Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: jt eller ferrita?

  1. #1

    jt eller ferrita?

    Har en 9-3 aero -01 med steg1 från maptun, och nu tänkte jag köpa nytt avgassystem, har bestämt mig för halvsats. Funderar mellan JT 3" och ferrita 2,5", vilket borde jag köpa ? Vill att det ska låta när man drar på lite, men vill inte bli av med hörseln när jag åker längre sträckor.. tacksam för svar (:

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: jt eller ferrita?

    Då är det JT's du ska ha.

    Hade ferritas 2.5" på min f.d ng900, med 3" dp.
    Lät sportigt, men jag bytte senare till JT 3" hela vägen för den riktiga turbo sångens skull.
    Saablös dåre

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967

    Re: jt eller ferrita?

    Tänk på att livslängden på JT är inte lysande i jämförelse med Ferrita.

  4. #4

    Re: jt eller ferrita?

    Okej, är det jätte stor skillnad ljudmässigt på dessa rör?
    Säljer nog bilen inom 2år så livslängden är inte de viktigaste.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    333

    Re: jt eller ferrita?

    Nu är smaken som baken!

    Jag har precis bytt mitt JT3" till Feritta 2,5" halvsatts. Det höll 3 år och var rätt högljutt.
    Körde med en dämpare till en början men det gick bara inte då man blev helt knäpp av ljudnivån.

    Efteråt sattes det dit en extra ljuddämpare och det blev lite bättre. Dock lät den väldigt mycket när motorn var kall, mindre när motorn blivit varm. När vi sedan flyttade till hus var det grannens grabb som trodde sopbilen stod utanför...nej nej sa pappan, det är bara grannens Saab

    När det sedan rostade hål lät det som F-A-N. Snällt och trevligt undrade en annan granne om jag hade trimmat bilen mer då den lät så mycket...eeehh...nä tyvärr är det hål på avgasröret

    Nu sitter det ett DP 3" och 2,5" Ferrita. Är väldigt nöjd. Dovare muller än original och det vrålar till på ett moget men behagligt sätt.

    Nu är gäller mitt inlägg en 9-5 Aero så jag vet inte hur mycket det skiljer till 9-3 Aero men jag hade nog valt ett Ferrita alla dagar i veckan, speciellt om du ska sälja den om 2 år.

    Mvh
    Christof

  6. #6

    Re: jt eller ferrita?

    Okej, tack för tipsen. Lutar nog åt ett Ferrita, då vet man att man får kvalité. Och eftersom jag brukar bilen dagligen, så vill ja inte att ljudet skall vara outhärdligt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    421

    Re: jt eller ferrita?

    Köp JT om du vill att det ska låta vid gaspådrag. Låter inte mer än original inuti bilen vid lugn körning...

  8. #8

    Re: jt eller ferrita?

    frågan är ju vem man ska tro på. väldigt svårt när folk säger olika(; haha
    aja får väll dra lott eller nå

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 835

    Re: jt eller ferrita?

    Citat Ursprungligen postat av SimonSkantz
    frågan är ju vem man ska tro på. väldigt svårt när folk säger olika(; haha
    aja får väll dra lott eller nå

    jag har kört JT på alla mina tidigare bilar och jga har varit ganska nöjd framförallt med ljudet dock så var passformen och hållbaraheten inte den bästa. den här gången blev det ferrita har inte monterat det än men passformen är ju kanon iaf

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    388

    Re: jt eller ferrita?

    Nu handlar det inte om likadan bil, men många tycker att det är rätt fint ljud ur originalsystemet på 6orna, men jag investerade ändå i ett komplett ferrita, dp->utblås. Nu låter den marginellt mer vid tomgång men vrålar till fint som fan vid omkörningar och förblir sedan väldigt tyst vid 1900rpm @ 120 - 130km/h.

    Skulle säga att ljudet sitter mer där man vill med ett ferrita än många andra system jag lyssnat på, mer balans och komfort.

    Kör på det du tycker känns rätt, dock är det inte mkt som kan mäta sig med ferritas support, HELT FANTASTISK!
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  11. #11
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: jt eller ferrita?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Tänk på att livslängden på JT är inte lysande i jämförelse med Ferrita.
    Hade flänsar och bult varit rostfritt som resten så hade feritta varit kanon mitt avgas är väl kanske 5år gammal och flänsarna är som rostklumpar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12

    Re: jt eller ferrita?

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Nu är smaken som baken!

    Jag har precis bytt mitt JT3" till Feritta 2,5" halvsatts. Det höll 3 år och var rätt högljutt.
    Körde med en dämpare till en början men det gick bara inte då man blev helt knäpp av ljudnivån.

    Efteråt sattes det dit en extra ljuddämpare och det blev lite bättre. Dock lät den väldigt mycket när motorn var kall, mindre när motorn blivit varm. När vi sedan flyttade till hus var det grannens grabb som trodde sopbilen stod utanför...nej nej sa pappan, det är bara grannens Saab

    När det sedan rostade hål lät det som F-A-N. Snällt och trevligt undrade en annan granne om jag hade trimmat bilen mer då den lät så mycket...eeehh...nä tyvärr är det hål på avgasröret

    Nu sitter det ett DP 3" och 2,5" Ferrita. Är väldigt nöjd. Dovare muller än original och det vrålar till på ett moget men behagligt sätt.

    Nu är gäller mitt inlägg en 9-5 Aero så jag vet inte hur mycket det skiljer till 9-3 Aero men jag hade nog valt ett Ferrita alla dagar i veckan, speciellt om du ska sälja den om 2 år.

    Mvh
    Christof

    Tänk det där kunde varit jag som skrev
    Har e x a k t samma upplevelse, min var dock en 9-3 Aero -02

    Mvh

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    552

    Re: jt eller ferrita?

    Aldrig mer JT för min del, dålig passform, börjar rosta direkt. Ferritas kvalitet är så mycket bättre dessutom blir ljudet mer avstämt.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279

    Re: jt eller ferrita?

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Aldrig mer JT för min del, dålig passform, börjar rosta direkt. Ferritas kvalitet är så mycket bättre dessutom blir ljudet mer avstämt.

    /Henke




    /Anton

  15. #15
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: jt eller ferrita?

    Kika på rakaror.o.se, de har rostfria system som ÄR rostfria.
    Samt de låter mycket behagligt jämfört med JTs traktorbuller.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

Liknande ämnen

  1. jt vs ferrita
    Av saabaaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 18:37
  2. Ferrita eller JT?
    Av jonis90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 23:55
  3. Avgassytem: JT eller Ferrita?
    Av goran61 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 15:28
  4. Ferrita VS JT
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 01:12
  5. Ljudfil, Ferrita
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •