Nån som har hunnit testa deras Saab grenrör än,va har det för kvalitet?
Nån som har hunnit testa deras Saab grenrör än,va har det för kvalitet?
900 Aero -91 428 hk/510 Nm:SÅLD
Opel Astra med Saab............
Oj, vilket pris det var på det grenröret! Shit pommes..
Hoppas någon har haft möjlighet att prova det, nu blev jag riktigt sugen!
Mm vi gillar deras priser iaf . Någon som har förslag på vilken fläns som är mest "användbar"?
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
För mig är det helt klart td04/t25 flänsen.
Att man kan behålla AC tycker jag är ett stort plus faktiskt. Fläkten den spelar ingen roll för mig men även den står det att man kan behålla.
Låter nästan lite för bra för att vara sant, vad är haken :S
Mvh.
Almy
Notera att TD04-flänsen är för Volvos variant med labyrinttätning (enligt vad jag kan läsa i alla fall...)
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
Attans då, det som började bli intressant. Finns det en väg runt?
Ja, volvos större turbinhus...Ursprungligen postat av Almy
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Ja visst, men ändå nej. Har redan ett TD05H Big 16g Agg liggandes. Hoppas på att slippa några vidare modifikationer.
Beställde ett grenrör med T3 flänsen. Har nu fått hem grenröret som jag provmonterat ihop med ett T3/T4 aggregat på en B205E motor som står i ett stativ.
Passar som en smäck
Riktigt bra passform och tjocka, rejäla flänsar.
Hoppas detta hjälper fler till att montera större aggregat på sina Saabar.
Ps.
Värt att notera är att det sitter en "hybridfläns" som har både T3 och T4 bultmönster. Dvs. man kan även montera en turbo med T4 fläns på T3 grenröret.
Ingår även packning mellan topp/grenrör och grenrör/turbo, samt pinbultar och muttrar till avgasflänsen.
^låter ju lovande iaf.
Undrar lite hur svetsarna är, har för mig att deras downpipes brukar behöva lite putsning - kan missminna mig iof.
Mvh
Undrade precis när dom skulle komma fram med ett saab grenrör!
Jag har alltid varit nöjd med kvaliteten och framförallt den snabba leveransen när man har handlat från KL.
Tror det mest gångbara blir T3 grenröret med en T3/T4 snurra....så man går upp lite i storlek när man ändå får möjligheten äntligen! detta borde leda till många snabba saabar i sommar
9-5 vector sedan -06
Någon som vet innerdiametern på rören? Så dom inte kör med 38mm.
Vad är det för tgodstjocklek på rören ?
Verkar svatsarna okej?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Lite nyfiken, vad är fel med 38mm?Ursprungligen postat av gazer3312
Jag har deras grenrör på min Volvo.
Kina skit tyvärr.
Tror inte att det skiljer något förutom formen mellan Volvo och Saab.
Saablös dåre
Provade med den innerdiametern på mitt grenrör på 9-5an första ggrna, men GLT skenade(minsta ladd 1.5bar med wastegatearmen lös) och laddtrycket kom sent, grenrörspackningarna gick hela tiden och packningen emellan turbon och grenröret. För trånga rör för min setup, med resultatet för hög gashastighet, med påföljden högt mottryck. Detta kan Sasse intyga, då han mappade den när packningarna gick och bultar släppte.Ursprungligen postat av Lindh
Gjorde nytt grenrör efter några försökt med 38mm inv, fast då med 42mm inv, och skillnaden var enorm. Fullt ladd vid 3300rpm mot tidigare 3550rpm, inget skenande GLT, och mottrycket sjönk. Hittade 10g/s mer luft på WOT vid samma ladd som tidigare.
Borde väl smidigt kunna lösas med större avgashus med ellä?!...
Mvh/Roberth
Olde och gänget har gjort jämförelser, kompletta med mätningar och allt, mellan grenrör utav innerdia 37mm och 42mm på rejält trimmade saabar.Ursprungligen postat av gazer3312
Resultatet blev att 37mm räckte bra upp till 600?hk, med betydligt snabbare spool än 42mm rören.
Så att avråda från 38mm grenrör anser jag vara helt fel. Skulle jag köpa ett så vore det med 37-38mm innerdia.
/Kenneth
"Utan tvivel är man inte klok"
Jag går på min erfarenhet, dom får gå på sin
Kör dom med 2.3l maskiner? Har för mig Olde hade 2L. Kvittar, viss skillnad ändå.
Ken & Alex, nu får ni inte glömma kammar och inklockningar när ni pratar spoolup...
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.