Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 82

Ämne: Honda VTEC vs SAAB :)

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Honda-motorerna har en ganska ovanlig geometri för en högvarvig motor. Normalt så brukar man använda mindre slag i jämförelse med borr, vevstakarna brukar också vara längre.

    Delarna i en Honda-motor är lätta, kolvar, vevstakar, ventiler och alla de viktiga delarna. Kan också tänka mig att man har rätt hög precision på balansering och liknande.
    Tror du man skulle kunna göra något liknande av en B202 motor?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hehe.. det kan man visst , men då inte med dessa grundmaterialer om du tänkt plock ut nån vrid. Hondas motorer är ju i principen befriade av vrid o liknande

    Detta jag ville komma fram till med denna gemförelse va ju att visa att brytvinklar är inte förfarliga i en B202. Klart andra vikter men hm.. sa jag, varva OK, men glöm inte att ladda på , klart ska ju man anpassa en hel del för att motor ska ju tåla högre laddtrycket i högre varvtalen , men det är ju just det vi gör här, eller?
    CD65R

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Lite info då

    VTEC:
    stakar ca 480g
    kolvar vet inte rikigt runt 300g skulle jag tippa
    sväng hjul runt 7.5kg
    komp 10.2

    Alltså 200g lättare kolvar.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Vad för SAABs kolvar som väger 500 gr

    Hur som är det ca: 80Kg mindre utdragningskraft på stake vid 8K rpm.

    Anser inte detta som krutiskt, med tanke på att stakar inte tillhör precis den sämsta delen i SAAB motor konstruktion, speciellt med tanke om man vet att trycket som staken tål under maxtrycket vid förbränningen är 10 ggr högre minst.

    Jag väntar ju att min källa ska mäta denna motordelar från motorn som jag nämnde från början.

    Ha D
    CD65R

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Vad för SAABs kolvar som väger 500 gr

    Hur som är det ca: 80Kg mindre utdragningskraft på stake vid 8K rpm.

    Anser inte detta som krutiskt, med tanke på att stakar inte tillhör precis den sämsta delen i SAAB motor konstruktion, speciellt med tanke om man vet att trycket som staken tål under maxtrycket vid förbränningen är 10 ggr högre minst.

    Jag väntar ju att min källa ska mäta denna motordelar från motorn som jag nämnde från början.

    Ha D
    B202 gör väl de?

    Den här infon fick jag på www.hondaklubben.com/forum
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    OK..

    Bild på B234i , B234 lång , B202


    B234i 540g , resten har jag inte kollat , men, en snabb koll på B234R kolv va en 150g + , om jag minns rätt. Har detta uppskrivet nånstans, då jag grejade i sommras.
    CD65R

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Ojojoj, måste säga att det lockar något så oerhört att plocka ihop en varvvänlig motor till bilen.
    Den som sitter i nu har jag märkt att lider lite av förhöjd oljemängd i vevhusventilationen då man laddar 1,2bar. Original och under 1bar var det aldrig några bekymmer (som jag märkte) för den men tydligen så har de 295tkm slitit lite på blocket ändå.

    Så tänk vilken underbar lösning det vore att köpa en bättre beg B202a, balansera och viktjustera allt rörligt, montera korttopp med solida tryckare och riktiga herrejösses kammar.
    Se över insuget om det nu behövs, grönisar med programmerbart sprut, DI tändning med specialbeställd tändkurva av de underbara personer som brytt sig om att "knäcka" koden, extraktorgrenrör med en KKK24-ala voblo snurra i änden. Ojojoj va roligt vi skulle ha ihop

    Då den nya förbättrade motorn är färdigbyggd så skulle man bara byta pannan i bilen en helg, enkelt och bra. Jag kliar snart sönder fingrarna, jag vill bygga denhär...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Den kungliga Hufvudstaden
    Inlägg
    58
    Honda orginal stakar ca 380g, honda orginal kolvar väger väl runt 250-300g orginal svänghjul ca 7.5 kg
    Samt att bitarna är ganska bra ballanserade och sam-vägda.
    Ej att glömma är att honda kör med mekaniska tryckare.
    Sitter även dubbelfjäder till ventilerna.

  9. #29
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Personligen, så tycker jag att kanske ni är delvis ute på fel spår, varva 8000 kanske 9000 rpm. Lite av finessen med våra motorer är ju att slippa varva så in i h-lvete. Visst, lyfta gränsen NÅGOT, det är jag helt med på, men, ööhhhh, det är ju faktiskt ganska maffigt o snurra uppåt 7500 rpm.
    Att klara så mycket mer är ju milt uttryckt lite av ett lotteri där ni inte har råd att deltaga fullt ut. (bli inte arga nu...)

    Att behärska o hålla en motor fullt under koll vid så många varv per ögonblick är antingen dyrt eller en chansning.

    Funderat på flex i block ? Smörjning ? Kamdrivning ?
    Hålla veven på plats ? Se till att cylinderhuvudet hålls kvar....

    Är det NÅGON som funderat eller reflekerat på vad som händer om man får ett "skott" när man zoooomar fram på vägen i 200 km/h kanske....
    Hål i blocket, varm olja överallt, bland varma grenör o turbinhus...
    LÄR brinna bra i den fartvinden.....

    Vill bara att ni stannar till o tänker efter före....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    DrBoost>Orsaken till att jag skulle vilja varva mer är helt enkelt för att få ett större register med kraft i och en motor som levererar bra med effekt men inte behöver en jättekoppling och svindyr växellåda. Sen att man tummar (årets understatement) på gränserna är man ju medveten om. Sprängs allt i luften så gör det det, sen är man en erfarenhet rikare. Men förhoppningsvis hade man roligt sålänge det varade...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    Att behärska o hålla en motor fullt under koll vid så många varv per ögonblick är antingen dyrt eller en chansning.

    Funderat på flex i block ? Smörjning ? Kamdrivning ?
    Hålla veven på plats ? Se till att cylinderhuvudet hålls kvar....
    För att forsätta med det negativa.....
    Vad händer med kopplingen, tål den vartalet?
    Vad händer med svänghjulet, tål skruvförbandet centifugalkraften?

    Snurrar ju faktiskt på endel....7500rpm= 125varv i sekunden

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    jonTe>>
    Japp, du har fattat lite vad jag är inne på, man leker men stora möjligen dödliga krafter....

    Ken-1>>
    Jo, jag FÖRSTÅR varför du vill varva, jag är ju varken dum eller 110 år gammal heller...
    Jag tror inte att du riktigt förstår vad som KAN hända.

    I övrigt, jag är inte emot att varva mycket, men menar att "det har sina negativa" sidor.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    DrBoost> Nu har jag ingen nämnvärt stor dödslängtan så ett eventuellt motorbygge skulle nog hållas inom relativt vettiga (och säkra) ramar, men oj vad härligt det vore med fint drag upp till 8k rpm...

    Men tack för omtanken, det värmde
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Kan ju nämnas att om vikter är problem i många fal kan detta fixas till med att sänka friktion med, o på detta viset minska belastningar som dom ökade centrifugala krafter utsätter lagring för.

    Men, det är klart att det fins anledningar varför fanns V6 motorer med bara 250ccm som snurrar i 23.000 varv. Tja.. för 20-30 år sen.

    Klart att som Boost påpekar fins en helt annan tankesätt vid konstruktion av SAAB motorer från fabriken, är ju just så att man bevisligen fixar bort alla faror i högrevarvtalet o byter dom med nya sortens i form av höga expansionstryck i lågvarvsområde.
    Klart om allt lirar som tänkt kan en sådan motor överleva en högvarvig många ggr om, men bara om.
    CD65R

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Hm, alltså jag håller ju med Boost i att man måste vara medveten om vad som behöver göras för innan man börjar tokvarva, men jag anser inte att det är dumt att bygga högvarviga koncept om man har bra koll på allt som behöver modifieras. Man ska inte glömma att det finns vissa vinster hållfasthetsmässigt, om man vill nå de riktigt höga effekterna. En 600 Nm-koppling t ex klarar ju maximalt ca 500 hk om man väljer att lägga maxeffekt kring 6.000 rpm. Lägger man effekten vid 9.000 rpm så kan man ju plocka 750 hk med samma koppling. Det blir samma belastning på kopplingen då, och varvtalet i sig är inga problem om man har en välbalanserad motor där svänghjulet är balanserat med kopplingen på.

    Fast nu pratar vi extrembyggen och inte alternativ till nybörjaren som funderar på chip och avgas. Och att man som Presho i vetenskaplig experimentslusta bygger högvarvsmotor väl införstådd i att den kanske inte är lika driftsäker som en motor som lämnar Trollhättefabriken, det kan jag ju inte se på annat än som mkt intressant. Alltid kul med de som vågar prova nya och annorlunda vägar.

    För egen del, är jag nog dock lite mer åt Boost håll. En max effekt kring 6.500 rpm är lagom, åsså drar man den till lite drygt 7.000 rpm. För mig känns det som en lagom kompromiss mellan brötavrid och varvkrävande motor.


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #36
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Hej!

    Tror ni man kan lätta en kolv 200 gram?
    Eller ska man leta efter nya?
    Finns kanske några från nån bil som passar, och är lättare.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Grandmaster-T >>

    Visst, det fins en hel del studier man la på innan man bestämde sig att göra saker som man vilje.

    Att en Honda Vtec motor på 2L i en S2000 har motor med slag på 86mm och en sämre vevgeometrin än som jag tex byggde in (inte min egen, det fins ju faktiskt B205 med samma !! ) och sen då man snackar mkt om vikter så är det bara att i just denna Hondas motor är ju kolv inkl stake med en total vikt på 1020g.

    Denna motor som jag startade tråden har ju samma ekipaget med vikt på 920g.
    Men, klart innan man fick ju räkna bort en del av vikten då man räknar inte stakens vikt i storändan som mkt aktuell.

    1400g va ju vikten av stakar o kolvar som jag utgick ifrån, men sammtidigt va det inte samma anläggningsytan i vevlagringen. SAAB har en till 40% större yta där. Detta ska ju inte underskattas häller.

    Sammtidigt har ju motor som jag byggde en massa av kolv o stake utanför störa ändan av stake på 850g o Hondas S2000 på 710g men med en hel del mer brytningar.

    Sen, just om vetenskapliga, vad va det?
    Tja.. har inte dom resurser som SAAB har att testa (hm. med tanke på GMs inflytande, vem vet skoj ) men en sak gör jag, o det är att jag litar på materialkvalitet i motordelar som SAAB använder.
    Så den motor som jag byggde är ju bara piloten i en utvärdering för nästkommande bygge, där bli man mkt allvarig med att blanda in alla kontakter man har innom diverse coatings processer, så, det är en område som jag inte behärskar , men det fins ju folk som gör det och som är villiga att hjälpa

    btw: Har tillräckligt med motor delar så om det skulle ha gått galet på någon punkt, vet ju man att det va där man görde fel.
    Just för tillfälle har inte någon fel dykt upp, som TUR är

    Ha D
    CD65R

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Secret
    Inlägg
    4
    Haha Vtec äger ju era mesiga saabar med en massa vrid som ni håller på och mesar med...

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Guru^IAO
    Haha Vtec äger ju era mesiga saabar med en massa vrid som ni håller på och mesar med...
    Hmm, va har en VTEC att säga emot en B234R ?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #40
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Guru^IAO
    Haha Vtec äger ju era mesiga saabar med en massa vrid som ni håller på och mesar med...
    Frågan är om det var värt att regga sig bara för att försöka "tända eld" i denna tråd... nåja.

    Har en jämförelse just Vtec vs "saabs mesiga vrid" från verkligeten.
    Kompisens CRX 1.8 Vtec -160hk (?) med öppet filter och grövre avg mot min förra 9000 2.0T CD -160hk med öppet filter och skruvad (ej omlödd) APC.

    Testade acc flera gånger rullande start och från stillastående och upp till ca 120km/h och jag vann alla gånger.
    Trodde jag skulle få storpisk men resultatet blev något förvånande både för mig och för CRX ägaren.....

    En "massa vrid som bara mesar håller på med" kanske inte är så tokigt endå..

Liknande ämnen

  1. Bye Bye Saab - det bidde en honda istället.
    Av anze i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 04:41
  2. Saab 9-3 aero vs Honda Type-r / Integra
    Av Gerling i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:58
  3. Saab 9-5 Aero Vs Honda Civic Type R
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 134
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 21:59
  4. Saab 9000 vs Honda Civic Type R
    Av Jonas_b i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 12:01
  5. Saab OCH Honda, de bästa bilarna helt enkelt.
    Av amazonraggare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •