Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kupébelysningen laddar ur batteriet

  1. #1

    Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Sen i somras har jag lyckats tömma batteriet vid 4 olika tillfällen genom att bara lämna dörrarna öppna i 15-45 minuter (i samband med tvätt och småmek). Bilen, en Saab 9-5, fyra år gammal och har rullat 9000 mil, nu på slutet uteslutande korta turer i Stockholm.

    Kan verkligen innerbelysning eller en bilradio tömma batteriet så snabbt? Eller är det ett dött batteri? Eller ett alvarligt elfel?


    Vore toppen med lite tips om hur jag skall felsöka / åtgärda.

    Kanske smart att nämna att sist den laddade ur tog det min batteriladdare en knapp timme att ladda upp bilbatteriet. Så snabbt ska det väl inte gå att ladda om ett friskt batteri är stendött?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    funkar inte den automatiska avstängningen av belysningen?
    har dörrarna varit öppna en stund så slockar belysningen av sig själv.

    En ren gissning är väl så att batteriet börjar bli dåligt och när du då kör många korta sträckor så blir inte batteriet tillräckligt laddat och då märks det att batteriet börjar bli dåligt.

    Först och främst skulle jag kolla så att belysningen stängs av som den ska efter en stund, kommer dock inte ihåg hur lång tid det tar 15-30 minuter?
    Sen skulle jag kolla att bagagerumsbelsyningen fungerar som den ska så det inte är det som är boven i dramat.
    Sen hade jag nog även funderat på batteribyte, på min 9-5a satt där ett 60Ah batteri, vilket iaf jag ansåg klent och inte räckte för att starta bilen nu i vinter, bytte ut detta mot ett 74Ah batteri, det bör ju även säkerställa att det håller längre när radio osv är på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Vet ej hur det är på 9-5, men många moderna bilar har spänningen påslagen till mycket av elektroniken så länge dörrarna är öppna eller nyckeln inte urtagen ur tändningslåset, vilket medför högre strömförbrukning. Detta i kombination med ovan nämnda symtom kan dra ur batteriet ganska fort.
    /Johan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Om batteriet laddas ur på 15-45minuter och kan laddas på en timme så är det dags att byta batteri.

    Inget ovanligt när det gäller Saab 9-5 som käkar batterier värre än den sämsta kinesbil (alternativt har skitbatterier monterat från fabrik).

    Har själv behövt byta batteri på 2 av mina 9-5or innan de ens varit 3år gamla.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Ska mäta "tjuvströmmen" när elektroniken / belysningen är igång. Rapporterar tillbaka imorgon om hur många ampere som flödar ur batteriet.

  6. #6
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9938

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Hade exakt samma problem idag, passade på att tvätta bilen när det var soligt och plusgrader! Hade dörrarna öppna i kanske 15-20min och sen när jag skulle starta bara "tickade" det, alltså ingen kräm för att orka dra runt. Jag tror mitt batteri har gett upp så får bli o införskaffa sig ett nytt i veckan.
    Saab 9-3 Vector TX 2.0t BP MY10 Hirsch

    Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305579

  7. #7

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Citat Ursprungligen postat av jownie
    Hade exakt samma problem idag, passade på att tvätta bilen när det var soligt och plusgrader! Hade dörrarna öppna i kanske 15-20min och sen när jag skulle starta bara "tickade" det, alltså ingen kräm för att orka dra runt. Jag tror mitt batteri har gett upp så får bli o införskaffa sig ett nytt i veckan.
    Låter precis som mig! Hoppas vi är i samma sits. Nytt batteri är ju ingen biggie. Hojta till hur det går så lovar jag göra det samma.

    Ingen som vet hur man testar kapaciteten / konditionen på batteriet?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Citat Ursprungligen postat av teerex
    ..................

    Ingen som vet hur man testar kapaciteten / konditionen på batteriet?

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... -skrivare/

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-612-V/
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Man kan tydligen få batteriet testat på macken också - helt gratis!

    http://www.motorforum.nu/showthread....RATIS-Bra-tips

    Ska åka förbi och låna en belastningstestare på väg till batteriförsäljaren.

  10. #10
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9938

    Re: Kupébelysningen laddar ur batteriet

    Citat Ursprungligen postat av teerex
    Citat Ursprungligen postat av jownie
    Hade exakt samma problem idag, passade på att tvätta bilen när det var soligt och plusgrader! Hade dörrarna öppna i kanske 15-20min och sen när jag skulle starta bara "tickade" det, alltså ingen kräm för att orka dra runt. Jag tror mitt batteri har gett upp så får bli o införskaffa sig ett nytt i veckan.
    Låter precis som mig! Hoppas vi är i samma sits. Nytt batteri är ju ingen biggie. Hojta till hur det går så lovar jag göra det samma.

    Ingen som vet hur man testar kapaciteten / konditionen på batteriet?
    Jag satte faktiskt batteriet på laddning och hade inga problem att starta bilen sen. Det verkar hänga med ett tag till
    Saab 9-3 Vector TX 2.0t BP MY10 Hirsch

    Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305579

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •