor går och jag hör inte ett ljud...

    Tänkte då prova blocket istället, alla som skrotar av en 9-5:a har ju en MV liggande eftersom alla modellerna har den. Får direkt kontakt med "Glenns Bildelar", som enligt annonsen finns här i Stockholm. "Glenn" lovar skicka en, men sedan går det 10 dagar utan ett ljud. Kollar lite närmare, och Glenns bildelar verkar ligga i västergötland?!?

    Men jag ger inte upp här, utan kontaktar två andra annonsörer på blocket som båda säger sig skrota varsin gammal 9-5:a, den ena hör inte av sig alls, och har inget telnr utsatt. Den andra annonsören hör av sig men vill ha en hundring mer för ventilen än där jag började, dvs lagabasen. Har ingen adress eller telnr heller så jag kan inte kolla om personen eller bilen verkligen finns.

    Istället för att bara tacka nej direkt, som jag borde gjort, påtalar jag att han tar en hundring mer än auktoriserade bildemonteringar, vilket leder till en maildebatt där slutordet är att han minsann inte vill sälja något alls till mig - jättestor förlust då jag inte ens äger en 9-5:a

    Tilläggas bör för den som inte vet, att ventiljäkeln inte kostar speciellt mycket ens ny, så det rationella hade varit att direkt ha gå in på SAAB och köpa en, då hade jag sparat *timmar* istället för att få tag i en begagnad.

    Menmen, jag ger inte upp, får väl i värsta fall sätta mig i bilen och åka till en bildemontering och ta personalen gisslan tills de går ut till hyllan och hämtar en MV åt mig.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    451

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Lagabasen.... En kartell bildad av bilskrotarna för att tillse att priset på slitna begagnatdelar hålls uppe, gärna över halva priset på en 15 år gammal del än vad den nya delen kostar på Saab.

    Men är det inte mycket enklare att bara åka till Saab i det här fallet? Vad det verkar sparar du ju en jäkla massa tid och besvär, och din tid är ju värd pengar den med?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    80

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Haha du måste råkat ut för allt på samma gång!

    har handlat från "lagabasen" flertalet gånger utan problem.. Dock ingen MV!

    Bättre lycka nästa gång!

    /Rasmus

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Lagabasen.... En kartell bildad av bilskrotarna för att tillse att priset på slitna begagnatdelar hålls uppe, gärna över halva priset på en 15 år gammal del än vad den nya delen kostar på Saab.
    Samtidigt känns det säkrare att handla av dessa än någon hemlig snubbe på blocket. Man har trots allt garanti på delarna och vissa delar är billigare än vad man hittar på blocket eller andra annonssajter.

    Det är stor skillnad mellan skrotarna både med kundservice och priser.
    Har t.ex. en lokal skrot som jag passaerar varje dag men det går ALLTID att få delar billigare från annat håll trots att man får betala frakt Finns även exempel på när den skroten begärt mer pengar för en beggad pryl än vad motsvarande nya pryl kostade i skrotens "nydelsbutik"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    213

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Jag tror faktiskt att jag har en T7 magnetventil liggandes i garaget, helt ny dessutom. Vill du ha den så kan jag skicka den till dig mot portokostnad, den passar ändå inte på min Golf VR6
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    777

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Ah. synd att du inte såg tråden före helgen, tror jag hade kunnat svänga förbi hedemora i söndags om jag hade vetat! skickar ett pm.

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Jasså, du har också råkat ut för Glenns bildelar....
    Jag skulle köpa en Baklucka, en bakvinge, och 2st frontspoilrar, en AC-kompressor och lite annat tjafs, vi var överrens om priset, han skule bara skicka iväg grejjerna...
    efter 2-3 veckor ringer jag upp, "näää, bakluckan är för stor för att skickas...." "-kunde du inte meddelat det tidigare?"
    hursom, han skulle skicka de övriga grejjerna.
    efter 3 veckor ringde jag upp, fortfarande inte skickat, men han skulle...
    tror jag ringde 2ggr till innan jag gav upp..

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt

    Jag köpte en växellåda från Glenns bildelar.
    Växellådan visade sig tyvärr vara defekt, men glenn betalade tillbaka utan något strul. All heder för den mannen så sett.
    Saablös dåre

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    777

    Re: Att köpa begagnade bildelar - inte så lätt



    Tack Lennart! Ett vykort ligger på lådan! Nu ska här laddas...

Liknande ämnen

  1. Köpa ny 9-3 eller lätt beg?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 12:24
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 09:04
  3. Köpa begagnade fjädrar
    Av Bennet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •