Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Otrimmad 9-3 Aero med P0172 och P1310

  1. #1

    Otrimmad 9-3 Aero med P0172 och P1310

    Hej,

    SAAB 9-3 Aero -00 original.
    Bilen ville inte starta förra helgen och då bytte jag bränslepump. Allt frid och fröjd.

    Men plötsligt ville den inte starta utan bara nysa till. Efter att ha plågat den lite på startmotorn så startade den och tog mig hela vägen hem (ca 11 mil).
    Dagen därpå tänds motorlampan och jag kan läsa ut P0172 och P1310. Tomgången svajar och den dör lätt.

    Jag hittar info att P0172 indikerar att styrningen nåt maxgräns på vad den kan kompensera.

    Var hittar jag purge ventilen? För visst kan den vara med bland felorsakerna?
    Och vad är en kolkanister, och var sitter den?

    Om P1310 hittar jag däremot alldeles för lite info. Bara den övertydliga texten:
    P1310 - Ignition Discharge Module Not Powered Bank 1

    Är detta indikation på att tändkassetten är på väg till de sälla jaktmarkerna? Jag anade en svag "bränd eldoft" när jag sniffade över motorn. Vilket i sig kanske inte är så nyttigt men ack så svårt att låta bli. ;-)

    I afton blir det till att leta skadade slangar, kopplingar mm. Har ni några ytterligare tips?

    Tacksam för er hjälp.

    / Janne

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 570

    Re: Otrimmad 9-3 Aero med P0172 och P1310

    Citat Ursprungligen postat av Byggjanne
    Bilen ville inte starta förra helgen och då bytte jag bränslepump. Allt frid och fröjd......

    ........Har ni några ytterligare tips?
    Bytte du pump i befintlig armatur?
    En vecka från pumpbyte till nya problem skulle kunna tyda på att du använt slang av undermålig kvaliitet så att den nya lösts upp och du därför inte får korrekt bränsletryck.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Otrimmad 9-3 Aero med P0172 och P1310

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Byggjanne
    Bilen ville inte starta förra helgen och då bytte jag bränslepump. Allt frid och fröjd......

    ........Har ni några ytterligare tips?
    Bytte du pump i befintlig armatur?
    En vecka från pumpbyte till nya problem skulle kunna tyda på att du använt slang av undermålig kvaliitet så att den nya lösts upp och du därför inte får korrekt bränsletryck.
    Det måste jag kontrollera.
    Japp, befintlig armatur och en ny Valbro-pump.
    Jag köpte backventiler (kopplingar) och slang på SAAB och bad att de skulle ta doppbar slang. Hinner den svälla på en vecka så att det syns på dess utsida?

    Om det är så att den "skitat" ner bränslesystemet, är det till att byta bränslefilter då eller kan jag ha tur och att allt ordnar sig i och med att jag byter slang?

Liknande ämnen

  1. Hur mycket ger öppet filter på otrimmad OG9-5 Aero
    Av Peterszm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 20:17
  2. Högt laddtryck på otrimmad bil?
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 14:13
  3. 9-3 MY03- Hur hållbara är automatarna (otrimmad bil)?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 08:55
  4. CE-lampa lyser. Felkod P0172 på 9-5 aero -04 +kabelbrand
    Av Tony E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 10:21
  5. villken ska jag köpa? trimmad vs otrimmad?
    Av -Konrad- i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •