Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Hej!

    Det har väl inte undgått någon att diesel är extremt hett nu. Direktinsprutning och turbo har höjt effekten. Och den låga förbrukningen och därigenom låga utsläpp av koldioxid i kombination med moderna partikelfilter gör att många av dem är miljöklassade och anses miljövänliga.

    Men jag kan tycka att det bara pratas om koldioxid numera. Inte för att förringa den globala uppvärmningen men koldioxidet i sig är ju helt ofarligt. Hur är det med dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider? Hur effektiva är partikelfiltren? Utsläpp av kolväten? Någon som vet hur det ligger till med moderna dieselmotorer kontra bensin och etanol? Verkligheten är ju ofta mer komplex än vid en första anblick...
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Med MK Euro 5 får en dieselbil släppa ut ungefär lika mycket NOx som en bensinare fick släppa ut för c:a 10 år sedan dvs 2000. NOx är förvisso giftigt, men dieselbilarnas tillskott till försurningen (som är vad NOx orsakar om du inte räknar djuren och människor som har nosen/näsan i närheten av avgasröret ) så är det nu så lite att det helt överskuggas av andra typer av utsläpp, t.ex. svavel som blåser kring från olika kraftverk och fabriker.

    Kolväten är ju katalysatorerna bra på att ta hand om och med partikelfilter kommer det inte ut mycket mer partiklar ur en diesel än ur en bensinare.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Tack för ditt svar!

    Angående kväveoxid, det är väl som du antyder inte bra i närområdet till trafiken? Det kanske inte är ett så stort globalt problem men hur påverkar det luften i städer och vid de stora vägarna t ex? Har hört att det kan skapa smog i storstäder? Och att andra utsläpp är värre är ju kanske en klen tröst.

    Är utsläppen av kolväten och partiklar alltså generellt sett större (om än marginellt) med dieselmotorer än för bensin?

    Det kan kanske låta som att jag vill att diesel ska vara sämre men så är det inte. Jag vill bara veta hur det ligger till :-). Och på sikt lär ju det inte vara fossila bränslen som gäller...
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Är det inte så också att riktigt moderna bensinmotorer med direktinsprutning i något avseende är smutsigare än likvärdiga motorer med vanlig insprutning?

    Har för mig att euro5 har gräns för partikelutsläpp på bensinare med direktinsprutning nu också, men inte för portinsprutade motorer.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Jag har dessutom hör att particklarna från dagens Dieslar är så små att de nu är ännu farligare då de tränger djupare ner i lungorna.
    Och angående NOx utsläppen, vad ligger gränsvärdena på idag för bensin resp diesel?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag har dessutom hör att particklarna från dagens Dieslar är så små att de nu är ännu farligare då de tränger djupare ner i lungorna.
    Och angående NOx utsläppen, vad ligger gränsvärdena på idag för bensin resp diesel?

    M.V.H.
    Tror inte det var större partiklar förr, det var både stora och små partiklar i mängder, men det hävdas att partikelfiltren släpper igenom de minsta partiklarna. Om någon har sett en medicinsk studie får ni gärna länka till den, men immunförsvaret är ganska bra på att transportera bort främmande grejer ifrån lungorna, man kan ju t.ex. röka ett helt liv och ändå överleva, finns dock vissa saker de små rackarna inte klarar t.ex. asbestfibrer.

    Gränsvärdena är som följer: (Euro 5 från 2009)
    NOx: 60mg/km (bensin) resp 180 mg/km (diesel)
    Partiklar: 5mg/km för diesel, och som nämnts ovan direktinsprutade bensinare

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Intressant, tack. Tre gånger så mycket NOx för diesel. Är detta värt en koldioxidminsking på säg 30%? Svåra frågor...
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Bra att du tar upp detta ämne.

    Är det fler än jag som undrar hur vi människor påverkas olika av de olika förbränningsmotorer som finns?

    Drömmen vore ju om alla körde omkring med laddhybrider som laddades av ren el - ej kolkraft till exempel!

    Personligen har jag börjat må sämre och sämre av dieselavgaser, mest av stora motorer utan partikelfilter såsom lastbilar och bussar, men även moderna dieselbilars avgaser får mig att få ont i huvudet, illamående, torra ögon och trånghet i både näsgångar och hals. Jobbar på bensinmack i Stockholm och tillbringar en del tid i innerstaden.

    Värst blev det i Paris i våras där ALLA kör omkring med förvisso moderna, men ändå diseldrivna motorer. Jag mådde RIKTIGT dåligt där! Jag har inte astma heller, som man kanske annars skulle kunna tro.

    Några andra som upplever det jag gör?
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Skulle ALLA i SVerige åka runt i elbilar/laddhybrider skulle vi behöva ett par kärnkraftverk till för elförsörjningen. Det känns inte heller som rätt väg att gå...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Skulle ALLA i SVerige åka runt i elbilar/laddhybrider skulle vi behöva ett par kärnkraftverk till för elförsörjningen. Det känns inte heller som rätt väg att gå...
    Det där är ganska överdrivna siffror jämfört med de som jag har hört talas om.
    De resulterade i kanske maximalt ett extra kärnkraftverk när väl alla bilar kör på el.
    Detta då de allra flesta kommer att stå och ladda på natten när det förbrukas som allra minst på dygnet.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det där är ganska överdrivna siffror jämfört med de som jag har hört talas om.
    De resulterade i kanske maximalt ett extra kärnkraftverk när väl alla bilar kör på el.
    Detta då de allra flesta kommer att stå och ladda på natten när det förbrukas som allra minst på dygnet.

    M.V.H.
    I senaste "Vi Bilägare" så talas det om att en miljon elbilar, inte laddhybrider, av Citroen C-Zero typ som kör 1000 mil om året skulle kräva 6 % av Forsmarks producerade elmängd. Det sätter perspektiv på hur stor andel kärnkraften är av Sveriges kraftproduktion.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":185pvqkd
    Det där är ganska överdrivna siffror jämfört med de som jag har hört talas om.
    De resulterade i kanske maximalt ett extra kärnkraftverk när väl alla bilar kör på el.
    Detta då de allra flesta kommer att stå och ladda på natten när det förbrukas som allra minst på dygnet.

    M.V.H.
    I senaste "Vi Bilägare" så talas det om att en miljon elbilar, inte laddhybrider, av Citroen C-Zero typ som kör 1000 mil om året skulle kräva 6 % av Forsmarks producerade elmängd. Det sätter perspektiv på hur stor andel kärnkraften är av Sveriges kraftproduktion.

    J.K Nilsson[/quote:185pvqkd]

    Ja, det sätter ju punkt för disskutionen

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    I Göteborg så har de senaste två vintrarna luften varit sämre än någonsin, och detta skylls till mkt på ökande biltrafiken. Lite märkligt kan jag tycka, då "alla" bilar nu har Katalysator. Det ligger nära till hands att tänka att den kraftigt ökande delen Diesel-bilar skulle kunna ha med detta att göra, samt mkt av den tunga trafiken. Sen undrar man hur bra partikelfilter och sånt är efter ett par år, och hur kollas detta på bilprovningen? Jag tycker ofta jag ser väldigt moderna dieselbilar som svartryker vid gaspådrag, taxibilar som är helt svartkletiga baktill. Ingen ska få mig tro att den svarta röken är ofarlig.... Sen är det ju mkt gamla sura djävla långtradare från Östeuropa som gracerar våra vägar väldigt mkt, och dom ryker fan alltså.... Vill vi rädda våran miljö så borde vi sälja nya lastbilar till Östeuropa djääääävligt billigt och få bort deras undermåliga fordon.

    Inte lätt detta... Elbilar kanske är framtiden, men dit är det långt kvar. Hur funkar en elbil i vårt vinterklimat tex, med -20, imma på rutan och allt vad det innebär? Lätt underskatta fördelen av värme-överskottet i en förbränningsmotor, men det pratas väldigt lite om detta i debatterna och testerna av elbilar.
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Jo, apropå kärnkraft - när jag pluggade så pratade vi om att en reaktor på Ringhals (dom har 4 totalt där) skulle kunna ersättas av ca 15.000 vindsnurror modell hyfsat stora. 15.000 - det innebär att hela Ringhals kan stängas om vi bygger 60.000 vindsnurror längs kusten. Känn på det, hur det skulle se ut? Och då måste det BLÅSA också. Det behövs lite perspektiv på det här med El och hur djävla mkt el en reaktor faktiskt ger. I allmänna debatten ibland så får man intrycket av att om man bara bygger några vindkraftverk så kan vi stänga av kärnkraften helt. Jo, tjena....
    MEDLEM 7032.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jo, apropå kärnkraft - när jag pluggade så pratade vi om att en reaktor på Ringhals (dom har 4 totalt där) skulle kunna ersättas av ca 15.000 vindsnurror modell hyfsat stora. 15.000 - det innebär att hela Ringhals kan stängas om vi bygger 60.000 vindsnurror längs kusten.
    Ringhals har en sammanlagd effekt av 3550 MW enligt Wikipedia
    Det finns installerade vindkraftverk i tyskland med effekten 6 MW



    Förutsatt att det blåser kan man alltså ersätta Ringhals alla reaktorer med 600 vindsnurror, vilket är något färre än 60.000.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    I senaste "Vi Bilägare" så talas det om att en miljon elbilar, inte laddhybrider, av Citroen C-Zero typ som kör 1000 mil om året skulle kräva 6 % av Forsmarks producerade elmängd. Det sätter perspektiv på hur stor andel kärnkraften är av Sveriges kraftproduktion.

    J.K Nilsson
    Pratar vi om Forsmarks kapacitet eller producerad elmängd som du säger? Blir som lite skillnad då kärnkraftverken står avstängda ca 9 månader per år ;-)

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Miljö: Diesel vs bensin vs etanol

    Jag bor i Frankrike. Här kör mycket riktigt nästan alla diesel. Detta är för att det är sjuuuukt mycket billigare för oss. Ingen sådan där straffskatt som i Svedala så skillnaden i soppaförbrukning och literpris samt andrahandsvärdet på bilen gör att ingen vill ha bensin. Sedan håller jag med en del i tråden att vi egentligen borde ha annat idag, el t ex. Men så är det... om jag flyttar tillbaka till Sverige vet jag inte riktigt hur jag skulle göra.

    Hur är det med etanol då? Sjukt opopulärt här i Frankrike. Man får inte parkera de bilarna i offentliga p-garage. Varför? Ja det vet inte.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Bensin VS etanol förbränning
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:46
  2. etanol vs bensin
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:57
  3. Etanol vs. bensin och hästkrafter OG9-5
    Av chpal56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •