Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄLP tack?!

  1. #1

    Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄLP tack?!

    Hej! Ny på forumet så vet inte om jag placerat den här rätt å så? Men men till problemet:

    Bilmodell
    Saab 93 Aero

    • Årsmodell

    2000

    • Miltal

    18000-19000

    • Modifikationer på bilen

    Steg 3 BSR, 3tum från turbon och insatsfilter.

    • Hur yttrar sig felet?

    Ja det är här det blir knepigt..
    Började med ett ljud från motorn, typ ett lagerljud, så var rätt säker på att nått lager som har med multiremmen att göra, alltså nå stödhjul där att det skulle vara det.

    Men nu kommer riktiga problemet, åker hem till föräldrarna för att få hjälp att leta av far, och såklart när jag kommer hem så låter det typ ingenting alls längre, min far ställer sig och ska lyssna på nått av hjulen, jag står brevid, bilen står på tomgång, när helt plötsligt det börjar gnälla som tusan, som att ett lager tok skär, sen smäller(POFF!) det och börjar ryka! Jag springer och stänger av bilen. Tillägga att de rök framifrån, alltså mellan motor och kylare.

    Vi börjar leta efter vad som kan ha smulle, plockar bort plåten över turbon, hittar ingenting, nå väl gör ett försök att starta bilen igen beredd att stänga av, och INGENTING ÄR FEL!! Bilen går som om ingenting hänt, inte ens lager ljudet finns kvar.
    Vi plockar även bort plasten under men hittar ingenting, den går inte varm ingenting. Vi letar å enda vi hittar är olja på lite olika delar, bland annat mot ena sidan av kylfläkt, ic slang m.m. Detta verkar va gulaktig olja så antar det är från styrservon, det var även lite olja i servon så har fyllt på det.

    Men känns ju inte som att de ska bli så smäll om den börjar läka? Bilen stod ju helt still på tomgång.
    Så antagligen är oljan från tidigare och spreds med smällen, men man vet ju aldrig.

    I alla fall, vi hittar ingenting mer än en oljig slang från servopumpen, inget annat vi ser verkar fel, bilen går som en klocka, står länge på tomgång utan några fel.
    Nu såg vi ju inte super bra, men hyffsat bra genomgång gjorde vi. Körde sen bilen hem utan problem (ca 4mil) Dock är lagerljudet tillbaka så hoppas det fortsätter nästa gång jag åker hem så jag kan felsöka..

    Men vad tusan kan ha hänt?!?! Hur kan det smälla å ryka såpass som det gjorde utan att påverka ett dugg? Blev varken sämre eller bättre än innan:S
    Det jag är lur på att det kan vara AC pumpen/systemet som small och jävlas, då den även är svårast att komma åt att se m.m så ska ge den en ordentlig koll nästa gång, men om nån annan har nån bra idé så.

    Är väldigt tacksam för alla förslag och idéer! För som det är nu vågar man knappt köra bilen, vet ju inte om den går 1km till eller 10mil utan problem.. Var som sagt en rejäl smäll.

    Hoppas det inte blev allt för svårläst bara.

    Tack på förhand! / Jon

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄLP ta

    Vet inte men får jag gissa så är det en övertrycksventil eller något sådant på ac,n som löst ut.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄLP ta

    Ja, är på jakt efter ACn nu fått många tips om att de kan vara kopplingen till den.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄLP ta

    Jag gissar också på något med ACn.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄLP ta

    Jag lägger mina 50c på att det är BSR-mjukvaran som orsakat felet.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Re: Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄL

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vet inte men får jag gissa så är det en övertrycksventil eller något sådant på ac,n som löst ut.
    +1 på den!
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

Liknande ämnen

  1. Tappad komp cyl 1 OG9-5 Aero -01 Nordic steg3
    Av Ola i norr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-08-13, 12:12
  2. saab 9-5 dog under färd och hittar inget fel?
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 18:38
  3. Blårök i 9-5 aero -04, snabb hjälp tack!!
    Av ExtremeSupra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 21:00
  4. Motorlampan lyser (Akut hjälp tack) og9-3 Aero
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 23:21
  5. Check engine lyser, saab verkstan hittar inget fel.....
    Av NisseB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •