Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 82

Ämne: Honda VTEC vs SAAB :)

  1. #41
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Guru^IAO
    Haha Vtec äger ju era mesiga saabar med en massa vrid som ni håller på och mesar med...
    Frågan är om det var värt att regga sig bara för att försöka "tända eld" i denna tråd... nåja.

    Har en jämförelse just Vtec vs "saabs mesiga vrid" från verkligeten.
    Kompisens CRX 1.8 Vtec -160hk (?) med öppet filter och grövre avg mot min förra 9000 2.0T CD -160hk med öppet filter och skruvad (ej omlödd) APC.

    Testade acc flera gånger rullande start och från stillastående och upp till ca 120km/h och jag vann alla gånger.
    Trodde jag skulle få storpisk men resultatet blev något förvånande både för mig och för CRX ägaren.....

    En "massa vrid som bara mesar håller på med" kanske inte är så tokigt endå..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hmm.. så kan det bli när någon feltålkar min inlgg om VTEC
    CD65R

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    http://saab.ath.cx/community/presho/Kal ... tighet.xls

    Kan vara interessant för alla som tänkt sig att varva mkt att kolla detta.

    Observera att det inte är många biltilverkare som lämnar den säkra
    område .
    CD65R

  4. #44
    jonTe: För att vara lite besserwisser..
    CRX:ens B16A1:a är på 1.6L och 150hk orginal.
    Sen beror det ju från förare till förare oxå..

    Jag som åker Honda (Civic Aerodeck) och i synnerhet DOHC VTEC själv älskar att varva, vilket man blir efter att VTEC-kicken träder in
    Har ett orginalstopp idag på 8400v/m men denna kommer att höjas till ca 9300 ev. mer till nästa säsong, tillsammans med ett komp på 11.8 efter lite pulandes i motorn med Honda orginaldelar.
    Om det håller tvekar jag inte en sekund på då kvalitén på motorerna är det Honda är kända för i världen och inte rostbeständigheten (Läs 80-talare! )

    När motorerna säljs på marknaden är de sjukt överdimensionerade för vad de egentligen skulle kunna prestera.
    Ta tex en B16A2 motor (´92-´00)
    En 1.6L motor med 160Hk... Denna motor kan man bygga upp till ca 400hk innan det är dax att byta kolvar och stakar till starkare grejer.
    Och då kan man lugnt säga att Hondas motorer är byggda för att varva.

    Jag underskattar inte Turbo men har själv lite svårt för ketchup effekten som turbomotorer utvecklar. Jag gillar draget över hela registret med slutkicken på de sista 2500-3000v.
    Min orginal B18C4 1.8L 169hk 166nm, drog en 9-5 Kombi 2.3T i rullande fart (70km/t) med min tjej bakom ratten.
    Men som jag skrev tidigare så beror det på förare till förare, allt är relativt. Där ser jag tyvärr turbon som en nackdel då ni måste vänta på trycket innan något händer medans jag kan peta i 2:an och ha VTEC direkt..

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Guru^IAO
    Haha Vtec äger ju era mesiga saabar med en massa vrid som ni håller på och mesar med...
    Frågan är om det var värt att regga sig bara för att försöka "tända eld" i denna tråd... nåja.

    Har en jämförelse just Vtec vs "saabs mesiga vrid" från verkligeten.
    Kompisens CRX 1.8 Vtec -160hk (?) med öppet filter och grövre avg mot min förra 9000 2.0T CD -160hk med öppet filter och skruvad (ej omlödd) APC.

    Testade acc flera gånger rullande start och från stillastående och upp till ca 120km/h och jag vann alla gånger.
    Trodde jag skulle få storpisk men resultatet blev något förvånande både för mig och för CRX ägaren.....

    En "massa vrid som bara mesar håller på med" kanske inte är så tokigt endå..
    Det ligger mkt hos föraren.. En förare som kan köra sin honda "optimalt" kan sätta fina tider trots jämförelsevis låg effekt. det beror ju givetvis på hur motståndaren rattar, men där jag bodde innan så var det några honda åkare som var j-vliga på rattlåsrace med sina vtec bilar. Många med mkt mer effekt fick se honda bakljus.

    (Hoppas inte att det spårar ut helt saab vs honda nu bara, det var inte meningen med mitt inlägg)
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  6. #46
    ...där jag bodde innan så var det några honda åkare som var j-vliga på rattlåsrace med sina vtec bilar. Många med mkt mer effekt fick se honda bakljus.
    Kan det händavis vara i Borås?
    Hamed och pojkarna..
    Hamed satte förövrigt 12.88 i FWD N/A på EDPS i sommras.

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Kul att ha en VTEC-are här med, men ta det lungt nu. Detta du nämner är ju apsolut inte en MAXIMALT marschvarvtal, detta är maxvarvat.
    Och som en sådan är det inte något extremt, lite förhöjd jepps, men inte extremt högt.
    Sen , visserligen vet jag att SAABs original delar klarar 9000+ rpm detta lan jag garantera i alla mina tester. Jag packade en motor bara för att testa bristningsgränser, för att jag fick för mig att jag ska .

    Sen allt snack om ketchup? När kommer den ? Har ju ful drag från under 2K rpm till varvstoppet som jag sätter själv med foten.

    En TuRbo är en TuRbo.. förare? Spelar ej roll vem som kör när allt är som tänkt.

    Det som jag tyckte va kul med va ju att den klarar livslängden över förväntningar med en kolvhastighet som den har.
    CD65R

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Citat Ursprungligen postat av ClabbeHPC
    ...där jag bodde innan så var det några honda åkare som var j-vliga på rattlåsrace med sina vtec bilar. Många med mkt mer effekt fick se honda bakljus.
    Kan det händavis vara i Borås?
    Hamed och pojkarna..
    Hamed satte förövrigt 12.88 i FWD N/A på EDPS i sommras.
    jajamen . kvicka grabbar det där
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  9. #49
    Sen allt snack om ketchup? När kommer den ? Har ju ful drag från under 2K rpm till varvstoppet som jag sätter själv med foten.
    Ful drag? Skämt åsido. Det är tyvärr den enda referens jag har till de turbobilar jag har kört. Jag har inte framfört ett turbofordon som man har mixtrat med utan enbart fabrikssättningar. Det är detta jag hänvisar till som Ketchup effekt... Kommer inget, kommer inget, komm.. Nu kom det!

    En TuRbo är en TuRbo.. förare? Spelar ej roll vem som kör när allt är som tänkt.
    Kan inte riktigt hålla med dig där.. Klart som korvspad att mycket hänger på en förare hur en bil kommer att prestera. En förare som vet gränser pga personliga erfarenheter eller pga av att denne förare har framfört sitt fordon under extrema förhållanden och händelser kan i regel framföra fordonet mer maximalt än vad en person som precis satt sig bakom ratten kan. Mycket hänger på hur väl man känner sin bil.

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110
    Kan vi inte få bli besparade på allt "Honda-snack" ni är ju likadana hela bunten!!!

    Säger att turbo är skit bla bla bla bla..

    Låter då verkligen som att du inte har kört någon turbo bil i hela ditt liv utan bara HÖRT av dina kamrater som fruktar det varje dag!
    En normal personbil med liten turbo har en jämn och fin kurva... har t.ex. i min bil fruktansvärt jämt drag över hela registret! Och jag har en lillsnurra

    I Januari slänger vi på dom riktiga däcken.. då bjuder jag in alla Honda pojkar som säger att turbo och 4wd är skit på kaffe
    Anders Vikström
    PSE II

  11. #51
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av ClabbeHPC
    jonTe: För att vara lite besserwisser..
    CRX:ens B16A1:a är på 1.6L och 150hk orginal.
    Ok, är inte så insatt i Hondas motorer men jag kommer iaf ihåg att hästkraftsantalet var relativt lika.
    Citat Ursprungligen postat av ClabbeHPC
    Sen beror det ju från förare till förare oxå..
    Jovisst, men det finns endå tester man kan göra för att minimera skillnaderna på förarens skicklighet tex rullande start.
    När man jämför 201-401m och 0-100 är det naturligtsvis ganska upp till föraren hur resultatet blir.
    Citat Ursprungligen postat av ClabbeHPC
    Jag underskattar inte Turbo men har själv lite svårt för ketchup effekten som turbomotorer utvecklar. Jag gillar draget över hela registret med slutkicken på de sista 2500-3000v.
    Att turbomotorer skulle vara synonymt med ketchup tycker jag är felaktigt.
    Det stämmde förr och stämmer fortfarande på trimmade motorer med stora snurror men en modern turbomotor tex från en 9-5aero kan man inte beskylla för att ha speciellt mycket ketchupeffekt
    Meningen med turbon i dagsläget är ju att få en tidig, jämn och hög vridmomentskurva och att man inte skall märka av fördröjning överhuvudtaget.

    Dessutom är min åsikt om Vtech att den oxo kan liknas som ketchup, man får ju vänta tills den "går i" oxo, eller hur?
    Man får ju använda växelspaken för att nå Vtech området men vad är då skillnaden mot en äldre turbobil där man oxo måste "kugga ner" för att nå turbons arbetsområde

    /glada vridmomentshälsningar

  12. #52
    Jag säger inte att Turbo är skit.
    Jag säger bara att jag personligen inte har kört en Turbobil som jag blivit riktigt imponerad
    över när det gäller jämn effektkurva.
    Visst det går som fan när man väl fått upp snurren.
    men fram tills dess så tycker jag att det är medelmåttigt.

    Och då har jag kört en del av de senaste turbobilarna pga en budbil som rasade hela tiden.
    Och om jag måste räkna upp för att du ska bli nöjd så kan vi ju räkna med 9-5, 9-3, V70, A4 etc.
    Däremot kan jag säga att jag haft den grymmast höghastighets upplevelsen i en Sabb 900 Turbo, den äldre karossen.

  13. #53
    Skall oxå tillägga att jag INTE framfört en Aero som Jonte hänvisar till..

    VTEC är som en xtra bonus kan man säga...
    Det är bra drag upp till VTEC och ännu bättre i VTEC.
    Men man kan jämnföra det som en Turbomotor t.ex
    Men sen är det ju skillnad på turbomotor och turbomotor.
    Tycker faktiskt själv att Saab motorerna är mycket trevligare än tex Volvo´s eller VAG´s turbomotorer.
    Fast jag gillar VTEC mer..

    För de som verkligen ÄR intresserad av hur de olika VTEC teknikerna fungerar så finns den här länken..
    http://www.leecao.com/honda/vtec/index.html

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    VTEC är helt riktigt ena rediga pärlor som motorer, sugmotorer alltså.

    Jag har hittills faktisk aldrig kört en sådan, men kan lätt föreställa mig entusiasmen och pulsen den kan förmedla.

    Det första man ska ha i minnet är att dessa motorer mer verkar vara inriktade på sportighet från början, i alla fall mer än SAAB's småhottade familjemotorer.

    Men en sak som gör mig rätt deprimerad är att det jämt i debatter om turbomotorer ska dras upp detta med fördröjningen som sägs vara såååå seg dum och dryg på turbomotorer.

    Ja, det finns en fördröjning på turbomotorer innan man får full snurr på turbon, men jag anser att alla som klagar på detta överdriver starkt eller endast har provkört en halvslut turbobil från 1979.

    Jag skulle vilja påstå att alla bilar har fördröjning innan man får full fjong på grejorna. Lägg er på 2500 rpm med vilken bil som helst på högsta växeln och trampa full, vad sker?? Har ni full kraft direkt?? Nä just det, icke sa Nicke.

    På turbobilar så drar motorn direkt, men ger inte riktigt den kraft den ska förens turbon kommit igång fullt, vilket kan ta en ynka liten sekund eller så. Samma sak med en sugmotor vilken som helst, när man stampar fullt så drar motor så gott den kan direkt, men ger inte sitt bästa förens man kommit upp i de varv som kammarna börjar komma till sin rätt. Detta tar sin lilla tid och oftast klart längre tid än att få upp ångan på en turbo. Och när turbon väl är igång så har man oftast massor med mer vridmoment på samma varv där en sugis (med liknande volym) hur bra den än är, forfarande har andnöd.

    Om man nu har en VTEC och säger att man kan växla ner till tvåan och få full drag direkt, ja det stämmer. Men samma sak är även fullt möjligt på en turbobil, växla ner ett par steg och se att turbotrycket glatt skuttar upp på fullt i stort sett direkt och det bär iväg.

    Det finns givetvis karraktärskillnader mellan dessa båda motortyper, men det finns det ju mellan alla olika motorer, även inom samma tillverkare. Sånt som gör att man gillar den ena motorn bättre än den andra. Men dessa skillnader som lätt utvecklar sig till religion, är mycket sällan orsak till att rejs vinns. Då gäller i först hand bara mest pulver kontra sansad vikt och utväxling mm.

    Samma envetna tugg om hur kassa turbomotorer är, utan finess och känsla och med den eviga fördröjningen som ett odödligt spöke, får man höra till leda från t ex. M3/M5-fantaster. Helt riktig så har de några av motorhistoriens goaste motorer att leka med och anser ofta att inga andra hänger med i acceleration. Men vad hjälper det när jag kan ligga på femma men min gamla Sierra 80-180 medans en E39 M5 V8 växlar bäst fan han vill och ändå inte orkar om. Detta trots att jag har så hemsk turbofördröjning, och M5'ans motor smäller till och drar direkt som de påstår.....


    Ärligt talat så snackas och tycks det nog allt för ofta om motorer och bilar utan att vederbörande har varit närmare bilen ifråga än en bild i Bilsport.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hej !

    Då du snackar om en B16A1. här lite vad som görs om i en sådan motor..

    en kompis i Slovenien som trimmar den o ska TuRbo konvertera den.

    Dyno graffen är ju en NA config :

    Engine mod:

    B16A2 engine 93'

    - ITR cams
    - ITR camgears
    - ITR valves (bouth intake and exhaust are the same weight, custom job)
    - ITR valve springs
    - ITR oil pan
    - ITR 4-2-1 orig. header
    - CPS forged NA pistons
    - race clutch
    - B16A2 hydro tranny
    - LSD from ITR
    - head job done (port, polish, lowered...)
    - crank shaft + flyweel lighten and balanced
    - polished valve cover
    - polished IM + little job done on the inside
    - APEXi airfilter
    - HASport engine mounts
    - HASport shift linkage
    - custom made exhaust

    B16A2 from 93' civic VTi



    HASport mounts for B- series swap



    CPS forged NA pistons + overbored sleeves



    Honed Sleeves



    Pistons + original rods



    CPS Piston



    Valve cover -polished



    IM- intake manifold - polsihed





    Just nu - dyno:


    storre bild:
    http://www.mobisux.com/album/data/500/1 ... TK_b16.jpg




    Bilen frå en sommarträff:



    Så , man är inte helt nollställd på Honda motorer häller. Gärna sträcker man gränser utanför egna märke med, det gäller ju teknik, o info om allt är bra att ha.

    btw: Vad som är skillnaden mellan A1 o A2?

    Ha D
    CD65R

  16. #56
    Med en uppdateringen så undrar man varför han inte köpte en ITR motor från början då det hade varit billigare och enklare...

    Skillnaden mellan A1:an (90-91) och A2:an (92-00) maskinellt så är det kammar, fördelare, insug och spjällhus.
    A2:an har 160hk och A1:an 150hk.
    Sen är det skillnad på databoxar och lambdor rent tekniskt.

    Min B18C4 motor kommer hålla den spec. i vår.

    *CTR kammar (EK9)
    *Golden Eagle justerbara kamdrev
    *B16A1 Ventiler
    *B16A1 Topp, lite polerad och portad
    *Ventilfjädrar handbyggda från Hong Kong
    *CTR Kolvar (EK9)
    *Standard oljetråg men med oljekyl
    *4-1 DC Sports grenrör
    *Orginalkoppling
    *ITR Växellåda med LSD
    *AEBS Typhoon Insug
    *Golden Eagle FuelRail
    *330cc Saab Spridare (Hör och häpna!)

    Mitt orginalkomp ligger på 10.0 idag men kommer att ha 11.8 efter denna hopbyggnad. Vad det kommer at ge i hästar låter jag vara osagt då jag inte vill vara optimistisk utan mer realist.
    Däremot vet jag att jag kommer ha bättre vrid

  17. #57
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Skaplig lättning av vevaxeln är skinkorna bearbetade spetsiga för luftmotståndet tro?

    >>ClabbeHPC, både A1 o A2 satt i CRX:n va? Är nästan säker på att han angav 160hk, kommer dock inte ihåg årsmodellen....
    Du kanske vet vem killen är förresten, Andreas Johansson kallas A.J från Skövde.
    Håller förresten på att turbokonverterar den hi hi

  18. #58
    A1:an satt i CRX:en 90-91
    A2:an satt i Civic VTI och Del Sol VTI.
    Del Sol är 2:a gens CRX men omnämns som Del Sol istället för CRX

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105
    Våta foder är ej bra för överladdning.

    Har han balanserat veven efter att han har bearbetat den?

    Grejjen med veven är att den måste balanseras tillsammas med s.k. "bobvikterna", dvs. med avseende till stakvikter och då beroende på hur mycket vevtapparna väger.

    Slipar man bort vikterna utan att kompensera så slås balansen ur spel.
    Signatur...

  20. #60
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Våta foder är ej bra för överladdning.
    Nja nu vet jag inte.....vad grundar du det på
    Våta foder finns tex i alla Volvos stora motorer (6-16L) och största anledningen är för att kunna byta ut de (renovera).
    Att de är våta har ju med kylningen att göra men hade de varit olämpliga att överladda med våta hade man nog valt torra foder istället.
    Och vi pratar rätt höga tryck....

Liknande ämnen

  1. Bye Bye Saab - det bidde en honda istället.
    Av anze i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 04:41
  2. Saab 9-3 aero vs Honda Type-r / Integra
    Av Gerling i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:58
  3. Saab 9-5 Aero Vs Honda Civic Type R
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 134
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 21:59
  4. Saab 9000 vs Honda Civic Type R
    Av Jonas_b i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 12:01
  5. Saab OCH Honda, de bästa bilarna helt enkelt.
    Av amazonraggare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •