Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ratt som inte står rakt?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 457
    Medlem#
    11937

    Ratt som inte står rakt?

    Hej allesammans,

    När man kör spikrakt på motorvägen med min bil (9-5 SC aero -04) så måste man ställa ratten lite lite åt höger (mindre än 10 grader åt höger) för att den ska gå rakt. Jag upptäckte det häromdagen och stör mig på det sedan dess, men det kan mycket väl ha varit så redan när jag köpte bilen för 2 månader sedan men att jag inte märkt det.

    Vad beror det på och vad kan man göra åt saken? Jag har inte märkt av några tecken på felaktig hjulinställning (bilen drar inte konstigt, inget snedslitage på däcken).

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Ratt som inte står rakt?

    Om bilen inte går rakt fram när ratten står rakt fram finns det bara en sak att göra och det är en hjulinställning. Du kan ju hissa upp ett hörn i taget och rucka på hjulen och känna att det inte är glapp i någon led först. Hittar du nått glapp kan du åtgärda det först, så slipper du åka två ggr.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    8163

    Re: Ratt som inte står rakt?

    Föremodligen har en hjulinställning gjorts någon gång innan du köpte bilen, och då skruvades det bara på ena p-änden vilket medför att framvagnen står rätt men ratten fel. Som nämnts ovan om - du vill att ratten skall stå rätt så är det en ny hjulinställning som behövs.
    /Johan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176

    Re: Ratt som inte står rakt?

    Om ratten plötsligt blir litet sned brukar jag först byta däck (tex skifta mellan sommar-vinter eller höger-vänster) för att se om det påverkar. Det har hänt mig flera gånger att orsaken har varit däcken.

    Tex sommardäck går rakt, vinterdäck drar snett. Senast var det en BMW M5 jag hade där ena framdäcket började få för litet mönsterdjup så jag satte på reservdäcket. Båda var Michelindäck men det var olika mönster och förstås olika mönsterdjup. Och då började bilen dra litet snett på en gång.

    Per L

Liknande ämnen

  1. Halvljuset står rakt ner i backen på en saab 9-3 ss!
    Av Sallroth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 09:33
  2. HJÄLP sökes! Problem med att kammarna inte står riktigt rätt
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 10:56
  3. Hur står er ratt när ni kör rakt? 9-3 SS
    Av wikander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 14:54
  4. Min ratt står inte rakt...
    Av Iceman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 10:06
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •