Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bromsarna tar knappt vid start.

  1. #1

    Bromsarna tar knappt vid start.

    Jag har en og9-3 som senaste veckorna fått sämre och sämre bromsförmåga då den stått ett tag. Första inbromsningen är obehagligt klen för att efter några inbromsningar bli normal. Vad kan det vara som är fel?

  2. #2

    Re: Bromsarna tar knappt vid start.

    Skulle kunna vara så enkelt att när bilen stått så får du en beläggning på skivorna och det kan kännas som att bromsarna inte tar först bromsningen men vid nästa inbromsning så kan det kännas som normalt i stort sätt.
    Mycket smuts ute på vägarna nu som gör att det blir rost beläggning extra snabbt när bilen står.
    Kan kännas likt du tvättat bilen precis och använt någon typ av kemikalie på fälgarna typ fälgrent och det även kommer på bromsskivan så bildas det en beläggning där som försvinner efter någon inbromsning.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Bromsarna tar knappt vid start.

    Gamla torra bromsbelägg drar in fukt ....
    jag tror = att vilseledda fakta

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 049

    Re: Bromsarna tar knappt vid start.

    Har du gjort byte av bromsvätska nån gång?
    Kan vara läge för det om det ej är gjort senaste 4-5000 milen.
    Vätskan drar åt sig fukt/kondens och det kan bildas luftfickor vid de små otätheter som alltid finns.

    Lovar att bromsarna kommer kännas som nya sen om belägg, packningar och ok är i okej skick.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 206

    Re: Bromsarna tar knappt vid start.

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Skulle kunna vara så enkelt att när bilen stått så får du en beläggning på skivorna och det kan kännas som att bromsarna inte tar först bromsningen men vid nästa inbromsning så kan det kännas som normalt i stort sätt.
    Mycket smuts ute på vägarna nu som gör att det blir rost beläggning extra snabbt när bilen står.
    Kan kännas likt du tvättat bilen precis och använt någon typ av kemikalie på fälgarna typ fälgrent och det även kommer på bromsskivan så bildas det en beläggning där som försvinner efter någon inbromsning.
    Exakt så här har jag på min BMW när det är detta slaskväder. Första bromsningen när man startar på garageplan är inget vidare. Min har gått 2k mil mestadels landsväg och är drygt halvåret gammal så bromsarna är inte slut ännu hoppas jag...

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Bilen startar knappt...
    Av regicide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 11:43
  2. 9k i går knappt när den blir varm...
    Av Screwball77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •